Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Is uw bedrijf beursrijp?

Erik Verkest, Petercam ©FONCK YVES

Beursintroducties komen weer op gang. Maar voor welke bedrijven is de beurs een interessante en bruikbare optie om hun financiering te versterken? Erik Verkest begeleidt bij Petercam beursintroducties. Hij beantwoordt tien vragen. En die antwoorden zijn verplichte stof voor iedere ondernemer met beursplannen.

1.Welke voordelen biedt een beursgang?

De beurs geeft toegang tot een kapitaalmarkt die u helpt om meer eigen vermogen op te bouwen, door uw bedrijfsprofiel te matchen met financiers die daarin willen investeren. De aandelen creëren ook liquiditeit en flexibiliteit om in of uit te stappen. Beursgeld biedt ook flexibiliteit om bij overnames in aandelen te betalen of ze te ruilen. U kunt uw medewerkers laten participeren. En u bouwt geloofwaardigheid en naambekendheid op bij alle stakeholders en financiers. Zo kunt u bijvoorbeeld ook makkelijker obligaties plaatsen.

2.Waar zitten de nadelen en schuilen de valkuilen?

Het bedrijf mag de verplichtingen en regels bij een beursnotering niet onderschatten. Zij zijn recentelijk nog toegenomen en verstrengd. U moet een zeer goede en transparante rapportering uitbouwen én u moet dat ook volhouden. Let niet alleen op de cijfers, maar ook op de verwachtingen. Als u bepaalde doelen niet haalt zonder daarover te communiceren, zal de beurskoers eronder lijden. U brengt niet alleen een goednieuwsshow.

3.Wanneer is het sop de kool waard?

Uw organisatie moet het geregelde rapporteren en dialogeren aankunnen. De leiding moet ook een verhaal hebben, de ‘equity story’, dat investeerders warm maakt voor de strategie. Het vooruitzicht op een stabiel dividendenverhaal helpt, als er geen fikse koerswinst in het verschiet ligt. Maar verlies de kosten van de operatie niet uit het oog. De beursgang vraagt een hele voorbereiding. U doet het doorgaans pas als u enkele tientallen miljoenen wilt ophalen. Dat kan ook wat minder zijn op kleinere beurzen zoals Alternext, waar de vereisten ook soepeler zijn.

4.Welke bedrijven zijn het meest gebaat bij een beursgang?

Omdat een goed verhaal cruciaal is, hebt u het best een voorgeschiedenis die toont dat uw groeiplannen doenbaar zijn. Het bedrijf moet over een degelijk management beschikken, dat vertrouwen uitstraalt. De organisatie moet zoals gezegd de verplichtingen aankunnen. Pluspunt is dat u de ontwikkelingen goed aanvoelt en soms tijdig verwachtingen kunt bijsturen.

5.Wanneer is een beursgang een interessantere financiering dan de vele alternatieven?

Wanneer u het eigen vermogen een fikse injectie wilt geven zonder de controle over het bedrijf te verliezen. Wie een private investeringsgroep aantrekt, verliest wel meestal de controle. Beursinvesteerders zijn vaak eerder passieve aandeelhouders, die een minderheid nemen. De beursgang bouwt ook meer geloofwaardigheid en naambekendheid op, waardoor hij vaak de spil wordt om de rest van de financiering sterker en sneller uit te bouwen.

6.Op welk moment trek ik naar de beurs? Welke beurs kies ik?

Uw onderneming moet klaar zijn - dat is de hoofdzaak. De beurzen in de VS en Europa tonen nu veel belangstelling voor nieuwkomers, al groeit het wat trager in België. Zo’n appetijt maakt meer mogelijk. U haalt makkelijker de beoogde bedragen op tegen een gunstige waardering.

Ga naar de beurs waar u gevestigd bent. Daar trekt u meer belangstelling. Lokale analisten volgen u sneller, wat meer liquiditeit oplevert. Sommige bedrijven kiezen voor de beurs waar ze hun technologie beter kennen, maar daar blijf je altijd een vreemde eend.

7.Wat komt er kijken bij een beursgang?

Het is een intensief proces van drie tot zes maanden. Het bedrijf kiest zijn adviseurs en een syndicaat van financiële instellingen. Het stelt een prospectus op volgens de strenge regels van de kunst. Het laat de boeken juridisch en financieel onderzoeken, maakt een presentatie, vraagt opinies van juristen en een auditor. Wanneer alles klaar is, lanceert het een ‘intention to float’, die de beursgang aankondigt. Dan start de marketing, met roadshows en zo meer. Het is zwaar, maar ik zag nog nooit een bedrijf daarom afhaken.

Bepaal een correcte introductieprijs, zodat de investeerder er wat aan verdient. Begeleidende financiële instellingen maken een orderboek. Dan bepaalt u met hen de introductieprijs.

8.Wat na de beursintroductie? Sommige aandelen worden door weinig of geen analisten gevolgd. Gaat dat niet ten koste van de liquiditeit?

Klopt. Het beursgenoteerde bedrijf moet de dialoog met de financiële pers, analisten en investeerders blijven aangaan. Daar kruipt aardig wat werk in en soms hebt u ook weinig of geen nieuws. Het klopt dat kleinere ondernemingen niet vanzelf de nodige aandacht trekken en daarin extra moeten investeren.

9.Vergt een beursgang ook een bepaalde ingesteldheid?

Besef dat u aandeelhouders binnenhaalt die u niet zo goed kent en met wie u ernstig moet communiceren. Dat betekent uit de schaduw en in de schijnwerpers stappen, in goede en kwade dagen. Wij raden altijd aan: ‘underpromise and overdeliver’. Beloof zuinig en realiseer overvloedig. Hou de verwachtingen in toom.

10.Wat wordt het meest onderschat bij een beursgang?

Precies dit laatste, de verwachtingen in toom houden. Blijf rapporteren en dialogeren, ook als het wat moeilijker gaat. Houd de aandacht van de belegger vast. Doe constant inspanningen om analisten te spreken, zet roadshows op. Vertelt kortom uw verhaal voort.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.