Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe interessant is rijden op aardgas?

©Shutterstock

Elektrische wagens claimen de hoofdrol in de transitie naar een duurzamer wagenpark. Maar ook aardgas is een schone brandstof die almaar aan populariteit wint. Europa telt zelfs al meer dan 1,4 miljoen CNG-rijders.

Bij rijden op gas denken velen intuïtief aan LPG (Liquid Petroleum Gas). Dat is een mengeling van propaan- en butaangas die vrijkomt tijdens het raffinageproces van aardolie. Een veiliger alternatief is evenwel CNG (Compressed Natural Gas): samengedrukt aardgas voor huishoudelijk gebruik. CNG is in tegenstelling tot LPG lichter dan lucht. Wanneer het per ongeluk vrijkomt, lost het dus meteen op in de atmosfeer. Precies daarom zijn enkel CNG-auto’s welkom in ondergrondse parkeergarages. LNG (Liquefied Natural Gas) is dan weer de vloeibare variant voor vrachtwagens. 

Het aanbod aan CNG- en LNG-voertuigen zit in de lift. Steeds meer merken – waaronder Audi, Fiat, Opel, Seat, Skoda, SsangYong en Volkswagen – lanceren hun eigen modellen, gaande van compacte stadswagens en SUV’s tot bestelwagens en vrachtauto’s. Maar het is ook perfect mogelijk om een modern benzine- of dieselvoertuig te laten ombouwen, waardoor het op aardgas kan rijden (zie kaderstuk). 

Schone brandstof

‘Met een CNG-wagen bent u welkom in elke lage-emissiezone’
Ives Van Meenen
zaakvoerder van CNG Van Meenen

CNG is een schone brandstof. Volgens een studie van energieregulator CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) uit 2018 ligt de CO2-emissie van een wagen op aardgas 7 tot 16 procent lager dan die van een auto met een klassieke verbrandingsmotor. Hij stuurt zelfs 75 tot 90 procent minder stikstofoxiden en fijn stof de lucht in. Ook ten opzichte van LPG ligt die uitstoot 35 procent lager. Dat is meteen ook de reden waarom CNG-wagens in elke lage-emissiezone toegelaten worden. Bovendien maakt bio-CNG zijn opmars. Dat wordt hoofdzakelijk vervaardigd uit organisch afval, waardoor het quasi koolstofneutraal is. 

Een aardgasmotor is ook stiller dan een klassieke verbrandingsmotor en slijt minder snel vanwege de schonere verbranding. Bovendien is de actieradius van een CNG-voertuig meer dan behoorlijk. De gastank garandeert een bereik tussen 300 en 800 kilometer, afhankelijk van zijn grootte en het vermogen van de motor. In combinatie met de gecombineerde benzine- of dieseltank is de autonomie nog een pak groter, en liggen afstanden van meer dan 1.000 kilometer binnen handbereik. 

LNG heeft door zijn vloeibare vorm een grotere energiedichtheid dan CNG. Dat leidt tot een nóg grotere autonomie. LNG-vrachtwagens hebben dan ook een rijbereik tot 1.500 kilometer en zijn daarom ideaal voor langeafstandstransporten. 

Het feit dat het aantal CNG- en LNG-tankstations nog erg laag is, blijkt dankzij de degelijke actieradius niet echt een probleem. Toch is er nog werk aan de uitbreiding van het bevoorradingsnetwerk. Europa telt bijna vierduizend CNG-stations, waarvan amper een 150-tal in België. Het aantal LNG-tankplaatsen in ons land is … twee. Anderzijds worden LNG-stations in de vier hoeken van West-Europa vanuit de gasterminal van Zeebrugge bevoorraad. 

Meerprijs valt goed mee

En wat met het financiële plaatje? Allereerst moet u rekening houden met een meerprijs bij de aankoop ten opzichte van een conventionele auto. Maar die blijkt al bij al goed mee te vallen. Volgens de eerder aangehaalde CREG-studie is de gemiddelde CNG-wagen 2.400 euro duurder dan een benzinemodel. Ten opzichte van een dieselauto betaalt u amper 200 euro meer.

