Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Om de nieuwe opportuniteiten te zien, moet je dieper gaan'

Isabel Albers en Marion Debruyne ©Marco Mertens

Dat er een digitale revolutie gaande is, dat weet u. Maar hoe loodst u uw onderneming door de veranderingen van vandaag? Dat is de focus van de derde editie van Take the Lead, een unieke samenwerking tussen De Tijd en Vlerick Business School die opnieuw van start gaat op 21 maart.

Waar wil Take the Lead een antwoord op formuleren?

Isabel Albers: ‘Je hebt, zeker als het gaat over technologie, allerlei buzzwords: artificiële intelligentie, internet of things, blockchain, machine learning... Take the Lead is geen technische opleiding die je daar alles over leert, maar bekijkt die zaken vanuit een management standpunt. Hoe moet je die digitale transformatie leiden? We zijn de fase voorbij dat het volstond om bestaande businesses in een digitaal jasje te steken.

Nu weten we dat we naar die volgende fase moeten, met ingrijpende nieuwe businessmodellen maar ook grote veranderingen in processen, manieren van samenwerken. Het gaat er niet meer over dat een plaat verkocht wordt via iTunes in plaats van in de platenzaak: Spotify is het nieuwe model. Het gaat over het ecosysteem, over samenwerken met anderen en – bottomline – hoe je op die manier ook je geld kan verdienen.’

Marion Debruyne: ‘Welke bedrijfsmodellen kunnen we creëren? Hoe kunnen we processen efficiënter maken en ze zelfs hertekenen? Wat kunnen we businessmatig aanvangen met die nieuwe technologische mogelijkheden? Hoe verandert het verdienmodel? Welke competenties zijn nodig? Er zijn heel wat nieuwe vragen te stellen over businessmodellen, en het is cruciaal die te stellen om waarde te kunnen halen uit digitale transformatie. Om de nieuwe opportuniteiten te zien, moet je dieper gaan.’ ‘Maar Take the Lead gaat ook over het leadership dat nodig is om de digitale transformatie in het bedrijf te realiseren. Er is geen duidelijk pad voorwaarts meer en we weten niet hoe de wereld er binnen vijf of tien jaar zal uitzien. Dat vergt een ander soort leiderschap dan wat vroeger nog werkte, namelijk dat de top het antwoord wist en een vij_ arenplan opstelde.’

Het is al het derde jaar op rij dat De Tijd en Vlerick Business School de opleiding organiseren. Wat zijn de voornaamste nieuwigheden in deze editie?

Isabel Albers: ‘We hebben veel geleerd uit de voorbije overigens zeer succesvolle edities. Dit jaar hebben we flink geïnvesteerd om in het programma nog meer aandacht te besteden aan hoe je met die digitalisering zeer concreet in je eigen organisatie aan de slag kan, veel meer dan aan waarom digitalisering belangrijk is.’

‘We willen als De Tijd ertoe bijdragen dat we hier en nu die digitale economie omarmen.’
Isabel Albers
redactiedirecteur De Tijd en L’Echo

Marion Debruyne: ‘In digitale transformaties ga je veel meer in ecosystemen nadenken, en dus – practice what you preach! – doen we dat in Take the Lead ook. ‘Er is niet alleen de samenwerking tussen Vlerick Business School en De Tijd, maar we doen ook beroep op getuigenissen vanuit bedrijven als Ericsson, Colruyt Group en ING die zich hebben moeten transformeren. Daarnaast leveren onze partners Microsoft en Barco relevante technologische bijdragen. Zo hebben we een echt ecosysteem rond het programma gebouwd.’

Hoe uniek is dit opleidingstraject?

Isabel Albers: ‘Er is nood aan een opleiding, hier in België, die aan de hand van inspirerende voorbeelden leert hoe je je businessmodel in vraag kan stellen en kan heruitvinden. Bedoeling is ook over de sectoren heen veel van elkaar en van de bedrijfsgetuigenissen te leren. Twee jaar geleden hebben we vastgesteld dat er op de Belgische markt zo goed als geen opleidingen waren die voldoende in de diepte gaan. Daarom wilden we zelf ons steentje bijdragen.’

Hinkt België achterop als het gaat om digitale transformaties?

Isabel Albers: ‘Op een aantal vlakken duidelijk wel. We hebben in sommige sectoren minder digitale business dan andere Europese landen, al zijn we op andere vlakken absolute wereldtop – denk maar aan de digitalisering en robotisering in de health-sector.’

Marion Debruyne: ‘We hebben in elk geval heel wat troeven op vlak van kennis en onderzoek. Met dit programma willen we net inspireren dat het toch kan, ook hier in België. Als we kijken naar de professoren van Vlerick die aan bod komen, maar ook naar de mensen uit het bedrijfsleven die getuigen over wat ze gerealiseerd hebben en hoe ze dat doen, dan denk ik dat dat kan helpen om uit die underdogpositie te komen.

Wie mogen we verwachten?

Isabel Albers: Er komen heel wat inspirerende voorbeelden aan bod. Denk aan Jürgen Ingels, die een voorloper was met het betaaltechnologie bedrijf Clear2Pay. Sindsdien verspreidt hij het ‘virus’ via allerlei fondsen, maar ook door veel jonge start-ups te inspireren. Of Robin Wauters, oprichter van het online platform Tech.eu en erg bekend in de tech- en start-upscene. Zij kunnen best wel wat verwezenlijken als het gaat om een nieuwe mindset.’

‘Enkele teams vrijwaren van de business as usual is goed, maar je moet je realiseren dat ook de core moet transformeren.’
Marion Debruyne
decaan Vlerick Business School

Marion Debruyne: ‘Wat ook in het programma aan bod komt, is hoe je corporate agility in je organisatie gaat inbedden. Er zijn wel wat organisaties die agility invoeren door enkele teams wat te vrijwaren van de business as usual en hen de vrijheid te geven om te experimenteren. Dat is goed, maar tegelijk moet je je realiseren dat ook de core mee moet transformeren. Die juiste balans en de juiste kruisbestuiving tussen de benaderingen, daar heeft men het lastig mee.’

Die agility, wendbaarheid, kan je dat leren?

Marion Debruyne: ‘Er zijn best wel wat frameworks die daar structuur aan kunnen geven zodat je ook agility gedisciplineerd kan aanpakken. Experimenteren, wendbaar zijn, dat zijn óók managementdisciplines. Net zoals je twintig jaar geleden leerde om strategisch te plannen en meerjarenplannen op te maken en te implementeren, bestaan er vandaag frameworks voor leidinggeven in de digitale transformatie.’

‘Het is bovendien onze visie, als businessschool, dat je alleen maar aan de leiding kan blijven staan als je blijft bijleren, op alle niveaus in de organisatie. Levenslang leren is essentieel om bij te blijven.’

Isabel Albers: ‘Dat delen we met elkaar en zit in onze missie. De Tijd en zusterkrant L'Echo zijn niet alleen media om je te informeren over het nieuws, maar ook om dingen bij te leren. We begeleiden je als ondernemer, beleidsmaker of professional door informatie te bieden die je nodig hebt om beslissingen te nemen en je business beter te leiden, je werk beter te doen. In die zin is die opleiding een volgende logische stap die past bij wat we elke dag opnieuw in onze eigen media bieden. We willen als De Tijd/L'Echo ertoe bijdragen dat we hier en nu die digitale economie omarmen in plaats van ervan weg te lopen en met oude recepten nog even voort te doen.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.