Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Play stoomt voort op adrenaline en creativiteit

Pedro Elias en zijn kroost; soms braaf, soms hemeltergend brullend.

Toen de concrete impact van de lockdown duidelijk werd, keek iedereen bij SBS elkaar eens aan. En wat deden ze? Wat SBS altijd al deed. Alle afdelingen schoten in een hogere versnelling: de schermgezichten op kop. Pure adrenaline, onweerstaanbare creativiteit.

Al die mensen met wie SBS een speciale relatie heeft omdat zij Play maken tot wat het is, zijn niet zomaar Bekende Vlamingen die een gladde lokvogel van een programma zijn. Het zijn ambassadeurs van hun eigen talent, die zelf met voorstellen op de proppen komen voor alle verschillende schermpjes. Bejubeld door de een en veroordeeld door de ander, want in Vlaanderen te zien op miljoenen schermen. Bereid het risico te nemen om menselijk te blijven, zich kwetsbaar op te stellen, keihard te werken én tegelijk de imperfectie omhelzend. Dat maakt hen ook zo mooi. Menselijk mooi, want er kwamen door de coronamaatregelen geen stylistes, maquilleuses of kappers aan de pas.

Creatief lockdownen

Julie Vermeire, dansend door de lockdown.

De creatieven gingen bij SBS niet op hun Playtroon zitten. Ze maakten televisie en entertainment vanuit wie ze zijn, op zoek naar echte verbinding met de mensen thuis. Zoals Julie Vermeire, die TikTokkend vanuit haar keuken de dag indanste. Viktor Verhulst, die lekker droog vlogde hoe de Verhulstjes lockdownden en op zijn onnavolgbaar manier illustreert hoe unbearable the lightness of being kan zijn. De Homeparty van Kat Kerkhofs, die dagelijks nationale en internationale sterren uit haar adresboekje opbelde om te horen hoe zij hun lockdown doorbrachten. Goed voorbereid en dan hop, live. En ze maakte met haar voetballende man ook nog nieuws tot in het buitenland. Pedro Elias, die onder het lockdownmom van ‘Eindelijk leren we onze kinderen kennen - geniet ervan’ zijn gewillig brullend grut rondvlogde. Jeroom met Het Leven Zoals Het Echt is, bij hem thuis dus, waar niets was wat het leek.

Erik Van Looy, die zelf vanuit zijn kot elke dag De Slimste Mens ter Wereld in Huis speelde voor de quizzers thuis die het in hun bubbel tegen elkaar konden opnemen. Bijna onherkenbaar, want niet in zijn obligate blauwe pak en smetteloos wit overhemd, maar in training en T-shirt en ongeschoren vanwege uitverkocht scheerschuim. Onder het motto: het is niet omdat we thuis moeten blijven dat we ons niet meer mogen amuseren.

Bij Play zijn de Bekende Vlamingen niet zomaar gladde lokvogels van een programma: het zijn ambassadeurs van hun eigen talent.

Wim Opbrouck, die elke ochtend vanachter zijn piano in Wim Zingt lang niet onverdienstelijk covers bracht, en toen hij dat vanuit een lege schouwburg deed, doodleuk recht in de camera zei: kom, allemaal meezingen. En alleen verder zong. Of de Container Cup, het even simpele als geniale programma-idee van Erik Watté dat iedere televisiemaker samen met de Woestijnvis- talenten had willen ontwikkelen. Woestijnvis kreeg het voorbeeldig snel binnen een maand op antenne, een bloedhete coronameimaand lang met Pedro Elias en Wesley Sonck. De Container Cup won niet alleen prompt de Ha! Van Humo, maar werd ook genomineerd voor de Gouden Roos 2020 in de speciale Covidcategorie.

Meer online, minder gezap

Online kijken zat in de lift bij SBS: 11 procent of een miljoen views meer tijdens de eerste lockdown. De nieuwe afleveringen van het uitsluitend digitaal te bekijken wtFOCK haalden bijvoorbeeld anderhalf miljoen views in een maand tijd. De (nog even interne) reclameregie van SBS lanceerde al even creatief tijdens de eerste lockdown met communicatiebureau Happiness ‘Het Belgische Reclameblok’, dat telkens werd ingeleid door de CEO van een Belgisch merk die opriep om Belgisch te kopen. Wegens groot enthousiasme bij kijkers en bij adverteerders werd het initiatief in september herhaald. Uit de CIM Audimetrie blijkt dat er een kwart minder gezapt werd in dit 100 procent Belgische reclameblok. Ipsos onderzocht de reacties bij 200 Vlamingen. Twee derde van de kijkers vond reclamespots in deze vorm vernieuwend en doeltreffend.

Play programma’s om naar uit te kijken
Van links naar rechts, van boven naar onder:
Evy Gruyaert (Stukken van Mensen) - Rik Verheye (Nonkels) - Pedro Elias (De Container Cup) - Wesley Sonck (De Container Cup) - Veerle Dejaeger (wtFOCK.be) - Cosmo (Jani.be) - Jeff Bronder (Supercontent.be) - Pieterjan Marchand (Supercontent.be) - Nora Dari (wtFOCK.be) - Kat Kerkhofs (Dancing with the Stars en Kat zonder Grenzen) - Jani Kazaltzis (Jani.be) - Peter Van de Veire (Big Brother en Het Rad) - Dominique Van Malder (The Bachelorette en Viervoeters) - Annelien Coorevits (Temptation Island) - Joris Hessels (Viervoeters) - Gilles De Coster (De Mol en Sports Late Night) - Erik Van Looy (De Slimste Mens ter Wereld) - Kobe Ilsen (Blind Gekocht) - Julie Vermeire (gaat op stap met Jacques Vermeire) - Jeroom en Elodie Ouedraogo (Junior Bake Off) - James Cooke (Leef en Gert Late Night) - Gert Verhulst (Dancing with the Stars, Gert Late Night en De Verhulstjes) - Wim Opbrouck (Bake Off Vlaanderen) - Lotte Vanwezemael (Big Brother) - Bart Raes (Sports Late Night) - Joris Brys (Sports Late Night) - Lieven Scheire (Scheire en de Schepping) - Viktor Verhulst (De Verhulstjes) - Koen De Poorter (Nonkels) - Jelle De Beule (Nonkels) - Geert De Vlieger (Sports Late Night)

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.