Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Start it@kbc helpt starters op weg

Patrick Van Loij, medeoprichter Start it @kbc. ©Dries Luyten

Sinds eind vorig jaar kunnen startende ondernemers met innovatieve ideeën terecht bij Start it @kbc. Dat initiatief biedt fysieke en virtuele ondersteuning en helpt start-ups bij het uitwerken van hun businessmodel en -project.

Uit cijfers van het onderzoeksbureau Graydon blijkt dat het aantal starters in Vlaanderen sterk is afgenomen. De crisis, het economisch ongunstige klimaat, de hoge opstartkosten en het niet vinden van een geschikte locatie zijn de meest aangehaalde redenen om geen eigen zaak te beginnen. Daarom wil Start it @kbc startende ondernemers ondersteuning bieden, zodat die zich ten volle kunnen richten op de ontwikkeling van hun business. Het idee is ontstaan uit een interne innovatiewedstrijd van KBC, waarbij een van de deelnemers het idee opperde om de KBC-toren in Antwerpen ter beschikking te stellen van starters.

‘Met dit initiatief wil KBC innoverend ondernemerschap ondersteunen en het belang ervan benadrukken’, zegt medeoprichter Patrick Van Loij. ‘Elk sterk idee is hier welkom. Starters krijgen gedurende een jaar een kantoorruimte ter beschikking. Bovendien krijgen ze toegang tot een reeks diensten en adviezen om hun idee uit te werken tot een echte onderneming. Die worden hen aangereikt door onze partners: Accenture, Flanders DC, Universiteit Antwerpen, Cronos, Mobile Vikings en iMinds. Het zijn partners die de start-ups bijstaan in hun eigen specialisatie en vakgebied.’

Clubgevoel en kruisbestuiving

Vandaag stelt de Antwerpse KBC-toren kantoorruimtes verdeeld over elf verdiepingen ter beschikking van Start it @kbc. Daarin zijn momenteel 49 start-ups ondergebracht, die samen een 140-tal personen vertegenwoordigen. ‘Die concentratie stimuleert netwerken en leidt tot een kruisbestuiving tussen de ondernemers’, zegt Patrick Van Loij.

HOE INSCHRIJVEN VOOR START IT @KBC?

Geïnteresseerde starters kunnen zich aanmelden op www.startit.be. Elk kwartaal organiseert KBC een ‘call’ waarbij nieuwe kandidaten worden geselecteerd.

‘Je mag gerust van een clubgevoel spreken. Maar ook de partners zijn hier fysiek aanwezig. Daardoor zijn ze op elk moment makkelijk te benaderen.’ Wigoh is een van de start-ups die gehuisvest is in de KBC-toren. Het bedrijf in wording heeft een mobiele applicatie ontwikkeld waarmee gebruikers kunnen ontdekken wat er in hun nabije omgeving te beleven valt. ‘Wij hebben de voorbije maanden een flinke vooruitgang geboekt dankzij het advies van de partners’, getuigt bezieler Kenji Boecksteyns. ‘We zijn stilaan klaar voor een definitieve uitrol van onze app in Vlaanderen.’

Valkuilen en risico’s

Ook Tapazz, een onlineplatform voor de particuliere huur en verhuur van auto’s, doet een beroep op Start it @kbc. ‘Dankzij de aanwezige partners kunnen we rekenen op advies, coaching, trainingen en workshops’, zegt medeoprichter Maarten Kooiman. Bovendien worden we gewezen op eventuele valkuilen en risico’s van het ondernemerschap. Het spreekt voor zich dat – naargelang de case – de ene partner relevanter is dan de andere. Voor Tapazz betekent bijvoorbeeld de samenwerking met Accenture een belangrijke meerwaarde.’

‘De partners in de incubator die deelnemen aan dit initiatief, vullen elkaar goed aan’, vertelt Sara Rachdi van Cronos, een van de KBC-partners. ‘Ze geven concrete adviezen op het vlak van bijvoorbeeld productontwikkeling, marketing, intellectuele eigendom, funding of – in ons geval – e-business. Hun expertise is erg divers en werkt daardoor de verscheidenheid van de start-ups in de hand. Maar samen vormt de dienstverlening van alle partners een mooi, overkoepelend geheel. Duiken er toch eventuele “gaten”op, dan kunnen die ingevuld worden met andere professionele partijen uit het eigen netwerk van elke partner.’

‘We trekken start-ups over de drempel’

Zonder Start it @kbc zouden heel wat innovatieve ideeën verloren gaan. Dat zegt Erik Luts, algemeen directeur van het project. ‘Ondernemerschap zit in principe niet in onze genen’, meent hij. ‘De drempel is doorgaans veel te hoog. Bedrijven vormen echter de motor van onze economie, en daarom wil KBC startende ondernemers een duw in de rug geven en hen maximaal ondersteunen. Via Start it @kbc geven we hen niet alleen gratis onderdak, maar bieden we hen ook toegang tot de knowhow van onze partners. Op die manier trachten we hen over de drempel te trekken.’

Start it @kbc wil innovatieve ideeën de nodige ruimte geven. Daarbij wordt gemikt op startende ondernemers in de software- en internet - sector. ‘Maar dat betekent niet dat alleen ontwikkelaars van “tech apps” hier welkom zijn’, zegt Luts. ‘Een van de hier gehuisveste start-ups is bijvoorbeeld Maurice Knitwear, het sjaals- en mutsenmerk van de voormalige Ketnet-wrapster Véronique Leysen. Zij verzorgt de marketing van haar producten op een innovatieve manier via sociale media, en dat volstond voor ons om haar te verwelkomen in de KBC-toren.’

Het project blijkt een groot succes, en breidt daarom binnenkort ook uit naar de Corda Campus in Hasselt. Die voormalige Philips-site wordt momenteel omgebouwd tot een bedrijvenpark met focus op innovatieve technologieën en diensten. Daarin wordt een gedeelte gereserveerd voor Start it @kbc. ‘Bovendien zijn er ook gesprekken met de KU Leuven voor een uitbouw naar Vlaams- Brabant’, vertelt Erik Luts. ‘En via iMinds, een van onze partners, zullen op termijn ook start-ups in het Gentse bij ons terecht - kunnen.’

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.