Onder de verantwoordelijkheid van Adecco

TAKE THE LEAD

Nieuwe technologie als hefboom en facilitator

Meer in
Take the Lead

Nico Reeskens, Countrymanager The Adecco Group © Frank Toussaint

Nico Reeskens, Countrymanager The Adecco Group © Frank Toussaint

The Adecco Group investeerde het voorbije jaar fors in gloednieuwe technologische toepassingen. ‘Niet uit besparingsoverwegingen’, benadrukt countrymanager Nico Reeskens. ‘Wel omdat onze medewerkers dankzij die technologie meer tijd krijgen om zich te focussen op hun kerntaken en op die manier klanten en kandidaten een betere service zullen aanbieden.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Disruptie komt vaak van kleine start-ups, die met heel vernieuwende ideeën op de proppen komen. Beeple is een van die start-ups. Het piepjonge bedrijfje ontwikkelde een digitaal platform om de inzet van tijdelijke medewerkers met flexibele uren, lonen en contracten beter te managen.

Die innovatie bleef niet onopgemerkt: Beeple werd uitgeroepen tot ‘starter van het jaar’. ‘The Adecco Group participeert sinds begin dit jaar voor 50 procent in het kapitaal van Beeple’, vertelt Nico Reeskens, countrymanager van The Adecco Group. ‘Als staffing-dienstverlener moeten wij vacatures tijdig en met de juiste talenten ingevuld krijgen. In een setting die niet technologisch ondersteund wordt, investeren onze medewerkers veel tijd in het bereiken en inplannen van tijdelijke medewerkers. Ook al omdat je de jongere generatie amper nog te pakken krijgt via de klassieke communicatiemedia. Terwijl ze bijvoorbeeld wel heel snel reageren op berichtjes via social-mediaplatforms, zoals Beeple.’

‘De échte meerwaarde van onze eigen mensen ligt in de selectie en matching van de geschikte kandidaten voor de juiste jobs. Net dankzij de inzet van dit soort nieuwe technologie krijgen ze daar voortaan ook veel meer tijd voor.’

'In de toekomst zullen we meer tijdelijk en op projectbasis aan de slag gaan.'
Nico Reeskens Countrymanager The Adecco Group

De gedeeltelijke overname van een jong technologiebedrijfje als Beeple werd aanvankelijk op de nodige scepsis onthaald in het bedrijf, geeft Reeskens toe. ‘Hoe dat nu kon: een bedrijfje dat deels in onze handen was en ons tegelijk beconcurreerde? Mijn antwoord: als Beeple het niet doet, komen er heel snel andere bedrijfjes die ons het vuur aan de schenen leggen. Net door maar een aandeel van 50 procent te nemen in deze start-up, willen we Beeple ook voldoende scherp en innovatief houden. Zo blijven ze nieuwe technologie ontwikkelen, waar wij op termijn ook beter van worden.’

Data

Een tweede belangrijke investering die The Adecco Group de voorbije maanden kenbaar heeft gemaakt, gaat over artificiële intelligentie. ‘Een bedrijf als het onze zit op een massa data en gebruikt massa’s publiekelijk beschikbare informatie. Met de juiste technologie kunnen we die snel analyseren en interpreteren en daardoor nieuwe trends en patronen zien ontstaan waarmee we onze activiteiten sturen. Adecco Analytics helpt, op basis van big data, nuttige trends te detecteren waarvan we gebruik maken voor onze service & businessontwikkeling.  

‘Dit zelflerende intelligent platform gebruiken we niet alleen zelf, het is ook beschikbaar voor onze klanten’, zegt Reeskens. ‘Ook hier hopen we op termijn op eenzelfde return: onze specialisten krijgen zo meer tijd om zich bezig te houden met hun rekrutering kerntaken.’

Last but not least investeerde The Adecco Group in platformen in de almaar groeiende flexibilisering op de arbeidsmarkt. ‘Waar we vroeger een job voor het leven hadden, zullen we in de toekomst almaar meer tijdelijk en op projectbasis aan de slag gaan’, legt Reeskens uit. ‘In eigen land, maar net zo goed voor opdrachtgevers aan de andere kant van de aardbol. Die opdrachten kunnen nu al heel gemakkelijk via het web wereldwijd in de markt worden gezet. Met het oog daarop hebben we in Frankrijk samen met Microsoft het YOSS-platform ontwikkeld, dat opdrachten en potentiële kandidaten snel en efficiënt bij elkaar brengt. Het grote voordeel? Gemak, en schaalgrootte en dus ook meer efficiëntie en betere services voor alle betrokkenen.’

Advertentie

Advertentie