Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Pak je duurzaamheids-rapportering goed aan en ze betaalt zichzelf terug’

Julie Otjacques en Ralf Weymans, Eneco (© Frank Toussaint)

Eneco heeft een jarenlange ervaring met rapporteren. Daarvan kan het profiteren nu de CSRD-richtlijn eraankomt, de verstrengde Europese regelgeving over duurzaamheidsrapportering. De leverancier van duurzame energie neemt CSRD met beide handen vast en laat zijn klanten mee profiteren van dit momentum. ‘Het is een unieke kans om je bedrijf te laten groeien en relevant te houden.’

Duurzaamheid is een hot topic. De komende jaren moeten meer en meer bedrijven rapporteren over de duurzaamheid van hun activiteiten. Via de zogenaamde CSRD-richtlijn (Corporate Sustainable Reporting Directive) en de daarbij horende ESRS-voorschriften (European Sustainability Reporting Standards) heeft Europa vastgelegd wat bedrijven moeten rapporteren en aan welke normen die rapportering moet voldoen. Voor de drie componenten van ESG (Environmental, Social en Governance) komt dat neer op zowat 1.100 datapunten.

Bij Eneco, de energieleverancier van 100 procent duurzame elektriciteit, zijn ze druk bezig met de voorbereidingen. ‘Een bedrijf van onze grootte moet in 2026 op groepsniveau rapporteren over het boekjaar 2025’, legt Legal and Regulatory Affairs Manager Ralf Weymans uit.

‘Belangrijk om weten: als bedrijf hoef je niet over alles te rapporteren, maar aan de hand van een materialiteitsanalyse moet je prioriteiten leggen. We verwachten bij ons een heel aantal datapunten waarover we informatie moeten verzamelen. We kijken niet alleen naar onszelf en onze eigen activiteiten, maar ook naar de hele waardeketen van leveranciers en partners, naar actuele en toekomstige risico’s, naar de positieve en de negatieve impact, op korte, middellange en lange termijn.’

Eneco hoeft gelukkig niet van nul te beginnen. ‘We zitten al sinds 2007 op een duurzame koers met onze One Planet-plannen, waarin we meetbare duurzaamheidsdoelen stellen. Daardoor behoren we volgens het ratingbureau voor duurzaamheid EcoVadis al tot de 1 procent best presterende bedrijven’, zegt Julie Otjacques, Head of Legal, Regulatory en Public Affairs.

Tips en inspiratie

Ook in rapportering heeft Eneco al ervaring. ‘Sinds enkele jaren volgen we het Global Reporting Initiative (GRI), een wereldwijde standaard voor duurzaamheidsrapportering. Uiteraard hebben we al een extensieve ervaring opgebouwd, maar toch hebben we zelf ook nog een weg te gaan. De voorbijgaande jaren hebben al veel geleerd over duurzaamheidsrapportering. Die ervaring willen we graag delen met onze klanten.’

Om zijn klanten te inspireren, organiseert Eneco op 6 februari een Green Energy Summit. ‘Dat is vooral een call to action om eraan te beginnen. We tonen er onze expertise in energietransitie in al zijn vormen’, vertelt Ralf Weymans. Klanten vinden er inspiratie in windturbines en zonnepanelen, groene stroom en laadpalen, en ook rapportering komt aan bod. ‘We zijn geen consultants of adviseurs in rapportering, maar we hebben al een heel groeiproces doorgemaakt. Onze klanten kunnen daarvan profiteren.’

Kans om te groeien

Wie duurzaamheid nog niet centraal in zijn bedrijfsactiviteiten had staan, wacht een berg werk. Hoe begin je aan die rapportering? ‘Er is klassiek veel aandacht voor de ‘E’, het milieu-aspect, maar de rapportering gaat ook over de ‘S’ en de ‘G’, zoals bedrijfscultuur, verloning van bestuurders, omgang met het personeel’, zegt Ralf Weymans. ‘Daar hebben de meeste bedrijven heel wat data over. Een goed startpunt, dus.’

