E-learning zit al enkele jaren in de lift. Maar al te vaak hinkte de leservaring nog achterop bij die in de klassieke aula. Daar heeft Barco nu een oplossing voor gevonden: met weConnect lanceert het technologiebedrijf een virtuele leeromgeving die lesgevers en studenten een heel stuk dichter bij elkaar brengt.
Professor X wandelt in Brussel een virtueel klaslokaal binnen. Dat lokaal is uitgerust met een groot videoscherm, een whiteboard en een aantal camerasystemen. Op datzelfde moment loggen in Berlijn, Madrid en Helsinki tachtig studenten in op een ultramodern Online learning platform, waarna ze samen én zeer interactief de les kunnen volgen.
De weConnect technologie van Barco maakt die lessituatie mogelijk. Studenten en hoogleraren, zelfs als ze duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn, krijgen exact dezelfde ervaring, als wanneer de lesgever samen met zijn studenten fysiek in hetzelfde leslokaal zit. Sterker nog: de interactiviteit ligt een stuk hoger dan in een klassieke lesomgeving.
‘Vooral die leservaring is cruciaal’, vertelt Jan De Witte, CEO van Barco. ‘Dankzij de geavanceerde software die wij ontwikkelden, heeft de lesgever oogcontact met alle studenten. Hij kan met hen interageren zoals in een normaal leslokaal. En ook de studenten communiceren alsof ze naast elkaar zitten. Tegelijk kunnen lesgevers alle studenten op heel interactieve wijze bij de les betrekken, bijvoorbeeld door snel even een poll uit te voeren.’
Businessschool
‘Almaar meer businessscholen en universiteiten zijn vragende partij voor een hoogtechnologische onlineleeromgeving’, geeft Ellen Van de Woestijne, segment marketing director Learning experienceaan.. ‘De vraag naar zo’n virtual classroom kwam oorspronkelijk van een bijzonder gereputeerde Amerikaanse businessschool. Ze wilden zo wereldwijd veel meer studenten bereiken op een interactieve manier. De grote technologische uitdagingen daarbij: hoe stuur je massaal veel beelden in twee richtingen op en neer in hoge kwaliteit en zonder de minste vertraging ? En hoe heb je een maximale interactie tussen studenten onderling en met de professor?
‘Vorig jaar hebben we hiervoor een op de cloud gebaseerd platform gelanceerd . Dat is een keuze voor haast oneindige computercapaciteit die bovendien zeer betaalbaar blijft, het is een oplossing met lage instapkost door haar schaalbaarheid. De studenten moeten zich online aanmelden in de cloud, waarna ze meteen samen met hun medestudenten toegang krijgen tot het virtuele leslokaal.’
Laagdrempelig
Dat is dus een bijzonder laagdrempelige en zeer interactieve leservaring op afstand. En het cloudplatform biedt ook technologisch enkele belangrijke voordelen. ‘Het stelt onze klanten in staat om zeer kort op de bal te spelen en met een software systeem dat regelmatig nieuwe functionaliteiten toevoegt , stelt Ellen Van de Woestijne. ‘Daarnaast kunnen gebruikers zo vlot connecteren met andere software in dit ecosysteem of in deze markt. Het systeem is bijzonder flexibel, en geeft studenten op haast alle toestellen toegang tot het platform, waar ze zich op dat moment ook bevinden.’
Goed nieuws ook voor bevlogen lesgevers: je achteraan in de aula verstoppen voor de prof is er niet meer bij - met dank aan het hoogtechnologische systeem. Maar ook voor meer introverte studenten werkt deze onlineleeromgeving drempelverlagend, want zij kunnen een privévraag stellen aan de lesgever. Jan De Witte: ‘ weConnect biedt zo een antwoord op een van de grootste uitdagingen voor wie les geeft aan een uitgebreide groep studenten: hoe krijg je die allemaal bij de les betrokken?’
‘In die zin kan deze technologie ook perfect in een nog puur fysieke leeromgeving uitgerold worden. Dankzij de interactieve technologie kun je dan alle studenten sneller en efficiënter bij de les betrekken. Ook een hybride toepassing is perfect mogelijk, waarbij je het systeem inzet voor een gemengd publiek, dat zich deels fysiek in hetzelfde lokaal bevindt en deels op afstand de les volgt.’