Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zo zet u uw kmo en producten online in de kijker

Kwinten Verspeurt

Veel Belgische kmo’s bekijken online marketing nog steeds als een complexe extra kostenpost. Door het gebrek aan eigen marketingmensen beseffen ze vaak niet dat een digitale strategie een krachtig wapen is waarmee ze hun activiteiten, producten, diensten en kennis in de kijker kunnen plaatsen. Jef Van den Branden van De Ondernemersfabriek geeft tips om een goede online marketingstrategie te ontwikkelen.

Marketingcontent publiceren op plekken waar uw (potentiële) klanten nauwelijks vertoeven is even zinloos als schieten op een mug met een bazooka. Een B2B-speler in een specifieke branche zal niet het gewenste publiek bereiken door video’s te posten op TikTok. Hetzelfde geldt voor een kmo die een promotieactie op LinkedIn lanceert voor producten die hoofdzakelijk gericht zijn op tieners.

‘Simpelweg aanwezig zijn op online kanalen met uw bedrijf volstaat niet’, verduidelijkt Jef Van den Branden. ‘Begin met de vraag: wie wil ik bereiken met mijn boodschap en waar zit mijn doelgroep? Schiet niet zomaar een boodschap de digitale wereld in.’

‘Maak een kalender met thema’s, producten of diensten waarover u het komende jaar wilt communiceren’

Jef Van den Branden,
De Ondernemersfabriek

Focus niet enkel op koopklare klanten

Veel kmo’s richten zich met digitale commerciële boodschappen eenzijdig op mensen die op het punt staan te kopen. Zo missen ze heel wat potentiële klanten. Want doorgaans bestaat uw publiek op sociale media voor twintig procent uit trouwe klanten en voor het grootste deel uit passieve volgers.

‘Dat is een groot potentieel dat warm gemaakt kan worden, bijvoorbeeld met adviserende of informatieve boodschappen’, zegt Van den Branden. ‘Zo verhoogt u de interesse in uw bedrijf, producten of diensten.’ Door uw expertise in de kijker te plaatsen stijgt ook het vertrouwen in uw merk.

Bepaal de juiste frequentie en volg een planning

Uiteraard wilt u klanten en prospects niet murw slaan met een overdosis aan boodschappen op uw online kanalen. Evenmin wilt u onder de radar verdwijnen door slechts éénmaal per kwartaal iets te publiceren. Het is cruciaal om de juiste frequentie te vinden. Één of twee keer per week is een mooi startpunt.

Van den Branden: ‘Wissel niet lukraak van onderwerp of boodschap, maar maak een kalender met thema’s, producten of diensten waarover u het komende jaar wilt communiceren. Ik vergelijk het met nagels kloppen: kies drie nagels die u een jaar lang op diverse manieren onafgebroken in een tafel wilt slaan.’

‘Via klantenbevragingen ontdekt u waar uw klanten van houden, waar u kunt op inspelen en hoe u producten of diensten kunt optimaliseren’

Jef Van den Branden,
De Ondernemersfabriek

Praat en luister

Veel kmo’s hebben weinig inspiratie over wat ze kunnen vertellen. ‘Praat met uw medewerkers die in contact komen met klanten’, geeft Van den Branden als tip. ‘Wat vangen verkopers, technici op de baan of onthaalmedewerkers op? Wat houdt klanten en prospects bezig en wat willen ze vaak weten?’

U kunt daar dan op inspelen met online marketingcontent. Vaak zijn er ook jaarlijkse terugkerende momenten zoals een deelname aan een vakbeurs, de eindejaarspiek of de zomerperiode. Die zijn ideaal om aan te grijpen via digitale marketing.’

Data en feedback zijn onmisbaar

Tot slot is het aan te raden voor kmo’s om klantgegevens te verzamelen en te analyseren. Zo kunt u afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren of de bestelgeschiedenis van klanten gepersonaliseerde marketingboodschappen lanceren op uw webshop, via e-mail of op sociale media.

‘Die data kunt u ook halen uit klantenbevragingen’, besluit Van den Branden. ‘Zo ontdekt u waar uw klanten van houden, waar u doelgericht kunt op inspelen en hoe u producten of diensten kunt optimaliseren.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.