Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Welke toekomst hebben online financiële diensten?

Ramin Fleury, Country Manager Fortuneo België ©Dries Luyten

In België staan online financiële diensten nog maar aan het begin van hun ontwikkeling. In onze buurlanden hebben de marktspelers hun aanbod de voorbije jaren sterk uitgebreid, van zuivere beurstransacties tot sparen, rekeningen-courant met een kaart en leningen. Maar nu lijkt er ook in België wat schot in de zaak te komen. En dat is interessant voor zowel beleggers als spaarders.

Ongeveer een miljoen Belgen maakt al gebruik van online financiële diensten. En het zouden er veel meer zijn als het aanbod niet zo beperkt was. Het gamma aangeboden door de marktspelers blijft al bij al klein, ook al hebben ze hun oorspronkelijke aanbod rond beurstransacties de voorbije jaren uitgebreid met spaarrekeningen en bankkaarten. Fortuneo biedt zelfs online levensverzekeringen aan. Maar heel wat andere mogelijkheden worden nog niet benut. Het gamma zal in de toekomst dus zeker uitgebreid worden. Maar die uitbreiding zal meer in de breedte dan in de diepte gebeuren. Elke speler zal voor elk producttype slechts één of twee mogelijkheden aanbieden. De klant zal de markt moeten verkennen en op zoek moeten gaan naar het beste tarief, de beste vergoeding, de best verzorgde klantenrelatie enzovoort. Bij Fortuneo denken we voortdurend na over hoe we ons gamma verder kunnen ontwikkelen. We houden daarbij rekening met het dagelijkse banklandschap.

Maar we gaan nog een stap verder. Zo zijn we ervan overtuigd dat de tarievenoorlog bij de spaarproducten op zijn laatste benen loopt. Niet alleen omdat de rentedaling in Europa blijft doorzetten, maar omdat de spaarder een andere bekommernis heeft: hij wil weten wat er met zijn geld gebeurt. Getuige daarvan is het succes van crowdfunding. Wij willen onze klanten helpen bij hun zoektocht naar zingeving. Want die speelt een steeds grotere rol in de maatschappij van vandaag. Wij merken dat onze klanten reikhalzend uitkijken naar moderne alternatieven. Dat is een gevolg van de crisis. De traditionele banken hebben zich in zekere mate kunnen aanpassen dankzij hun grote investeringscapaciteit. Hun mobiel aanbod is dan ook zeer aanlokkelijk geworden. Maar hun tarieven zijn een pak minder aantrekkelijk.

Bij Fortuneo is dat anders want de commissies die wij aanrekenen, behoren tot de laagste op de markt. Bovendien onderscheiden we ons van onze concurrenten door de tools en onlinediensten die we aanbieden. Wij bieden bijna tweeduizend fondsen aan - dat is uniek op de markt. Een ander voorbeeld is ons gratis LiveTrader-platform dat onze klanten een echte tradingervaring bezorgt. Ze kunnen zelf lijsten opmaken van hun beleggingen, grafieken maken, flikkerlichten plaatsen… Net als in de echte marktenzalen. Met de adrenaline die daarmee gepaard gaat. Weldra kunnen ze hun orders ook via dat platform doorgeven.

Wat blijft er dan nog over voor de agentschappen? Die zullen zich terugplooien op hun oorspronkelijke activiteiten: een plaats waar handel wordt gedreven en wordt uitgewisseld, waar geldtransacties gebeuren, kluizen worden aangehouden en advies wordt gegeven over complexere materies. Zij zullen bovendien samensmelten tot multikanaalinstrumenten. Het multikanaal zal het virtuele met de realiteit verbinden. Zo zal een bepaalde verrichting die wordt opgestart op een mobiele applicatie, indien nodig verder afgewikkeld worden in het agentschap. Dat zal van de bankiers de nodige technische hoogstandjes vergen. Maar wat een comfort voor de klant! De rechtstreekse spelers verwachten dat hun klantenaantal de volgende vijf jaar minstens zal verdubbelen.

Ramin Fleury, Country Manager Fortuneo België 

Meer info op www.fortuneo.be

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.