Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Langdurige groei dankzij SEO, voor élk bedrijf

Veel bedrijven besteden een groot deel van hun budget voor online marketing aan branded content op platformen en aan advertenties op Google en sociale media. Maar lonen deze (dure) quick fixes wel op lange termijn? ‘Een strategie met een grotere focus op organisch verkeer is duurzamer’, volgens Matthew Convents, Managing Director bij Seeders, een internationaal adviesbureau voor online marketing.

Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) focust zich op de vindbaarheid en visibiliteit van een bedrijf en website in de zoekmachines. Noem het gerust ‘visibiliteit in Google’ want dat bedrijf heeft in België een marktaandeel van bijna 95 procent. ‘Door de SEO van een website of webshop te optimaliseren, verbetert de zichtbaarheid en worden de topposities in Google bereikt, met als gevolg meer bezoekers, leads en omzet’, weet Matthew. ‘SEO is een duurzame manier van online marketing.'

‘Een uitgekiende SEO strategie focust op zoektermen die op lange termijn de meeste omzet opbrengen’

Matthew Convents
Managing Director bij Seeders
Advertentie

Zorg voor interessante inhoud

De juiste content biedt antwoorden op de vragen van de prospects en klanten. Als Google vindt dat dat op de juiste manier gebeurt, krijgt de website een betere positie, wat resulteert in meer verkeer. De click through rate (het percentage mensen dat klikt op een link in de organische resultaten van Google) is bijna vier keer groter voor een eerste plaats dan voor een vijfde plaats. ‘Dankzij een uitgekiende SEO-strategie komen bezoekers bewust op uw website terecht. De intentie van de websitebezoeker is betrouwbaarder en kwalitatiever. Bovendien resulteren organische bezoeken in een hogere conversiegraad én zorgen geoptimaliseerde websites voor een lagere kostprijs in kliks bij lopende advertentiecampagnes,’ zegt Matthew.

Zoek de ideale zoektermen

Ook het type zoekterm heeft een grote invloed op het aantal kliks, gaat Matthew verder. ‘Long tail versus short tail, informatieve of transactionele keywords, … Een uitgekiende strategie focust op zoektermen die op lange termijn de meeste omzet opbrengen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn dat niet per se de keywords met het grootste zoekvolume of aantal kliks.’

Bouw aan je autoriteit

Naast sterke content en een duidelijke zoekwoordstrategie, kan je je website ook meer autoriteit geven door in te zetten op externe links. Door middel van kwalitatieve linkbuilding, waarbij externe partijen aangeven dat je een autoriteit bent in een bepaald gebied, bezorg je je website meer likes. We zien dat deze off-site SEO in België nog minder wordt toegepast dan in onze buurlanden. Nochtans bewijst het elke dag zijn meerwaarde binnen een brede SEO strategie.

‘Organisch verkeer is kostenefficiënt, want u betaalt niet per websitebezoek en de gemaakte inspanning blijft opleveren’

Matthew Convents
Managing Director bij Seeders

Budgetvriendelijker

Organisch verkeer kan dus heel wat omzet opleveren. Bovendien verdwijnt dat organisch verkeer niet als het budget wordt aangepast, want een pagina die in de zoekresultaten van Google verschijnt, zal niet zomaar verdwijnen en zorgt voor een langdurige stroom van gratis verkeer naar de website. ‘Organisch verkeer is dus kostenefficiënt, want u betaalt niet per websitebezoek en de gemaakte inspanning blijft opleveren. Daarom bestaat een ideale online marketing steeds uit een mix van betaald en organisch verkeer,’ besluit Matthew.

Seeders helpt bedrijven al meer dan 10 jaar om de organische vindbaarheid van hun websites en webshops te verbeteren, zowel voor de Belgische kmo’s met lokale groeiplannen als voor bedrijven met internationale ambities.

Meer info?

www.seeders.agency/be/contact of bezoek ons op de beurs Digital First in Brussel

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.