Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Cloud, neen bedankt

©Emy Elleboog

In de bedrijfswereld, en in de IT in het bijzonder, draait alles rond de cloud. Data, toepassingen en infrastructuur verhuizen naar buiten de bedrijfsmuren. Betrouwbaarheid, flexibiliteit en security zijn vaak gehoorde voordelen. Toch zijn er heel wat bedrijven die het maar niks vinden. Een gesprek met een groot en klein bedrijf, die allebei de cloud bewust op afstand houden. ‘De cloud is voor mij veel te duur.’

Typ ‘cloudcomputing’ in op Google en u krijgt zowat 145 miljoen zoekresultaten. Alle hardware en software verhuizen naar externe datacenters van leveranciers als Microsoft, Google, Amazon of IBM, dat is wat velen (en dan vooral die leveranciers zelf) ons willen doen geloven. Het gaat dan vooral om software die in de cloud belandt.

Toch blijkt uit cijfers dat voor veel bedrijven de cloud nog niet aan de orde is. ‘Er zal zeker een verdere transitie zijn naar de cloud. Al gaat die in sommige landen, zoals Duitsland en België, misschien wat trager. Zeker daar is de impact van de cloud vaak beperkter dan je zou denken’, vertelt Stephen Kelly, CEO van Sage, een van de belangrijkste leveranciers van boekhoudsoftware. Hij citeert een wereldwijd onderzoek, waaruit blijkt dat 85 procent van de accountingtoepassingen bij kmo’s gewoon op kantoor staat. ‘Vaak gaat het om bedrijven die hun eigen data niet willen loslaten’, benadrukt Kelly.

E-mail als voorloper

Boekhoudsoftware is maar één deel van het verhaal. De populairste vorm van software die in de cloud terecht komt, is e-mail. E-mail is een vrij afgelijnde toepassing. Het is belangrijk, maar ook weer niet te ingrijpend om elders te huisvesten. Toch doet in ons land slechts een minderheid van de bedrijven dat ook echt.

Het Belgische IT-bedrijf Cogetix peilde bij 22.000 Belgische bedrijven. Wat blijkt? Slechts 18 procent van de organisaties huisvest e-mail buiten de bedrijfsmuren. Het gaat hier om de ‘public cloud’-oplossingen, zoals Office 365 van Microsoft of Google Apps For Work. ‘18 procent is inderdaad nog een beperkt cijfer. Zeker als je weet dat bedrijven eerst e-mail in de cloud zetten. Vooral omdat ze willen afstappen van een eigen, interne server voor hun e-mail’, stelt Peter Danneels van Cogetix. ‘Al stijgt het percentage wel snel. Toen we ruim een jaar geleden met het onderzoek begonnen lag de adoptie voor e-mail in de cloud op 10 procent in ons land.’

Redenen

Bedrijven hebben vaak goede redenen om niet voor de cloud te kiezen. ‘Wij stellen grote vragen bij software in de cloud’, vertelt Philip De Bie, vicepresident IT & Accessories van Picanol Group, fabrikant van weefgetouwen. ‘In hoeverre kunnen standaardsoftwareoplossingen in de cloud geïntegreerd worden met de softwareoplossingen die we intern ontwikkelden?’, vult hij aan. Als het bedrijf al software uit de cloud gebruikt, dan gaat het om HR-toepassingen, die losstaan van de organisatie en productie.

Toch zette Picanol Group al stappen naar cloud, maar dan voor het gebruik van infrastructuur. ‘Het grootste deel van de infrastructuur staat in een extern datacenter’, bevestigt De Bie. ‘Ons devies luidt: we outsourcen als anderen meer expertise hebben, als de materie eerder gemeengoed is of als het snel moet gaan’, verklaart De Bie. Dus niet zozeer voor software, maar voor hardware en diensten gaat Picanol Group extern. ‘Alles van onderhoudservers en storage tot op het niveau van het besturingssysteem wordt door een derde partij uitgevoerd.’

