Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Als ik de baas van SBS was, zou ik vooral ongerust zijn'

Bart Tommelein (links), te gast bij ‘kapitein’ Gert Verhulst op de Evanna tijdens Gert Late Night.

8 januari 2021. Twee dagen geleden werd het Capitool in Washington bestormd door een woeste menigte. Gisteren keken meer dan 700.000 Vlamingen naar de eerste aflevering van De Verhulstjes op VIER. Vandaag praten we met twee vrienden over de toekomst van de media in Vlaanderen: Bart Tommelein, burgemeester van Oostende en mediaspecialist van de Open VLD en Gert Verhulst, allround mediafiguur en ondernemer.

De plaats van afspraak is een virtueel platform. Bart logt als eerste in en heeft beeld maar geen klank. Zodra dat verholpen is, verschijnt ook Gert. Hij draagt een zonnebril, want hij onderging net een oogoperatie en ‘het is beter voor iedereen dat ik die bril ophoud’.

Waar leerden jullie elkaar kennen?

Bart: Gert vroeg mij, als viceminister-president, te gast op de boot in Gert Late Night.

Gert: Dan leer je elkaar wel kennen.

Bart: Ik had eerst geen zin. Het was 1 mei en dan werken wij liberalen normaal niet (lacht). Gert: Maar je zit daar vier dagen samen en er was ‘een klik’. Ik reken Bart nu eigenlijk tot een van mijn beste vrienden.

Bart: Dat pakt mij. Ik vind Gert vooral puur natuur. Hij is wie hij is en neemt de mensen zoals ze zijn. Gert: Ik zie in jou een soort vaderfiguur (lacht).

Bart: Zo veel ouder ben ik niet. Trouwens, hoe beter je hem kent, hoe meer Antwerps hij praat (lacht).

Maar hoe zien jullie media en entertainment in Vlaanderen? Wat typeert ons?

Gert: Een kleine markt, maar enorm creatief. Wij kunnen met heel weinig geld geweldig goeie dingen maken.

Bart: Onze festivals, Tomorrowland, Rock Werchter.

Gert: Maar voor sommige grote producties is er dan weer te weinig geld en te weinig tijd.

Bart: We moeten wat meer durf hebben om risico’s te nemen. Wie lef heeft en zelfvertrouwen, die steekt er snel bovenuit. Toch Gert?

Gert: Maar dat wordt hier niet altijd geapprecieerd. Wie succesvol is, moet dat constant minimaliseren en zich bijna verontschuldigen.

Bart: Dat is waar. We zijn te bescheiden.

Gert: Hollanders gaan naar het WK om te winnen. Wij gaan om niet te verliezen.

Bart: Tja, wie hier mislukt, krijgt niet vaak een tweede kans.

Waar houdt het Vlaamse publiek van?

Bart: De Vlaming houdt van herkenbaarheid.

Gert: Absoluut! Gisteren was er de eerste aflevering van De Verhulstjes. De meest positieve commentaren kreeg ik op de scène waarin wij kaasfondue eten. We raakten blijkbaar een gevoelige snaar. Veel Vlamingen hebben, als ze een etentje organiseren, schrik dat het te weinig zal zijn.

Bart: Als ik bij jou ga eten zeg ik altijd: het was lekker, maar te weinig (lacht). Maar herkenbaarheid werkt. Ook internationale formats zijn een succes als je die combineert met herkenbaarheid. Kijk naar The Masked Singer!

Gert: Maar daar zaten ook wel uitzonderlijke stemmen in, hé Bart!

‘Herkenbaarheid werkt. Ook internationale formats zijn een succes als je die combineert met herkenbaarheid. Kijk naar The Masked Singer.’
Bart Tommelein
burgemeester van Oostende en mediaspecialist van de Open VLD

‘Stel, een Vlaamse producent komt met dat idee bij een televisiezender: zes man in een raar kostuum zingen een liedje. Ze lachen je vierkant uit. Wij zijn soms te Vlaams.’
Gert Verhulst
mediafiguur en ondernemer

Bart: (lacht) Jazeker … Sandra Kim! Maar een internationaal format, met herkenbare figuren in dat pak, dat werkt.

