Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘VR is de toekomst van entertainment'

Zelf op zoek gaan naar De Mol of lid worden van de speciale eenheid uit De Dag? Dat kan in The Park, de virtual-reality samenwerking tussen Telenet en 9.5 Ventures. ‘Iedereen wordt bij ons van zijn sokken geblazen’, zegt Philippe De Schutter, CEO van The Park.

Bezoekers van The Park lopen met VCR-bril en een rugzak met sensoren en minicomputer rond in grote ruimtes waarin elk ‘speelveld’ zo’n 100 m² beslaat. ‘Ze spelen wat ze willen hoe ze het willen. We noemen het “phygital entertainment” omdat het een teamervaring is voor vier of vijf mensen op de grens tussen het fysieke en digitale leven’, vertelt Philippe De Schutter, CEO van The Park. ‘Het is alsof je zelf in een computergame zit, je loopt fysiek rond in die imaginaire wereld. Door deze vorm van entertainment wacht talenten die, los van de schermen zelf virtueel met de bezoeker kunnen ‘spelen’, een grote toekomst.’

Telenets virtual-realitydochter The Park startte in België in 2018 in Antwerpen, en heeft vandaag vestigingen in Gent, Hasselt, Kortrijk, Brussel en Blankenberge - met De Mol aan Zee – en ontving al 120.000 bezoekers. In september 2020 stak The Park de Nederlandse grens over en opende een filiaal in Eindhoven en Breda.

Onnozelaar op een tapijt

‘Het is alsof je zelf in een computergame zit, je loopt fysiek rond in die imaginaire wereld.’
Philippe De Schutter
CEO van The Park

Na de succesvolle release van de serie De Dag lanceerde Telenet een virtual-reality experience in The Park gebaseerd op de reeks. De VR-ervaring werd ontwikkeld in samenwerking met Jonas Geirnaert en Julie Mahieu, de bedenkers van De Dag. ‘Da’s dus compleet maf hoe echt dat voelt’, zei Geirnaert na zijn eerste VR–trip. ‘Ik liep gewoon écht rond in onze serie en ik zat er na 3 seconden helemaal middenin. Zonder nog te beseffen dat ik hier zat rond te kruipen als een onnozelaar op een tapijt van 10 op 10 meter.’

Lokale versterking

De Schutter bevestigt: ‘Dat het werkt is vooral dankzij de zwaar onderschatte kracht van de immersie die VR brengt. Iedereen wordt bij ons van zijn sokken geblazen. VR is de toekomst van entertainment en The Park is democratisering van die toekomst.’ In plaats van peperdure internationale samenwerkingen aan te gaan, versterkt The Park zich lokaal. Het liet ook als eerste twee teams via VR live tegen elkaar spelen tussen Gent en Londen. En zodra de coronamaatregelen het weer toelaten komt er een grote co-lancering met een cinemapremière.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.