Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elektrisch rijden is het begin, niet het eindpunt’

zegt Lies Eeckman, managing director van Polestar België

De Zweedse autobouwer Polestar wil tegen 2030 een klimaatneutrale wagen bouwen. Dat moet gebeuren zonder compensaties door bomen aan te planten. ‘We dwingen onszelf te innoveren.’

De grote autobouwers kondigden het tijdens de COP26 in Glasgow met trots aan: tussen 2035 en 2040 faseren ze fossiele brandstoffen uit. Thomas Ingenlath, de CEO van de Zweedse bouwer van elektrische wagens Polestar, was niet onder de indruk. ‘Gezien de levensduur van een wagen, rijden er nog altijd auto’s op fossiele brandstoffen rond in de tweede helft van deze eeuw’, zei hij in de marge van de klimaattop. ‘We hebben radicale verandering nodig.’

De doelstellingen van Polestar, in 2017 opgericht door Volvo Cars en het Chinese Geely Holding, zijn een pak ambitieuzer. Het bedrijf produceert al twee performance wagens, een hybride GT en een elektrische fastback, en daar komt binnenkort een elektrische SUV bij.

Advertentie

Fiscaal aftrekbaar

Waar overheden en andere fabrikanten elektrificering zien als dé oplossing voor een klimaatvriendelijk autopark, gaat Polestar verder. ‘Elektrisch rijden is het beginpunt, niet het eindpunt’, zegt Lies Eeckman, managing director van Polestar België. Met het project Polestar 0 gaat de autobouwer een ongeziene uitdaging in de autowereld aan. ‘Een nuluitstoot bij gebruik volstaat niet. Ook het hele ontwikkelings- en productieproces, van leveranciers tot retailers, moet klimaatneutraal.’

We trekken alles in twijfel, innoveren en zoeken actief naar exponentiële technologie om volledig klimaatneutraal te kunnen ontwerpen.

Lies Eeckman
managing director van Polestar België

Al zijn elektrische wagens schoner in gebruik, voor de productie heb je veel energie nodig. Vooral de productie van de batterij is belastend voor het klimaat, net als de ontginning van de grondstoffen. Tegen 2030 wil Polestar dat proces klimaatneutraal kunnen afleggen.

Polestar wil er zich niet vanaf maken door de uitstoot te compenseren. Dat is volgens experts op lange termijn niet duurzaam. ‘Er zijn vragen over de koolstofopslagcapaciteit van bossen en bodems op lange termijn’, zegt Eeckman. ‘Een bos kan je kappen, een brand kan het verwoesten en de klimaatverandering kan het aantasten.’

Daardoor dwingt het bedrijf zichzelf te innoveren. ‘We zullen alles in twijfel moeten trekken, innoveren en naar exponentiële technologie kijken als we richting die nul willen ontwerpen.’ De ambitie van Polestar maakt zijn leasingaanbod ook aantrekkelijk voor grote ondernemingen, kmo’s of zelfstandigen die hun voetafdruk willen verkleinen. De taksen voor elektrische wagens zijn lager en de Polestar-wagens zijn fiscaal aftrekbaar, net als de elektriciteit.

Volledige transparantie

Polestar is open over de klimaatimpact van zijn wagens en roept andere constructeurs op hetzelfde te doen. ‘Transparantie is een katalysator voor duurzame mobiliteit’, zegt Eeckman. Uit de levenscyclusanalyse blijkt dat de nieuwe Polestar 2-varianten de fabriek verlaten met een koolstofvoetafdruk die varieert tussen 24 en 25 ton CO2-equivalenten. Dat cijfer stijgt tijdens het gebruik niet meer, als de wagen met groene energie wordt geladen.

De productie van gelijkaardige wagens met een benzinemotor heeft een lagere uitstoot, maar die wordt snel tenietgedaan tijdens het gebruik. Na 50.000 kilometer is een Volvo XC40 op benzine klimaatonvriendelijker dan een vergelijkbare Polestar 2, berekende het bedrijf vorig jaar. Over de hele levenscyclus is de klimaatimpact minder dan de helft.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.