Onder de verantwoordelijkheid van Microsoft

TAKE THE LEAD

‘De impact van artificiële intelligentie wordt groter dan die van de pc'

Meer in
Take the Lead

 © Frank Toussaint

 © Frank Toussaint

Artificiële intelligentie zal onze werk- en leefomgeving de komende jaren ingrijpend veranderen. ‘De grote uitdaging voor ons? Onze klanten op dat vlak inspireren en bijstaan’, geeft Rudy Van Hoe aan, CTO van Microsoft België.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Microsoft wordt bij het grote publiek nog vooral geassocieerd met de Windows-software. Toch ligt de focus van het Amerikaanse technologiebedrijf al een aantal jaar in de cloud. 96 procent van alle Fortune 500-bedrijven maakt vandaag al gebruik van minstens één cloudtoepassing van Microsoft.

‘De voorbije jaren hebben we een gigantische sprong voorwaarts gemaakt in de meest uiteenlopende toepassingen die op artificiële intelligentie gebaseerd zijn’, vertelt Rudy Van Hoe, CTO Microsoft België. ‘Met dank aan de exponentieel gestegen rekenkracht van computers, aan de veel grotere beschikbaarheid van relevante data én aan de mogelijkheden die cloudtechnologie ons biedt, voor een veel lager prijskaartje dan de meeste supercomputers. En ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat de impact daarvan op termijn zelfs groter zal zijn dan pakweg de schokgolf die de introductie van de pc veroorzaakte.’

'We moeten onze intelligente systemen ook een soort ethisch besef bijbrengen.'
Rudy Van Hoe CTO Microsoft België

Alle systemen waar mensen mee te maken krijgen, worden hierdoor op termijn op een of andere wijze intelligenter. ‘De grote uitdaging voor ons is dus om onze klanten op dat vlak te inspireren en bij te staan. Want geloof me vrij: we staan nog maar helemaal aan het begin van die revolutie’, zegt Van Hoe. ‘Neem nu de softbot-toepassingen, waarbij je als klant of gebruiker kunt converseren met een soort persoonlijke assistent. De wijze waarop we met die bots interageren en converseren wordt veel natuurlijker en efficiënter.’


‘Ook in de gezondheidszorg bijvoorbeeld liggen er enorme mogelijkheden, de mogelijke meerwaarde van artificiële intelligentie is daar gigantisch. Betere diagnoses, gebaseerd op het massale gebruik van intelligente data, kunnen veel mensenlevens redden’, zegt Van Hoe. ‘Idem dito overigens voor de zelfrijdende wagen, die tjokvol intelligente systemen zit en zo op termijn het aantal ongevallen én verkeersslachtoffers drastisch kan verminderen. Intelligente systemen kunnen dus echt worden ingezet om grote maatschappelijke problemen te helpen oplossen, in de meest uiteenlopende domeinen.’

Empathie

AI, hoe fel besproken ook, staat nog altijd maar in de kinderschoenen. ‘Dit houdt in dat we onze intelligente systemen ook een soort van ethisch besef moeten bijbrengen’, geeft Van Hoe aan. ‘Want het menselijk brein baseert zijn beslissingen niet puur op IQ, maar ook op EQ en empathie. We moeten er dus over waken dat de intelligente systemen van de toekomst op verantwoorde wijze met die intelligentie omgaan.’

De impact van deze technologische revolutie kan, zelfs voor een technologiebedrijf als Microsoft, amper overschat worden. ‘Iedereen moet hier min of meer techneut worden’, klinkt het. ‘We challengen onze mensen daar continu op, en we sporen hen aan om die technische kennis zelf te verwerven. Ook die medewerkers die op het eerste zicht een heel andere functie hebben. Want omdat zowel de diensten en producten, als de wijze waarop we die bij onze bedrijfsklanten aan de man brengen ingrijpend veranderd zijn, heeft het bedrijf zelf ook een diepgaande transformatie ondergaan.’

‘Dit bedrijf staat mee aan de bron van de technologische vernieuwing, al proberen we in onze research ook zoveel mogelijk partnerships af te sluiten met universiteiten, andere bedrijven en non-profitorganisaties. Voor de eigen medewerkers komt het er nu vooral op aan om ook de klanten te doen begrijpen wat die vernieuwing voor hen kan betekenen’, besluit Van Hoe. ‘We moeten dus veel zwaarder investeren in technische sales, om die technologie ook te kunnen relateren aan de business van onze klanten.’

Advertentie

Advertentie