Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Leren op maat

Bram Dehaene, HR Directeur bij Siemens Belux

De doorgedreven leercultuur van Siemens Belux is tijdens corona een absolute troef gebleken. Een digitaal platform volgt daarbij onder meer het groeipad van de medewerkers op, en moedigt hen aan om zich bij te scholen en relevant te blijven in hun vak. ‘De tijd dat iedereen getraind werd met hetzelfde lesmateriaal is voorgoed voorbij’, zegt HR Directeur Bram Dehaene

Hoe blikt Siemens terug op het afgelopen coronajaar? En vooral: hoe heeft de workforce gereageerd?

Bram Dehaene (HR Directeur bij Siemens Belux): ‘Bij de eerste lockdown hebben we ervoor gekozen om zo goed als geen gebruik te maken van technische werkloosheid. We gunden ons en onze mensen een maand om oplossingen te ontwikkelen om optimaal om te gaan met het nieuwe normaal. Daaruit zijn veel initiatieven ontstaan om onze processen en klantencontacten te digitaliseren.’

Siemens gaat prat op zijn unieke leercultuur: wat maakt die bijzonder?

Onze unieke leercultuur maakt onze teams toekomstbestendig.
Bram Dehaene
HR Directeur bij Siemens Belux

Everyday Learning is ons motto, en dat al sinds jaren. Tijdens corona is ons digitale leerplatform een enorme meerwaarde gebleken om die cultuur te ondersteunen. Veel medewerkers hebben er hun weg naartoe gevonden, voor opleidingen op maat van hun noden, en dat op de momenten die het best voor hen passen. Via deze vorm van zelfontwikkeling nemen onze medewerkers hun carrière mee in handen. Digitale lesuren zijn bij ons een KPI geworden. We verwachten dat ook de managers hun teamleden daarin stimuleren.’

Dat digitale platform heet My Learning World. Hoe werkt dat concreet?

‘Ik vergelijk het altijd met Netflix voor leercontent, waar medewerkers afhankelijk van hun profiel, ambities en behoeftes à la carte uit kunnen kiezen. Dat doen ze via digitale thematische kanalen, rond topics als cybersecurity, leiderschap en virtueel samenwerken. Inmiddels stelt ons platform al meer dan honderdduizend leerobjecten ter beschikking.’

Meer dan 100.000 leerobjecten: wat zit daar zoal tussen?

‘Denk onder meer aan: e-books, video’s, infografieken, presentaties, podcasts en webinars. Bovendien stelt een slim algoritme nieuwe leercontent voor op basis van interesses en voorkeuren. Wereldwijd volgden onze mensen al bijna veertien miljoen leerobjecten. Onze 1.100 Belgische medewerkers klikten 105.000 keer op digitale lescontent.’

Is dat digitale leerplatform de reden waarom Agoria jullie als eerste onderneming in België bekroond heeft met de award Employer Ready for the Future of Work?

‘Onze doorgedreven focus op leren was inderdaad een van de basisredenen waarom wij de Award ontvingen. Flexibel leren sluit immers mooi aan bij flexibel werken. Daarnaast werken we ook heel nauw samen met onderwijsinstellingen, onder meer via onze Industry Academy, stageplaatsen, duaal leren, gastcolleges en school workshops.’

Jullie zijn permanent op zoek naar nieuw talent. Wie mag er aankloppen, en wat maakt Siemens een goede werkgever?

‘Concreet zoeken we mensen die aan de slag willen met hoog aangeschreven technologieën, die daarbij zichzelf en processen voortdurend in vraag stellen en elke dag willen bijleren. Talenten komen bij ons terecht in een innovatieve omgeving, waar ze veel inspraak, autonomie en ondersteuning krijgen, en uiteraard ook een aantrekkelijk loonpakket en andere voordelen.’

Meer info op www.siemens.be/jobs

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.