Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Leningdossiers dubbel zo snel verwerkt met Intelligent Document Processing

De backoffice bij banken bestaat uit documentintensieve processen, zoals hypotheekkredieten. Met het Intelligent Document Processing-platform Metamaze verwerkt Axa Bank die dossiers nu in de helft van de tijd.

Een gemiddeld kredietdossier heeft meer dan 800 pagina’s. Maar 80 procent van die documenten is ongestructureerd en wordt vooral manueel verwerkt. Dat resulteert in trage processen met vaak fouten. Bovendien zijn rigide technologieën zoals RPA (Robotic Process Automation) niet schaalbaar en vragen ze veel onderhoud. Deze technologieën kunnen enkel verwerken wat vooraf gecodeerd werd en zijn zeer gevoelig aan data die plots op een andere plaats staan of in een ander formaat voorkomen. Daarom zoeken banken slimme technologieën zoals Intelligent Document Processing (IDP), een subdomein van artificiële intelligentie (AI). Als mensen een document voor hun ogen krijgen, analyseren ze het: waar dient dit document voor en welke informatie haal ik eruit? IDP doet hetzelfde, maar dan met AI en machinelearning.

Het belangrijkste voordeel is de verhoogde efficiëntie. Dankzij Metamaze worden bij Axa Bank per maand meer dan 250.000 documenten van 20 types verwerkt met een accuraatheid van 96 procent. De klanten zijn tevreden over de snelle afhandeling en medewerkers kunnen zich focussen op waardevoller werk zoals adviseren.

Hoe werkt Metamaze?

Via meerdere integratiemogelijkheden, waaronder API’s, belanden documenten automatisch op het Metamaze-platform. Elk document wordt eerst opgeschoond en omgezet naar een tekstformaat dat leesbaar is voor computers. Daarna herkent Metamaze het document en haalt er de nodige informatie uit. Met dataverrijkingen uit externe bronnen en business rules worden processen nog meer geautomatiseerd. Zo kan bijvoorbeeld gecontroleerd worden of er ‘gelezen en goedgekeurd’ vermeld is en worden IBAN-nummers meteen verrijkt met de juiste BIC-codes.

Manuele input wordt zo tot een minimum herleid. Manuele interventie is alleen nodig wanneer het systeem niet zeker genoeg is of het bepaalde data niet kan terugvinden. Dankzij de interventie van de medewerker, trainen de deep learning modellen zichzelf verder zodat de accuraatheid blijft verhogen.

Metamaze focust vanaf het begin op enterprise readiness waardoor grote spelers zich geen zorgen hoeven te maken over security. ‘Ook het feit dat we onze eigen AI hebben ontwikkeld en heel veel research doen op dat vlak, wordt door onze klanten enorm gewaardeerd’, aldus CEO Niels Van Weereld.

Metamaze werkt al samen met onder andere Europ Assistance, DELA, Bank van Breda, Axa Bank, P&V en Kone.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.