Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

POM West-Vlaanderen trekt de kaart van innovatie en duurzame logistiek

Maritiem testplatform Blue Accelerator voor de kust van Oostende

Samen met onze partners maken we van West-Vlaanderen een provincie waar ondernemers kunnen groeien op een duurzame manier. Het stimuleren van innovatie en een duurzame logistiek zijn hierbij twee belangrijke pijlers volgens Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

Innovatie biedt perspectief

Het belang van innovatie mag niet onderschat worden. ‘Met Fabrieken voor de Toekomst moedigen we samen met onze partners innovatie aan door bedrijven toegang te geven tot de nodige knowhow en infrastructuur’, aldus Jean de Bethune. ‘We beschikken over een uitgebreide onderzoeks- en testinfrastructuur gericht op verschillende sectoren. Ondernemers kunnen ter plaatse hun innovatieve ideeën uittesten en een beroep doen op de expertise van de aanwezige kennispartners.’

Testfaciliteiten

‘Voor de kust van de Noordzee beschikken we bijvoorbeeld over het maritiem testplatform Blue Accelerator voor offshore onderzoek. In Kortrijk ligt het Circular Materials Center, het onderzoeks- en opleidingscentrum voor de kunststoffen- en textielsector. En om bedrijven klaar te stomen voor de industrie 4.0 bieden we verschillende labs aan in Kortrijk en Brugge met specialisaties in onder meer AR/VR, cyber-physical systems, digital twin, Internet of Things … Onlangs investeerden we ook in twee wetenschapsparken waar business kan groeien in de buurt van researchinfrastructuur. In Oostende kunnen bedrijven van de blauwe economie terecht in Ostend Science Park. Binnenkort openen we in Roeselare het Food Innovation Park waar onderzoek naar voeding en gezondheid centraal staat’, somt Jean de Bethune op.

Duurzame logistiek

Een goed draaiende economie heeft nood aan een geoliede duurzame logistiek. POM West-Vlaanderen bouwt aan een netwerk van multimodale platformen. ‘Het grootste deel van het goederenvervoer gebeurt nog altijd via snelwegen. Wij stimuleren West-Vlaamse bedrijven om voor synchromodaal transport via spoor- en waterwegen te kiezen. In Roeselare openen we binnenkort een tweede rivierterminal, na Wielsbeke. Ook in Veurne en Diksmuide zijn de werken gestart om twee regionale overslagcentra te bouwen. Aangevuld met het spoorwegplatform LAR, de Avelgem Container Terminal (AVCT) en diverse opties vanuit Zeebrugge zijn er heel wat mogelijkheden voor West-Vlaamse ondernemers om hun goederenstromen te verduurzamen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.