In onze snel veranderende maatschappij is relevant blijven ook in de moderne marketing niet langer een strategie, maar een noodzaak. 'Er is geen plaats meer voor een “one-size-fits-all", zegt Wim Van Campenhout, Managing Director van Dignify. ‘Klanten zijn op hetzelfde moment zowel hyper-engaged als hyper-distracted. Enter moment marketing.'
‘Sinds de komst van omni-channel marketing in de jaren 2000 is marketing automation in een stroomversnelling terechtgekomen. Door het inzetten van meerdere digitale kanalen kreeg je niet alleen meer functionaliteit, je genereerde plots ook veel meer data. Voornamelijk gedragsdata hebben de technologie snel richting prediction marketing doen evolueren’, legt Wim Van Campenhout uit, Managing Director bij Dignify.
Moment marketing is de nieuwste evolutie. ‘Bedrijven willen hun klanten bereiken op de momenten die ertoe doen. 76 procent van de klanten verwacht dat bedrijven en merken hun noden begrijpen. Studies tonen aan dat 57 procent van de klanten stopt met kopen bij een bedrijf als ze zien dat een ander hen een betere dienstverlenging en koopervaring biedt.’
Moment marketing gaat over de juiste touchpoints definiëren en benutten, super relevant zijn en liefst uiterst gepersonaliseerd.
‘Neem bijvoorbeeld een retailer. Elke touchpoint met zijn klanten en prospects kan je precies in kaart brengen. Aan de hand van scoringmodellen en predictive AI ontvangt elk individu vervolgens andere content via één of meerdere digitale kanalen. Door de relevantie en de timing van je bericht in samenwerking met de hypergepersonaliseerde content kan je zien dat 60 tot 70 procent van je contacten een hogere aankoopintentie toont.’
Vereenvoudiging
Gecentraliseerde en snel beschikbare data zijn daarbij onmisbaar. ‘Sommige bedrijven denken dat je alle data binnen een marketing automation platform nodig hebt’, waarschuwt Wim Van Campenhout. ‘Maar daarmee maken ze hun systeem log en vaak onbruikbaar, doordat de eindgebruiker het bos niet meer door de bomen ziet.’
Aan die eindgebruiker van een platform wordt vandaag nog veel te weinig aandacht besteed. ‘Een ideale implementatie focust zowel op de best practices van de technologie en op de meest eenvoudige toepassing van de software binnen de organisatie. Marketing automation moet het leven van marketeers vereenvoudigen. Zo kunnen zij zich beter focussen op the next big thing.’
Bereik de juiste mensen op het ideale moment en laat je boodschap resoneren lang nadat de seconden zijn verstreken.
Alles begint met wat bedrijven met marketing automation willen bereiken, ‘en dat kan voor elk bedrijf anders zijn. Er bestaat geen one-size-fits-all-strategie, één benodigde dataset of één standaard software. Wij begeleiden zowel kmo’s als grotere bedrijven van A-tot-Z en mixen voor hen de best passende cocktail’, verduidelijkt Van Campenhout. ‘Van de intake om de bedrijfs- en klantennoden in kaart te brengen, naar het uittekenen van een bijpassende digitale roadmap, het stapsgewijs implementeren van softwaretechnologie met mogelijke CRM-ondersteuning, tot mensen leren werken met die technologie. Wij zijn binnen dit domein een allesomvattende gespecialiseerde partner.’
Multidisciplinair team
Als onderdeel van het Europese marketingcollectief Customer Collective, kan de complete marketing automation-aanpak van klanten tot een hoger niveau getild worden. Door alle verschillende, noodzakelijke expertises te bundelen en te laten samenwerken. Een multidisciplinair team, bestaande uit onder andere technische profielen zoals data-, marketing automatisering-, growth- en CRM-experts, samen met meer generalistische marketingprofielen kan marketingautomatisering haar doel optimaal bereiken.’
Take the Lead
in the Digital Business of the Future
De opleiding van De Tijd en Vlerick Business School die van u een next gen digital leader maakt