Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Totale transparantie is het einddoel’

Dany De Budt, Country Manager Benelux bij Basware

‘Bedrijven hebben geen goede manier om de enorme hoeveelheid gegevens die ze binnenhalen daadwerkelijk te gebruiken voor nalevingscontroles.’ IT-bedrijf Basware luidt de alarmklok na de publicatie van zijn nieuwe rapport rond compliance.

Basware onderzocht hoe bedrijven voldoen aan interne en externe compliance-eisen als het gaat om wereldwijde elektronische factureringsmandaten, wereldwijde naleving van regelgeving en leveranciersinformatiebeheer. Hoeveel vertrouwen hebben financiële en inkoopmanagers in hun aanpak? Het IT-bedrijf bundelde zijn bevindingen na onderzoek bij 400 financiële en inkoopprofessionals in het rapport Visible Commerce: Overcoming Operational Blind Spots.

De resultaten zijn behoorlijk alarmerend gezien de toenemende digitalisering. ‘Bedrijven hebben geen goede manier om de enorme hoeveelheid gegevens die ze binnenhalen daadwerkelijk te gebruiken voor nalevingscontroles’, zegt Dany De Budt, Country Manager Benelux bij Basware. 48 procent van de bedrijven vertrouwt voor compliance meer op inzicht dan op gegevens. 35 procent beseft dat ze niet de nodige datamogelijkheden hebben om hun leveranciersecosysteem uit te breiden en nog eens 34 procent kan niet garanderen dat de factureringsmandaten wereldwijd worden nageleefd. ‘Hierdoor lopen bedrijven een enorm risico op zowel financiële repercussies als slechte prestaties.’

Zichtbaarheid is het geheime wapen

Op dit moment heeft slechts 6 procent van de bedrijven automatisering ingezet die helpt bij compliance.
Dany De Budt
Country Manager Benelux bij Basware

Waar het allemaal op neerkomt is zichtbaarheid, zegt Dany De Budt. ‘Dat lijkt eenvoudig, en eerlijk gezegd is het dat ook. Veel organisaties hebben al stappen gezet om dat totale inzicht te krijgen. Ze hebben delen van hun processen geautomatiseerd en zijn gestart met digitale transformatieprojecten. Ze zijn gemotiveerd om hun zichtbaarheid te vergroten en dus eerlijk over hun tekortkomingen.’

Ook uit het rapport blijkt dat bedrijven automatisering zien als het antwoord. Maar op dit moment heeft slechts 6 procent van de bedrijven automatisering ingezet die helpt bij compliance. Bijna zes op de tien denken dat hun bedrijven zonder betere automatisering het risico lopen op aanzienlijke reputatieschade. 54 procent is wel van plan om de komende maanden aanzienlijk meer te investeren in automatisering van gegevens.

‘Het einddoel is totale transparantie’, zegt Dany De Budt. ‘Naarmate bedrijven meer grip krijgen op hun gegevens en hun digitale investeringen opvoeren, helpt automatisering niet alleen bij zowel interne als externe compliance, maar verschaft het ook waardevolle inzichten over de hele waardeketen.’

Bekijk meer inzichten in het nieuwste Visible Commerce onderzoeksrapport van Basware.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.