Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij doen mensen, bedrijven en organisaties groeien'

Van acceleratieprogramma’s voor start-ups, naar het ondersteunen van bedrijven bij hun digitalisering tot het aanbieden van technologietrainingen op maat: my innovation center.brussels is een waardevolle draaischijf voor het ondernemerslandschap. ‘We willen de komende jaren nog meer Brusselse kmo’s vooruithelpen.’

Wooclap maakt het delen van lesmateriaal en het organiseren van livepolls in klaslokalen mogelijk via smartphone. De start-up is een van de vroegere deelnemers aan het start-upprogramma van mic.brussels. Inmiddels schopte het bedrijf het tot een officiële add-in in Microsoft PowerPoint en Teams. Een andere deelnemer is HUSK (voorheen CarASAP): zij maken het eerste Belgische vervoersplatform met privéchauffeur, georganiseerd voor grote en middelgrote bedrijven. HUSK werd ondertussen voor 80 procent overgenomen door autodistributeur D’Ieteren.

mic.brussels of my innovation center brussels is sinds enkele maanden de nieuwe naam voor het Microsoft Innovation. De focus van het kenniscentrum is nog lokaler geworden. Het is het resultaat van een publiek-private samenwerking tussen onder meer technologiegigant Microsoft, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en hub.brussels. mic.brussels is geëvolueerd tot een onestopshop waar start-ups en gevestigde waarden terechtkunnen voor advies, coaching, programma's, events en workshops rond digitalisering en innovatie.

’België is een land van kmo’s: ze zijn goed voor 70 procent van de tewerkstelling in de privésector.’
Cécile Jabaudon
Operationeel Directeur bij my innovation center.brussels

’België is een land van kmo’s: ze zijn goed voor 70 procent van de tewerkstelling in de privésector’, weet Cécile Jabaudon, Operationeel Directeur bij mic.brussels. ‘Het is dus bijzonder belangrijk om hen bij te staan in hun digitale transitie. En dus bieden wij introductiesessies over uiteenlopende IT-onderwerpen, denk aan artificiële intelligentie, telewerk, de veranderende werkomgeving, cyberveiligheid en de cloud.’ Voor start-ups is er het Amplitude+ programma, in samenwerking met de ICAB Incubator. Daarbij worden jonge ondernemingen in 18 maanden klaargestoomd om scale-ups te worden met beloftevolle investeringsperspectieven.

Start-upaccelerator

‘Dat programma verloopt in drie fasen’, verduidelijkt Cécile Jabaudon. ‘Daarbij bieden doorgewinterde professionals en ervaren technologieondernemers 100 uur begeleiding en coaching.’ Daarnaast krijgen de start-ups toegang tot businessnetwerken en kunnen ze geïntroduceerd worden bij durfkapitaalverstrekkers. Naarmate het programma vordert, worden de start-ups ook bijgestaan door een adviesraad.

Amplitude+ kende de voorbije jaren al heel wat successen. Tijdens de eerste lockdown haalde bijvoorbeeld AiVidens nog 500.000 euro op. Het bedrijf combineert algoritmen met kunstmatige intelligentie om onder meer het risiconiveau van de schuldportefeuilles van bedrijven in te schatten en hun kasbeheer te optimaliseren.

Prototyping-programma

De komende jaren zet mic.brussels nog extra in op de ondersteuning van lokale kmo’s. Een voorbeeld daarvan is de oproep aan Brusselse kleine en middelgrote ondernemingen om deel te nemen aan het Prototyping-programma. Cécile Jabaudon: ‘We selecteren voor de deelnemende bedrijven een bachelorstudent IT. Die werkt tijdens een stageperiode van vijftien weken drie dagen per week bij de onderneming aan een vooraf bepaald prototype of een proof of concept.’ De overige twee werkdagen krijgt de student begeleiding van een coach bij mic.brussels.

De kmo krijgt toegang tot de vaardigheden van een informaticaspecialist. En het kan voor een bedrijf ook een vorm van rekrutering zijn: ze maken beloftevolle talenten al vertrouwd met hun bedrijf. ‘We werken samen met alle Brusselse IT-hogescholen’, besluit Cécile Jabaudon. ‘mic.brussels speelt een uitgebreide ondersteunende en faciliterende rol. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil Brussel een sterke economische, sociale en milieubewuste transitie laten doormaken. Digitalisering is dan cruciaal. Daarom zullen we ook de komende jaren onze expertise blijven delen en awareness creëren rond de mogelijkheden van IT. Zo helpen we mensen, bedrijven en organisaties groeien.’

Geboren uit de schoot van mic.brussels

OUAT! Is een van de vele start-ups die gegroeid zijn dankzij de ondersteuning van mic.brussels. Medeoprichter Nicolas Vertommen overloopt.

Het virtuele HakoBio-simulatieplatform van OUAT! laat gebruikers uit de biotechsector snel en makkelijk een digital twin creëren. ‘Via virtual reality simuleren of visualiseren gebruikers een proces of zelfs een volledige productieomgeving, nog voor die gebouwd is’, vertelt medeoprichter Nicolas Vertommen.

De start-up nam ondertussen deel aan het Amplitude+ programma van mic.brussels. ‘Zes maanden konden we rekenen op continue ondersteuning en de expertise van ervaren coaches. We kregen antwoorden op vragen over de markt en hoe we die beter konden bereiken. mic.brussels heeft ons geleerd om het eenvoudig te houden, om ons te focussen op de zaken die belangrijk zijn en die een toegevoegde waarde creëren voor de klant.’

Vandaag telt het bedrijf zestien medewerkers. En omdat OUAT! al enige tijd deelneemt aan het Prototyping-programma, verwelkomt de start-up jaarlijks twee tot drie stagiairs die mic.brussels selecteert. ‘Daarmee besparen we op onze loonkosten. Dat is zeker interessant voor een jong bedrijf als het onze.’ De toekomst? OUAT! wil verder groeien, via technische én commerciële samenwerkingen. ‘Ook daarvoor kunnen we bij mic.brussels voor advies terecht.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.