Niche

Andere Belgische bedrijven laten de cloud helemaal links liggen. Kmo’s bijvoorbeeld. ‘Voor ons type van bedrijf is de cloud geen optie’, vertelt Bart Van der Leenen, managing director van het communicatie- en marketingbureau Outofthecrowd, waar ongeveer 17 mensen werken, en dat bijna niets in de cloud heeft staan. Een van de redenen hiervoor is de aard van het werk. ‘In onze branche, die van marketingcommunicatie, werk je met zeer zware bestanden, die we moeten uploaden en downloaden. Als we dat vanuit de cloud moeten uitvoeren, moeten we zwaar investeren in connectiviteit’, aldus Van der Leenen. ‘Eigenlijk is de cloud voor ons dus gewoon te duur.’

Een andere reden om de cloud te negeren, is dat het bedrijf zware garanties inzake geheimhouding moet stellen ten aanzien van hun (vaak Amerikaanse) klanten. ‘Zulke NDA-clausules vind ik moeilijker om te respecteren als mijn data zich elders zouden bevinden’, vult Van der Leenen aan. Als alles intern staat, vindt hij, is het makkelijker om het overzicht te bewaren.

En ten slotte bestaat er voor de software van Outofthecrowd geen variant voor de cloud. Wat anno 2015 en in volle cloudhype misschien verrassend is. ‘Of op zijn minst zijn de toepassingen er niet echt op afgestemd’, aldus Van der Leenen. Grote mainstreamtoepassingen, zoals voor e-mail en HR, zijn vandaag helemaal ingesteld op de cloud, maar voor nichetoepassingen is dit al veel minder het geval. En ook hier speelt het integratieaspect. ‘Zelf gebruiken wij bijvoorbeeld een geïntegreerde oplossing voor administratie, tijdsregistratie en projectmanagement. De afzonderlijke onderdelen zijn mogelijk vanuit de cloud beschikbaar, maar de hele integratie zeker niet.’

Kosten

Bovenal is het in veel gevallen een afweging van de kosten. ‘Als wij met onze kmo onze infrastructuur in een private-cloudomgeving van een extern datacenter zouden plaatsen, zou mij dat dubbel zoveel kosten als wanneer we het zelf doen, zoals nu. Vandaag gaat het om een basisinvestering van 50.000 euro voor drie jaar. Die zou in een cloudopstelling naar 100.000 euro gaan, los van de operationele kosten’, licht Van der Leenen toe. ‘En dan heb ik de meerkosten voor de connectie nog niet meegerekend. Want dat zou maandelijks ettelijke duizenden euro’s bedragen.’

Cloud vereist toch een zekere schaal. ‘Ik denk dat werken in de cloud voor ons bedrijf pas echt interessant of rendabel wordt als we hier met 100 of 150 interne mensen zouden zitten. Want dan is het een stuk moeilijker om het met je interne infrastructuur te bolwerken. En dan gaan de kosten ook naar omhoog’, aldus Van der Leenen. ‘Het is een afweging die wij elk jaar maken.’

Keuze

Cloud of niet? Voor veel organisaties ligt de waarheid ergens in het midden. In de IT-wereld heeft iedereen het over de ‘hybrid cloud’: een combinatie waar een deel van de klassieke IT-infrastructuur in het bedrijf blijft en een ander deel in de cloud. Iedereen doet wel iets in de cloud. Net zoals Picanol als groot bedrijf zijn HR-oplossingen vanuit de cloud gebruikt, zet Out of the Crowd als kmo websites voor klanten, zodra die zijn afgewerkt, extern.

Bedrijven willen de keuze kunnen behouden, benadrukt Stephen Kelly, CEO van Sage. ‘Ze willen en mogen niet in een bepaalde hoek worden geduwd. Zeker niet in die van de cloud.’ Of anders gesteld: u kiest wat voor uw bedrijf het best in de cloud past. En soms is dat niet bijster veel. Box26

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.