‘Mission en vision statements zijn niet meer van deze tijd'
Het verhaal van KYOCERA en haar 72.000 medewerkers leest als een sprookje, maar het is tegelijk zachte en harde realiteit. De Japanse oprichter, Dr. Kazuo Inamori, bouwde alles uit op basis van een bedrijfsfilosofie – niet gewoon een mission en vision statement - die hij zowel naar zeer menselijke waarden als naar universele managementprincipes wist te vertalen. Dit resulteerde in een wereldbedrijf met een sterke aantrekkingskracht op de werknemer én de jobzoeker van de 21ste eeuw.
‘De bedrijfscultuur verorbert de bedrijfsstrategie als ontbijt.’ Michel Deboeck CEO Benelux en Frankrijk voor Norman Broadbent en onafhankelijke HR-consulent, vindt de uitdrukking hier zeer toepasselijk. ‘In dit bedrijf staat de cultuur als een huis. Een gevestigde cultuur is bijzonder sterk, omdat ze het DNA van het bedrijf vormt. Dat merk je heel sterk bij KYOCERA.’
Veel bedrijven ontdekken nu pas het belang van een goede cultuur om aantrekkelijk te zijn voor klanten, werknemers en jobzoekers. Maar die bouw je niet zomaar uit. ‘De cultuur of bedrijfsfilosofie moet in alle acties van het management ingebakken zitten. Je moet consistent een sterk en authentiek verhaal kunnen brengen’, weet de consulent. ‘Dat is de sleutel voor succes. ’Dr. Inamori heeft hier altijd heel bewust over gewaakt. Hij ontwikkelde eerst een eigen filosofie, met als doel de cultuur continu te sturen.
‘Toen Dr. Inamori zestig jaar geleden begon, wou hij een duidelijk verschil maken tegenover andere bedrijven’, vertelt Hendrik De Hertogh, Sales Director bij KYOCERA Document Solutions België. ‘Inmiddels zit zijn filosofie verweven in alle afdelingen van KYOCERA en geldt zij universeel voor de 72.000 medewerkers. Toch gaat elke lokale entiteit er op haar manier en in haar lokale cultuur mee aan de slag. Als je de principes leest, denk je: ‘Dat klopt ook voor ons. Dit geeft zin aan wat wij doen. Het geeft ook richting aan de manier waarop je met mensen samenwerkt.’
‘Op de arbeidsmarkt van morgen zullen er niet genoeg werkkrachten zijn. De werknemers zullen echt kunnen kiezen. En zij kiezen dan voor zingeving, eerder dan voor een puur materiële invulling van hun wensen. Dus zal een bedrijf alleen succes hebben, als het een échte filosofie en échte waarden heeft waarin werknemers zich herkennen’, meent HR-consulent Michel Deboeck.
Manager, cijfer jezelf weg
KYOCERA gaat daarin behoorlijk ver. ‘Je moet bedrijfsbeslissingen met onzelfzuchtige motieven nemen. De manager moet zich afvragen hoe hij zijn eigen belang buiten beschouwing kan laten. Met die houding hielp Dr. Inamori recentelijk het zieltogende Japan Airlines uit de nood. Hij wou er geen vergoeding voor’, vertelt Thierry Devresse, General Manager van KYOCERA Document Solutions België. ‘Zo redeneert Inamori al meer dan vijftig jaar. Hij speelt niet in op een huidige trend, maar wou altijd een bedrijf uitbouwen dat op een correcte manier met klanten en medewerkers omgaat.’
De Belgische managers voegen ook de daad bij het woord. ‘Wij laten deals schieten, als we ze niet volgens onze principes kunnen afsluiten, bijvoorbeeld met dealers die ons veel zouden opbrengen, maar niet koosjer zijn. Maar dat maakt ons nog geloofwaardiger bij andere dealers en klanten’, merkt Hendrik De Hertogh nog op.
General Manager Thierry Devresse heeft zelfs een persoonlijke missie die daarbij aansluit. ‘Mijn hoofdbekommernis is uiteraard dat het bedrijf groeit, maar ook dat dealers van printers en multifunctionals (MFP’s) een beter imago krijgen.’ – ‘Deze aanpak leidt automatisch tot groei en het bereiken van onze objectieven’, vult De Hertogh aan. ‘Opvallend is dat we op deze manier in het bedrijf dezelfde waarden hanteren als persoonlijk thuis.’ Devresse beaamt: ‘KYOCERA bekijkt zijn medewerkers trouwens als leden van een ‘uitgebreide familie’, het ‘extended family principle’. Hun managers moeten ervoor zorgen dat zij werkzekerheid hebben, hier graag werken en kunnen doorgroeien.’
Alleen voor geschikte familieleden
Dit heeft concrete gevolgen voor wie hier aan de slag kan. ‘KYOCERA zal iemand met de beste vaardigheden voor een functie niet aanwerven zonder zijn waarden te kennen en zonder te weten of die passen binnen het bedrijf. Je moet thuishoren in de familie. Soms krijgen nieuwkomers coaching om zich aan te passen’, weet Michel Deboeck. Maar zij nemen graag deze cultuur aan. ‘Mensen praten hier heel makkelijk zaken met elkaar uit, precies omdat ze allemaal hetzelfde referentiekader hebben’, merkt Thierry Devresse.
Dat wordt nog regelmatig versterkt. Driemaal per jaar komen de 150 topmanagers van KYOCERA wereldwijd samen om de filosofie op regelmatige basis grondig af te stemmen. ‘Iedere manager moet de juiste accenten overbrengen naar zijn medewerkers en onbaatzuchtige beslissingen nemen.’
Drie mooie, menselijke trekken voorop
De houding primeert Nog volgens de Japanse visionair boek je in werk en leven resultaten door drie factoren te combineren: attitude, inspanning en bekwaamheid. Hij maakt er een rekensom van. Je moet inspanning en bekwaamheid niet optellen, maar met elkaar vermenigvuldigen, zo zeer versterken ze elkaar. Zo kan een bijzonder harde werker net zo goed scoren als een lui genie. Maar daar komt de houding bovenop. Een positieve houding scoort een positief cijfer, een negatieve omgekeerd. Als je dat cijfer met het product van de andere factoren vermenigvuldigt, heeft de houding de grootste impact.
Welkom in de familie KYOCERA meent het heel ernstig met de volledige integratie van zijn medewerkers in haar mensvriendelijke bedrijfscultuur. ‘Koester het wederzijds vertrouwen dat ons verbindt zoals in een familie, waarin we het lief en leed van anderen delen als het onze’, luidt het in een boekje van stichter Kazuo Inamori. Het klinkt als een verloofde die wordt gekeurd door de toekomstige schoonfamilie. Pas je in de familie, dan ben je bijzonder welkom als KYOCERA-medewerker en krijg je ook de warmte van het familienest cadeau.
Elkaar helpen, daar draait het allemaal om Inamori vertelt hoe een man bij een vliegtuigcrash een vrouw redde ten koste van zijn leven. ‘Dat is de aard van de mens’, meent de Japanse denker-ondernemer. ‘We denken wel vaak eerst aan onszelf, maar diep in ons hart zoeken we het ultieme geluk in het helpen van anderen. Door hard te werken voor de collega’s kunnen we een buitengewoon team vormen.’