Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Zeven redenen om duurzaam te ondernemen

Filip Ferrante, directeur corporate sustainability van KBC Groep

Toekomstgerichte ondernemingen omarmen duurzaamheid omdat ze kansen zien, niet omdat regelgeving hen dwingt.

‘De voorbije twintig jaar is duurzaamheid geëvolueerd van gerommel in de marge tot een topprioriteit voor managers en ondernemers’, zegt professor Xavier Baeten, die corporate sustainability and responsibility doceert aan Vlerick Business School. ‘Vroeger ontbrak vaak de urgentie, maar door de klimaatschokken voelt iedereen dat het zo niet langer kan.’

Toch nemen veel ondernemingen nog een afwachtende houding aan: ze zullen zich wel aanpassen als er nieuwe regelgeving komt. Maar als het over duurzaamheid gaat, is het verstandiger de vlucht vooruit te nemen. En wel om deze redenen.

1/ Motor van innovatie

Advertentie

Duurzaamheid creëert kansen en kan bedrijven zelfs nieuwe bestaansredenen geven.

Xavier Baeten
professor corporate sustainability and responsibility Vlerick Business School

‘Ondernemingen die duurzaamheid centraal plaatsen, zetten doorgaans sterk in op innovatie’, zegt Baeten. Zoals het Finse bedrijf Neste: vroeger een klassiek olieraffinagebedrijf, nu wereldwijde marktleider in hernieuwbare technologieën. Het bedrijf raffineert uit frituurolie en -vetten een diesel met 90 procent minder CO2-uitstoot. ‘Duurzaamheid creëert kansen en kan bedrijven zelfs nieuwe bestaansredenen geven’, zegt Baeten.

2/ Nieuwe inkomstenbronnen

Duurzaamheid doet nieuwe businessmodellen ontstaan. Denk maar aan de circulaire economie, die reststoffen maximaal hergebruikt, of het as-a-service-model, dat niet alleen producten, maar ook de dienstverlening errond aanbiedt. ‘Een interessant voorbeeld is Patagonia, een kledingmerk dat ook reparatie en tweedehandsverkoop organiseert’, zegt Baeten.

3/ Kosten besparen

‘Door vandaag te investeren, kan een onderneming morgen hoge kosten vermijden’, zegt Filip Ferrante, directeur corporate sustainability van KBC Groep. Zo verlaagt een investering in zonnepanelen niet alleen de elektriciteitsfactuur vandaag. ‘Vroeg of laat komt er waarschijnlijk een belasting op CO2-uitstoot. Bedrijven die nu al verduurzamen, zijn die extra kosten te vlug af.’

Door vandaag te investeren, kan een onderneming morgen onverwachte kosten vermijden.

Filip Ferrante
directeur corporate sustainability van KBC Groep

4/ Goedkopere financiering

Ondernemingen met een grote ecologische voetafdruk riskeren in de toekomst meer te moeten betalen om te lenen. Want banken die nog te veel vervuilende sectoren in hun portefeuille hebben, zullen op termijn door de financiële toezichthouder worden verplicht daarvoor meer kapitaal opzij te houden. ‘Kredieten worden nog niet meteen duurder, maar het is de richting die we inslaan. Bedrijven moeten nu transformeren. KBC en haar partners kunnen dat begeleiden’, aldus Wim Eraly, algemeen directeur corporate banking KBC België.

5/ Duurzame leveranciers zijn gegeerd

Grote bedrijven proberen steeds vaker hun volledige waardeketen te verduurzamen. Dus willen ze dat ook hun leveranciers vergroenen. ‘Kmo’s die leveren aan grote bedrijven anticiperen daar dus maar beter op, eerder dan te wachten tot het wordt opgelegd’, zegt Ferrante.

Xavier Baeten, docent corporate sustainability and responsibility aan Vlerick Business school

6/ Trotse werknemers

‘Vroeger kwamen sollicitanten voor een job. Nu komen ze voor het bedrijf. Duurzame ondernemingen hebben dan een streepje voor’, zegt Eraly. Meer nog: ook na de aanwerving blijft dat positieve effect. ‘Eigen onderzoek toont dat een goede bedrijfsreputatie een grote impact heeft op het engagement van werknemers’, zegt Baeten.

7/ Bestaanszekerheid

Dat alles garandeert een bedrijf bestaanszekerheid op de lange termijn. Duurzaamheid haakt in op alle verschillende niveaus van een onderneming, de impact ervan verspreidt zich als een olievlek. ‘Wie het enkel voor de reputatie doet, raad ik af eraan te beginnen’, zegt Baeten. ‘Maar ondernemingen die er oprecht in geloven, plukken daar zeker de vruchten van.’

Nog meer verhalen over de transitie naar een duurzame economie lezen, bekijken of beluisteren? Klik hier

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie