Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Podcast | ‘Soms wil de kijker dieper gaan. En dan zijn wij daar'

Gilles De Coster

Televisiekijken is hyperindividueel geworden: iedereen kijkt wat hij wil, wanneer hij wil, hoe hij wil. Hoe zal dat in 2025 zijn? Een vooruitblik in vijf stellingen.


Beluister op Spotify | Deezer | Apple Podcast

1.  VTM en Play4 bestaan niet meer in 2025

Hazel Pleysier, creatief directeur van Woestijnvis: Dat denk ik niet. Vlaanderen heeft een heel trouw tv-publiek, vooral aan de publieke omroep. Maar we zijn ook erg trouw aan commerciële omroepen op bepaalde momenten in het jaar. Iedereen zit in het voorjaar te wachten tot De Mol weer begint.

Karen Corrigan, CEO van reclamebureau Happiness: VTM en Play4 zijn twee sterke merken. Die zullen blijven bestaan, maar in welke hoedanigheid? Als tv-zender? Of meer? Het merk is een vlag die veel ladingen kan dekken.

2.  De Slimste Mens Ter Wereld is een belangrijker merk dan Play4

Corrigan: Zeker. Maar je hebt niet veel van die programma’s. En daarom is een sterk zendermerk ook belangrijk.

Pleysier: Je kunt ook vragen, wat is het sterkste merk: Erik Van Looy of Woestijnvis? Dan vind ik Erik  belangrijker, want hij doet meer belletjes rinkelen, hij nodigt mensen uit: we gaan quizzen en lachen, ook met onszelf, en bepaalt het gevoel van De Slimste Mens. Woestijnvis is eerder een kwaliteitslabel dat je achteraf opmerkt. Of neem De Ideale Wereld. Dat zijn eigenlijk twee merken, een op tv en een online, waar vooral jonge mensen naar de filmpjes kijken. Met het ene verdien je natuurlijk geld en met het andere wordt alleen Facebook rijker.  

Corrigan: Nee, dat is een heel gezonde investering, dat is aan je merk bouwen.

3.  Ook in 2025 kijken we gezamenlijk naar een programma op het moment dat het wordt uitgezonden

‘Als met het gezin naar De Mol of The Voice gekeken wordt, bouwen we een brug tussen de YouTube-generatie en de tv-programmakijkers.’
Hazel Pleysier
Woestijnvis
Hazel Pleysier, Woestijnvis

Pleysier: We gaan er alles aan doen om dat zo te houden. Als met het gezin of in groep naar De Mol of The Voice gekeken wordt, bouwen we een brug tussen de YouTube-generatie en de tv-programmakijkers.

Corrigan: Hoe meer we alleen kijken, hoe meer behoefte we ook hebben aan verbinding, aan met de familie samen kijken. Maar dat hoeft niet in real time. Een gezin kan een gezamenlijk kijkmoment  afspreken. Al kun je als je uitgesteld kijkt natuurlijk niet altijd meepraten met anderen.

4.  In 2025 is er geen niet-gepersonaliseerde tv-reclame meer

Corrigan: Je kunt dat niet tegenhouden. En als ik dan toch tv-reclame moet zien, heb ik liever iets dat relevant is voor mij. Vandaag weet Telenet, op basis van abonnementen, wie waar woont. Zo zijn er databases van buurten, gezinnen, straten. Je kunt advertenties gericht gaan uitzenden: wie een duurdere auto wil verkopen, kiest die buurt, een goedkopere auto is dan voor een andere buurt. Dat is addressable tv.’

Pleysier: Zo kun je ook je programma’s gaan verpakken. Een reeks als Twilight kun je perfect aankondigen als een spannende reeks, als je weet dat in een huis veel jonge mensen kijken die van actie houden. Voor een gezin dat houdt van romantiek, kondig je Twilight aan als iets romantisch – want dat zit er ook in. En dan kun je zelfs tv op maat maken. Hou jij van meer happy ends, dan zetten we een ander einde aan het programma. Dat opent heel veel creatieve mogelijkheden, en tegelijk vind ik het akelig: we worden allemaal heel erg hetzelfde. Je zit in een soort tunnel van ‘dit ben jij’. Ik wil wél nog dingen te zien krijgen die ik niet noodzakelijk voorgeprogrammeerd leuk zal vinden.

Corrigan: Maar als jongeren vandaag een game krijgen, willen die wel een game op maat. Wij vinden dat een inbreuk op ons ik, de jeugd niet.

Pleysier: Ik vind het een inbreuk op mijn open blik, op mijn vermogen om met dingen om te kunnen die niet helemaal bij mij passen.

5.  Dankzij TikTok en YouTube hebben we geen professionele televisiemakers meer nodig

We werken vaak met influencers. Ze kunnen voor zichzelf geweldig creëren. Maar voor een ander merk creëren, dat blijft toch een vak apart.
Karen Corrigan
Happiness
Karen Corrigan, Happiness

Corrigan: Dat denk ik niet. Wij hebben al met influencers gewerkt. Ze kunnen voor zichzelf geweldig creëren, maar het werkt niet als ze voor een ander merk moeten denken. Het is een vak en dat geldt voor tv ook.

Pleysier: De dorpsfotograaf bestaat niet meer, omdat iedereen zelf foto’s maakt. Maar er zijn nu wel opnieuw veel fotografen die heel chique familiefoto’s maken voor Instagram. Mensen snakken naar kwaliteit. Soms heb je ook goesting om dieper te gaan. En dan zijn wij daar. Wij hebben meer tijd genomen, meer nagedacht, er een extra laag humor op gelegd of gezorgd dat je er met verschillende generaties samen plezier aan kunt beleven.

Tot slot wat moeten we nog weten over 2025?

Pleysier: Als makers moeten we op zoek naar een nieuw referentiekader. Nu heb je kijkcijfers die je vertellen of je programma iets heeft bereikt, en af en toe een recensie. Maar we moeten onze inspanningen verdelen over kleinere zenders en andere platformen. Het zal even duren voor we die wereld goed kennen. Dat vind ik spannend.

Corrigan: Wat voor mij zal overeind blijft: de kracht van het idee. Menselijke verbeelding en een mooie executie, dat zal altijd blijven.

Hazel Pleysier

  • Studeerde journalistiek aan het Royel Institute for Theatre, Cinema and Sound (RITS);
  • Begon in 1997 bij het toen opstartende Woestijnvis;
  • Werkte mee aan bekende programma’s zoals Man Bijt Hond, De School van Lukaku, Het Geslacht De Pauw, De Rechtbank en Topdokters;
  • Werd in 2016 programmadirecteur bij Woestijnvis;
  • Heeft als favoriete tv-programma ‘De Verhulstjes’ in de versie van De Ideale Wereld.

Karen Corrigan

  • Is oprichtster en CEO van het reclamebureau Happiness Brussels;
  • Was voordien onder meer Marketing Assistent bij Nike, Account bij Young&Rubicam, Managing Director bij Ogilvy en Vice President bij DDB;
  • Viel in de prijzen als Master Marketeer 2019 en Ad Age Woman to Watch in Europe 2018;
  • Heeft Peaky Blinders als favoriete serie.

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.