Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | ‘Niet wat, maar waarom is dé belangrijkste vraag die bedrijven moeten stellen bij hun datavisualisatie'

Van een maandelijkse rapportkaart tot het bijsturen van doelstellingen: SUEZ Water Technologies & Solutions springt vandaag slim om met datasets en het meten van kritieke prestatie-indicatoren. ‘Datavisualisatie maakt managementbeslissingen gerichter en versterkt ons bedrijf.’

SUEZ Water Technologies & Solutions gebruikt al enkele jaren Tableau-software voor het visualiseren van data. Maar nadat medewerkster en data evangelist Marian Eerens in 2018 een conferentie in Londen bijwoonde, trainingen volgde en contacten met collega-analisten uit de industrie legde, zet SUEZ die slimme software voortaan ook buiten de financiële afdeling in.

Podcast 6

‘Ik ondersteun onze commerciële teams en laat hen op een slimmere manier gebruikmaken van alle informatie die ze ter beschikking hebben’, verduidelijkt Marian Eerens, Commercial Operations Analyst bij SUEZ Water Technologies & Solutions. ‘Ik begon destijds met het uitbouwen van een aantal dashboards die onze mensen een beter inzicht geeft in het prijsgedrag van klanten, en wanneer zij bepaalde producten aankopen.’

Datavisualisatie als bedrijfskompas

SUEZ gebruikt ook datavisualisatie voor zijn handelsvorderingen: om de nog te ontvangen bedragen van verkopen aan klanten inzichtelijker te maken. ‘Datavisualisatie is voor ons bedrijf niet alleen een middel om te bekijken waar we vandaag staan, maar ook om te voorspellen waar we naartoe gaan, en met welke acties we bepaalde processen of klantengedrag kunnen bijsturen’, zegt Marian Eerens.

Ondernemingsbrede voordelen

Datavisualisatie is inmiddels een vaste waarde geworden voor het bedrijf. Het is een manier geworden waarmee het personeel zélf de nodige gegevens en verbanden kan opvragen, en ze niet passief één keer per maand in een tabel of een overzicht ontvangt. Marian Eerens: ‘Al onze datavisualisatietools staan online. De gegevens worden non-stop bijgewerkt. Medewerkers kunnen zich abonneren op bepaalde data, en ontvangen die dan dagelijks via een screenshot in hun mailbox. Of ze kunnen op interactieve wijze online inzoomen op bepaalde details.’

Ontwikkelen en implementeren van nieuwe tools

Dergelijke visualisatieproducten ontwerpen, en de interne adaptatie ervan bij het personeel verzekeren, vereist een gezonde dosis empathie. ‘Elke nieuwe datavisualisatieontwikkeling start bij ons met een gesprek met de medewerkers die er gebruik van zullen maken’, vertelt Marian Eerens. ‘Zo krijg ik een idee van de vragen waar ze mee zitten, en de uitdagingen die ze hebben. Daarbij is wáárom ze iets willen zien, belangrijker dan wat ze precies willen zien.’ Na de ontwikkeling, bij het in gebruik nemen van een nieuwe tool, is er ook een contextverduidelijking nodig bij medewerkers. 

‘Datavisualisatie is niet alleen een middel om te bekijken waar we vandaag staan, maar ook om te voorspellen waar we naartoe gaan’
Marian Eerens
Commercial Operations Analyst bij SUEZ Water Technologies & Solutions

Door uit te leggen wat er gevisualiseerd wordt, en waar die gegevens vandaan komen, zorgt een bedrijf ervoor dat medewerkers de beste inzichten halen uit datavisualisaties. Ook het delen van kennis is belangrijk bij het ontwikkelen van nieuwe datavisualisatietools. Marian Eerens heeft een breed netwerk van collega’s uit de industrie waar ze inspiratie en waardevolle ervaringen mee deelt. Ze is stichtend lid van de Belgische Tableau-gebruikersgroep, en ze schrijft blogartikels met tips en tricks rond het creëren van datavisualisaties.

Relevante data toegankelijk voor iedereen

Terwijl medewerkers in veel bedrijven vandaag nog altijd afhankelijk zijn van een intern datateam dat een ad hoc uitdraai maakt van bepaalde gegevens, democratiseert software zoals Tableau data. Marian Eerens heeft er niet alleen voor gezorgd dat haar organisatie meer datagedreven is geworden. Maar ook dat die data vandaag toegankelijk én begrijpbaar is voor heel wat medewerkers. ‘Mijn collega’s weten voortaan waar de voor hen relevante data vandaan komt, hoe je die kunt samenvoegen en verbanden kunt leggen.’ Hiermee heeft ze als data-evangelist de spelregels voor haar afdeling voorgoed veranderd.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.