Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Wat moeten kleine bedrijven weten over AI?

Artificiële intelligentie en machinelearning raken steeds verder verweven in onze maatschappij. De manieren waarop data gemeten, geanalyseerd en geautomatiseerd kunnen worden, veranderen hoe bedrijven vandaag en morgen werken. ‘Ook kleine kmo’s vinden voordelen in AI’, zegt expert Stijn Geuens.

1. AI is overal

‘Veel kmo’s staan niet stil bij wat AI voor hen kan betekenen. Nochtans komen de meeste bedrijfsleiders nu al dagelijks in contact met artificiële intelligentie, vaak zonder dat te beseffen. Denk aan het rijden met behulp van navigatie-apps, of het geven van stemcommando’s aan een slimme luidspreker, of het raadplegen van hun agenda, of het opbellen van klanten ... AI is geen sciencefiction meer, maar pure realiteit.’

2. AI versterkt online sales en marketing

‘Door AI in te zetten binnen hun webshops kunnen ook kleine kmo’s hun business versterken. Onlineverkopen zijn door corona alleen maar toegenomen, maar die bemoeilijken het persoonlijk contact met klanten. Slimme algoritmes bieden een oplossing. Bedrijven kunnen die inzetten om producten of diensten voor te stellen aan klanten, op basis van hun persoonlijke voorkeuren, surfgedrag of eerder gemaakte aankopen. Het resultaat is een bedrijf dat zijn klanten beter begrijpt en tegelijk een persoonlijkere ervaring aanbiedt.’

Stijn Geuens

Zelfs een zelfstandige ondernemer als de slager om de hoek kan AI inzetten om voorraden te optimaliseren
Stijn Geuens
Freelance AI-architect

3. AI optimaliseert administratie en planning

‘Planning en administratie zijn bij kleine kmo’s nog vaak een probleem: het betalen van facturen vraagt veel werk, salarisberekeningen van het personeel lopen vertraging op, voorraden kloppen niet helemaal enzovoort. Door software in te zetten die bijvoorbeeld automatisch facturen inleest en behandelt, hr-processen automatiseert of mee waakt over de voorraad, kunnen bedrijven zich beter organiseren. Zelfs een zelfstandige ondernemer, zoals de slager om de hoek, kan AI inzetten om voorraden te optimaliseren. Zo’n systeem kan dan bijvoorbeeld afhankelijk van weersvoorspellingen vertellen hoeveel barbecuevlees er op bepaalde dagen in voorraad moet zijn.’

4. AI maakt beslissingen gefundeerder en slimmer

‘Nog heel wat bedrijfsleiders nemen beslissingen vandaag op basis van hun ervaring, inzicht en buikgevoel. Door meer data, metingen en analyses in die mix te gooien, worden beslissingen doordachter. AI kan die data analyseren en strategisch advies geven. Een bedrijf dat voor de keuze staat om een winkel uit te breiden of een extra vestiging te openen, kan via AI onder meer ontdekken of het moment daarvoor optimaal is, afhankelijk van marktevoluties en klantvragen. Ook of de locatie ideaal is, gebaseerd op demografische analyses. Of welk productassortiment er nodig is, enzovoort.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.