Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Toekomstige economische grootmacht

Na decennia van minieme maar stabiele groei werd de Indiase economie in 1991 grondig hervormd. Sindsdien boomt de economie in het machtige subcontinent, dat zich opmaakt voor een veelbelovende toekomst. Als de hooggespannen verwachtingen ingelost worden, is het land in 2035 de derde grootste economie, na de Verenigde Staten en China. Drie specialisten van EY zoomen in op het potentieel van de toekomstige economische grootmacht.

Vanwaar de vernieuwde focus op India?

Martine Blockx: Door alle aandacht die China krijgt, is India wat miskend ten opzichte van de andere BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). Het potentieel voor buitenlandse bedrijven is nochtans enorm. De cijfers spreken boekdelen. Het bruto nationaal product groeit al ruim een decennium met gemiddeld 7 procent. En voor de komende tien jaar verwachten we een groei van maar liefst 9 procent. De verwachtingen tegen 2025 zijn hooggespannen: de omvang van de middenklasse zal vertienvoudigen van 50 tot 500 miljoen, het beschikbare gezinsinkomen zal verdrievoudigen. Daardoor lopen de consumptiebestedingen op tot 1.000 miljard euro. En dat kan van India wereldwijd de vijfde grootste binnenlandse markt maken.

India is niet alleen potentieel een enorme markt, maar ook een bron van talent. Hoe komt dat?

Herman Schepers: In India leven 1,2 miljard mensen, van wie meer dan 60 procent van actieve leeftijd. Daar zit potentieel in, daar hoeft geen tekening bij. India kan ook bogen op een degelijk uitgebouwd onderwijssysteem: je vindt er ’s werelds grootste populatie ingenieurs en de tweede grootste populatie artsen. Er zijn meer dan 400 universiteiten, die garant staan voor een instroom van 2,3 miljoen universitairen per jaar op de arbeidsmarkt. Een andere troef is dat India het land is met het grootste aantal Engelssprekenden. Er heerst bovendien een geweldige dynamiek: iedereen wil hogerop komen, en je vindt er echt een ondernemende houding. Als je in India wil rekruteren, hoef je het toptalent er maar uit te pikken. En voor de prijs hoef je het niet te laten: een salaris van een universitair bedraagt 10 à 15 procent van wat we in België betalen.

Het cliché wil dat je in China moet zijn voor productie, in India voor uitbesteding. Is dat beeld nog actueel?

Thomas Sileghem: Mensen staren zich gemakkelijk blind op het verouderde wagenpark in India, en denken dat het land symbool staat voor een star en verouderd industrieel apparaat. Maar dat geeft een verkeerd beeld. Dankzij de talloze joint ventures met buitenlandse bedrijven wordt de achterstand zeer snel ingehaald. India is met rasse schreden aan het opschuiven van gedroomde bestemming voor uitbesteding naar toplocatie voor productie. R&D zit er heel duidelijk in de lift. In verschillende sectoren klimt India zeer snel op in de waardeketen. De forse instroom van directe buitenlandse investeringen liegt er niet om: vorig jaar waren die goed voor een forse 40 miljard dollar. Welke sectoren trekken die investeringen aan?

Sileghem: De top drie van belangrijkste sectoren is energie, bouw en telecom: allemaal verbonden met infrastructuur. De dienstensector groeit sterk, en ook andere, minder voor de hand liggende sectoren doen het bijzonder goed. Neem nu de sector van de life sciences, iets wat je niet meteen met India associeert. Alle segmenten van die sector tekenen puike cijfers op. De productie van ingrediënten en formulaties is de laatste jaren respectievelijk gegroeid met 24 en 33 procent. Daarnaast is er een evolutie naar de productie van meer generische geneesmiddelen en naar volumeproductie op bestelling voor de grote farmagiganten. Daar zie je de laatste jaren een groei van 43 procent. Een bijkomende trend is de groei in het onderzoek op bestelling. De grote farmabedrijven besteden steeds vaker hun R&D uit, met een verschroeiende groei van 65 procent. Intussen komt ook biotechindustrie snel opzetten. Als je het volledige plaatje bekijkt, is de evolutie duidelijk: eerst wordt de zware industrie ontwikkeld, vervolgens de gespecialiseerde industrie en ten slotte de R&D. De hele sector klimt razendsnel op in de waardeketen.

Geldt dat opklimmen in de waardeketen ook voor de auto-industrie?

Blockx: Inderdaad. In de automotive sector zien we zeer duidelijk dat India opkomt als goedkoop maar kwalitatief productiehuis. Vooral dan in het segment van de kleinere voertuigen en de markt voor reserveonderdelen. Merken als Hyundai en Ford produceren enorme aantallen kleine wagens in India. Oorspronkelijk voor de lokale markt, maar meer en meer ook voor export. Hyundai exporteert 36 procent van de productie, bij Ford loopt dat op tot 58 procent. Dat toont dat de productie en de kwaliteit goed zitten. Daarnaast zijn een aantal grote spelers als Renault, Nissan en Suzuki nadrukkelijk aanwezig met centra voor Onderzoek en Ontwikkeling. Bovendien zien we ook een aantal creatieve ontwikkelingen, zoals de Nano, wereldwijd het goedkoopste wagentje, en ontworpen door het Indiase conglomeraat Tata. Life sciences en de autosector zijn maar twee voorbeelden, maar ze illustreren wél dat India ernstig genomen moet worden. Het land is met rasse schreden een kwalitatief hoogstaand productieapparaat aan het uitbouwen.

CULTURELE VERSCHILLEN

India is een land van contrasten. Culturele verschillen zijn een van de belangrijkste uitdagingen voor buitenlanders die zakendoen in het subcontinent. Een lijstje met do’sand- don'ts.

  1. Mensen praten tijdens het werk over familie. Sta daar voor open.
  2. Indiërs zijn van nature nieuwsgierig. Beantwoord hun vragen en toon zelf interesse.
  3. In familiebedrijven moet elke beslissing in het verlengde liggen van de waarden en opvattingen van de familie. Ga daar niet tegen in.
  4. Indiërs stellen niet graag teleur. Ook als ze 'nee' of 'misschien' bedoelen, zeggen ze vaak 'ja'.
  5. Mondelinge afspraken worden vaak herroepen. Zorg dat alles op papier staat.
  6. Het kastesysteem is nog altijd invloedrijk. Laat je bijstaan door een lokale partner die je er wegwijs in maakt.
  7. Tijd is relatief in India. Afspraken worden vaak verzet, en opleverdata moet je met een korrel zout nemen. Maak je daar niet druk over.
  8. Indiërs worden van op de schoolbanken opgevoed met het idee hogerop te komen. Ze zijn dan ook enorm gemotiveerd en dynamisch.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.