Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wie een verschil wil maken inzake de energietransitie moet bij ons zijn’

Katleen Daems, Corporate Director HR bij Luminus

Als elektriciteitsproducent en energieleverancier vervult Luminus een sleutelrol in de transitie naar een CO2-neutrale energietoekomst. De organisatie heeft er zelfs haar bestaansreden van gemaakt.

Katleen Daems, Corporate Director HR bij Luminus

Duurzaamheid is voor ons geen modewoord’, zegt Katleen Daems, Corporate Director HR bij Luminus. ‘Onze missie is om te bouwen aan een CO2 -neutrale energietoekomst, waar bescherming van de planeet, welzijn en economische groei met elkaar verzoend worden dankzij elektriciteit en innovatieve oplossingen en diensten. Wij zijn vandaag de eerste generatie die geconfronteerd wordt met de gevolgen van de klimaatverandering, maar ook de laatste die het tij nog kan doen keren. Vanuit die optiek is het voor Luminus dus noodzakelijk om actie te ondernemen.’  

Hoe doen jullie dat?

Katleen Daems: ‘Enerzijds stimuleren we onze klanten om minder energie te verbruiken - de groenste energie is immers de energie die je niet verbruikt -en daarnaast zo veel mogelijk hernieuwbare energie zelf te produceren. Anderzijds geven we ook zélf het goede voorbeeld. Neem nu mobiliteit. We elektrificeren volop onze bedrijfswagens. Eén op de drie auto’s is vandaag bij ons al elektrisch, en tegen 2025 willen we een volledig elektrische vloot. We hebben al sinds 2016 een thuiswerkbeleid. Vandaag gaan we nog een stap verder en kunnen onze medewerkers structureel telewerken. We stimuleren ook het openbaar vervoer en de fiets.’

Zijn er nog andere concrete duurzaamheidsinitiatieven?

‘Ook met onze gebouwen kunnen we een verschil maken. We renoveren die zo duurzaam mogelijk. Waar dat niet voldoende kan, verhuizen we. Begin vorig jaar verruilden we ons hoofdkantoor bijvoorbeeld voor een energiepassief gebouw in Brussel. Onze dochterbedrijven van de Groep Luminus installeerden er zonnepanelen, ledverlichting, laadpalen en een slim klimaatbeheersysteem.’

Hoe maken jullie medewerkers het verschil?

‘We motiveren onze medewerkers om elkaar te inspireren en te mobiliseren. We hebben bijvoorbeeld 40 initiatieven voor een groener bedrijf gelanceerd, waarbij alle collega’s ideeën konden aanbrengen om de ecologische voetafdruk van onze organisatie te verkleinen. En in de strijd tegen de CO2 - uitstoot planten we bomen. Elke eerste zondag van februari planten we minstens 12.000 bomen op drie verschillende plaatsen in ons land. En tegen eind 2022 zullen we ook 3,6 miljoen bomen in Afrika geplant hebben. Goed voor een CO2 - reductie van 80.000 ton per jaar.’

Hoe motiverend zijn de duurzaamheidsambities voor jullie medewerkers?

‘Onze medewerkers beseffen dat ze als individu een bijdrage kunnen leveren, en dat we allemaal samen nog een veel grotere impact op mens, milieu en maatschappij kunnen maken. Dat betekenisvolle doel is trouwens een verbindende factor geweest tijdens de lockdowns. In deze uitdagende periodes hebben onze mensen heel wat veerkracht getoond. Iedereen beseft - ook op afstand - dat we samen aan één doel werken: dat is een krachtige motivator gebleken.’

Welke profielen zoekt Luminus: wat vertelt u aan kandidaten?

‘We zoeken talenten met de juiste mindset. Medewerkers die zich elke dag actief willen inzetten voor onze waarden, ambities en het klimaat. Meer dan zestig procent van onze mensen werkt vandaag al voltijds in het domein van hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. Dat aandeel zal de komende jaren alleen maar toenemen. Wie een verschil wil maken inzake de energietransitie moet bij ons zijn.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.