Dat is een peulschil in vergelijking met de besparing bij het gebruik van het voertuig. Een CNG-motor verbruikt minder dan de klassieke variant. Bovendien is gas goedkoper dan benzine en diesel. De CREG berekende dat de brandstofkost per kilometer gemiddeld 35 procent lager ligt dan bij diesel en zelfs tot 77 procent lager in vergelijking met benzine. Rijden op aardgas is volgens de CREG zelfs 20 procent goedkoper dan elektrisch rijden en tot 60 procent voordeliger dan hybride rijden. 

Wat betekent dat nu in de praktijk? Het onlineplatform Gas.be illustreert het financiële voordeel aan de hand van een Fiat Ducato-bestelwagen die jaarlijks 40.000 kilometer aflegt. Door over te schakelen van diesel naar CNG, bespaart u jaarlijks 2.100 euro aan brandstof. 

Weinig overheidssteun

CNG- en LNG-wagens genoten tot eind 2020 in Vlaanderen een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting. Maar dat is niet langer het geval. Bedrijven komen wel nog in aanmerking voor de Ecologiepremie Plus. Meer bepaald, bij de aankoop van een CNG-lichte vracht of een CNG- of LNG-vrachtwagen. Deze financiële ondersteuning geldt ook bij de investering in een eigen CNG- of LNG-tankinfrastructuur. Wallonië voorziet nog tot eind 2021 een eenmalige aankooppremie van 500 euro voor particulieren via hun distributienetbeheerder. 

Benzine- of dieselwagen laten ombouwen kan ook

Valt het te overwegen om een benzine- of dieselvoertuig om te bouwen, zodat dat op aardgas kan rijden? Volgens Ives Van Meenen, zaakvoerder van CNG Van Meenen, alvast wel. Zijn bedrijf legt zich toe op het plaatsen, onderhouden, inspecteren en herstellen van gasinstallaties in alle auto’s. Hij organiseert ook opleidingen over deze materie in binnen- en buitenland. 

‘Als gecertificeerd installateur bouwen we zowel personenwagens, lichte vrachtauto’s als grote vrachtwagens om’, klinkt het. ‘Daarbij wordt een extra gastank in de koffer of laadruimte geplaatst. Een benzinemotor ombouwen is het goedkoopst: reken op een bedrag van 2.250 euro (exclusief btw), gastank inbegrepen. Voor de modificatie van een diesel(bestel)wagen moet u 3.300 euro voorzien. Een vrachtwagen laten aanpassen kan al vanaf 4.000 euro.’ 

Een benzinemotor kan volledig op CNG rijden. Enkel voor het starten is benzine nodig. Een dieselmotor werkt echter met een mix. U verbruikt nog altijd minstens 30 procent diesel en dus maximaal 70 procent gas. In de praktijk ligt dat laatste percentage zelfs nog een stuk lager, afhankelijk van de belasting van de motor en dus het rijgedrag van de chauffeur. 

‘Bij een zeer lichte belasting of een zeer zware belasting rijdt u nog altijd voornamelijk op diesel’, weet Ives Van Meenen. ‘Het hoogste rendement haalt u bij een gemiddelde belasting. Maar zelfs in het worstcasescenario – waarbij u slechts 50 procent CNG verbruikt – blijft zo’n omgebouwd dieselvoertuig nog altijd erg voordelig. Niet alleen op financieel vlak, maar ook vanwege de verhoogde autonomie.’ 

Omgebouwde benzinewagens worden toegelaten in lage-emissiezones. Een voertuig met een dieselmix wordt helaas aanzien als een dieselwagen. Dit in tegenstelling tot een land als Frankrijk, waar u ongeacht de leeftijd van het voertuig in elke lage-emissiezones welkom bent met een dieselwagen met CNG-tank.

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.