De opstartfase van het proces is meteen ook de lastigste. ‘Ten eerste moet je je materialiteitsanalyse maken. Wat is de impact van de omgeving op je onderneming en wat is de impact van je onderneming op de omgeving? In samenspraak met je stakeholders bepaal je waar je prioriteiten liggen. Op basis daarvan moet je je datapunten in kaart brengen, blinde vlekken identificeren, en een manier zoeken om die data op een vlotte, geautomatiseerde manier binnen te halen. Niet evident, zeker als je die uit verschillende businessunits en landen moet gaan halen. Maar eens het proces werkt, kan het vlot gaan.’

Europa wil met de richtlijn vooral meer transparantie over duurzaamheid. Dat moet bedrijven stimuleren om het beter te doen. ‘Onthoud dat het hier gaat om een rapporteringssysteem en geen KPI-systeem. Je wordt nog niet beoordeeld op hoe goed je bezig bent. Je moet alleen transparant zijn over je niet-financiële key figures. Ook sterk vervuilende bedrijven kunnen en moeten dus voldoen aan deze rapportageverplichting. Omgekeerd kan het meest duurzame bedrijf een slechte audit krijgen als het niet degelijk rapporteert.’

Geen nattevingerwerk

Het is niet makkelijk om de juiste expertise in huis te halen om het proces tot een goed einde te brengen. Welke mensen je bij de duurzaamheidsrapportering betrekt, hangt af van je activiteiten en je materialiteitsanalyse, zegt Ralf Weymans. ‘Leg je de focus op diversiteit of work life-balans? Dan zal je mensen uit je hr-team nodig hebben. Ga je aan biodiversiteit werken, dan heb je weer andere afdelingen nodig.’

Het is belangrijk dat je geen half werk doet. ‘Ondanks onze ervaring met GRI-rapportering zijn ook wij nog zoekende. De eerste editie zal wellicht een moeilijke zijn. We maken er een prioriteit van en zetten er het komende jaar waarschijnlijk meerdere voltijdse medewerkers op in. Dat vinden we een must. De cijfers worden geaudit, het mag geen nattevingerwerk zijn.’

Toch doe je er als bedrijf goed aan om de CSRD en ESRS niet te zien als een vervelende kostenpost. ‘Extra wetgeving wordt in een overgereguleerde sector soms als een zoveelste compliance-oefening gezien’, constateert Julie Otjacques. ‘Maar dat is niet de juiste mindset. De CSRD is een kans om je business te laten groeien en om relevant te blijven in een nieuwe maatschappelijke en economische realiteit.’ Het gaat over meer dan je reputatie. ‘Bij de bank zullen duurzame bedrijven vlotter een lening krijgen. En wees er maar zeker van dat ook jonge sollicitanten je op je duurzaamheid zullen beoordelen.’

De transparantie heeft ook voor de bedrijfsvoering voordelen. ‘Het vergemakkelijkt onze business. Bedrijven die zich duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn (greenwashen) komen daar niet meer mee weg als ze geen degelijke data hebben om hun claims te staven. De burger en de klant krijgen meer transparantie. Als ik een nieuwe partner zoek voor Eneco, zal ik die rapportering zeker gebruiken.’

Meer dan een verhaaltje

Veel bedrijven worstelen met de implementatie van een duurzame strategie. Hoe creëer je de juiste mindset om met de CSRD om te gaan? ‘In onze ervaring is het vooral van belang om standvastig te zijn’, zegt Julie Otjacques. ‘Als je kan aantonen dat een duurzame koers je bedrijf aantrekkelijker en winstgevender maakt, is dat meestal overtuigend genoeg. Bij Eneco zit duurzaamheid in het DNA, waardoor we ook mensen aantrekken met de juiste ingesteldheid. Het is in elk geval een belangrijk criterium bij onze selectie. En eenmaal je gestart bent: practise what you preach. De waarden die wij hebben vastgelegd, zijn niet zomaar slogans aan de muur, maar worden door de hele waardeketen van Eneco beleefd. Het moet meer dan een verhaaltje zijn.’

Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.