Gert: Oké, maar stel, dat bestond niet en een Vlaamse producent komt met dat idee bij een televisiezender: zes man in een raar kostuum zingen een liedje. Ze lachen je vierkant uit. Wij zijn soms te Vlaams. We hebben dan niet de reflex om iets dat we maken in het buitenland te verkopen. Te weinig geloof in eigen kunnen.

Bart: We missen dat mercantiele kantje (lachje).

Wat zouden jullie doen als jullie aan het roer van SBS zouden staan?

Gert: Ik zou mij vooral zorgen maken als baas van SBS.

Bart: Waarom?

Gert: Het oude systeem, uitsluitend betaald door reclamespots, werkt niet meer. Zes keer na elkaar een halve minuut kijken naar iets dat je niet wilt zien. Dat doet niemand meer. Maar wie gaat dat feestje betalen?

Bart: Ik geloof in een crossmediale aanpak. Een goed product koppelen aan andere platformen. Ik vond altijd dat SBS een radio nodig had, met dekking over gans Vlaanderen.

Gert: Vroeger hadden we de perceptie dat tv gratis was. Maar in de cinema betaal je toch ook voor je ticket? Tv-makers moeten de kijkers opvoeden. Gratis bestaat niet.

Heeft de politiek zich aangepast aan de media?

Gert: Alle politici volgen mediatraining.

Bart: Neen, je veralgemeent. Politici hebben nu vooral meer authenticiteit nodig. In programma’s zoals Gert Late Night kun je geen rolletje spelen. Heel wat traditionele politici zijn perfect voor Terzake of De Afspraak, maar zijn bang om naar Gert Late Night te komen.

Gert: Terwijl ze hun strafste uitspraken bij ons doen.

Bart: Ja, jij ontlokte mij dat ik toch voor het partijvoorzitterschap wou gaan.

Gert: Dat had je misschien beter niet gezegd.

Bart: (lacht) Maar die politici zouden nooit in een pak van The Masked Singer kruipen.

Gert: Politici moeten dus ook entertainen.

Bart: Ja, om te zorgen dat je op een andere manier bij de mensen komt dan met pure politiek. En zo mensen bereikt die je anders niet bereikt.

Gert: Trump die Jimmy Fallon door zijn kapsel laat wrijven. Met dat fragment bereik je meer dan met duizend speeches. Entertainment!

Bart: Ik gebruik ook Facebook Live, samen met collega-burgemeester Walter De Donder. Wij halen gigantische cijfers.

Gert: Terwijl je vroeger in een parochiezaal stond te spreken.

Met wie zouden jullie vier dagen op de Evanna willen zitten?

Bart: Twee vrouwen? Een evenwicht?

Gert: Ik zou eerst voor eten zorgen, Bart. Peter Goossens of Sergio Herman?

Bart: Sandra Bekkari?

Gert: Nee, te gezond! Trump?

Bart: Oei, zouden we ons amuseren?

Gert: Een unieke kans! Of Obama?

Bart: Met Kamala Harris. Daar verwacht ik veel van.

Gert: Hopelijk, want Biden loopt nu al op zijn laatste benen.

Bart: Angela Merkel?

Gert: Gaan we daar dolle avonden mee beleven?

Bart: Allemaal politiek! Muziek? Ariana Grande?

Gert: Die herken ik niet als ze op de Meir voorbijloopt.

Bart: André Hazes dan! Daar zijn we allebei fan van.

Ten slotte, hebben jullie nog goede raad voor SBS?

Gert: Meer Gert Verhulst op tv!

Bart: (lacht) Zeker! En volle bak voor het crossmediale gaan!

Gert: Meer open formats die kunnen inspelen op de actualiteit. Anders wordt het te steriel.

Bart: En die radio, verdomme!

Gert: Nu ga ik iets eten.

Bart: De overschot van de kaasfondue?

Gert: (lacht) Nee, het zijn cordon bleus.

Bart: Ik hoop dat er genoeg is. 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.