TAKE THE LEAD

‘Zonder Take the Lead was dit project nooit van de grond gekomen'

 © Dieter Telemans

 © Dieter Telemans

Begin volgend jaar rolt Volvo Trucks in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland de realtime monitoring van alle nieuwe trucks uit. ‘Zonder de Take the Lead-opleiding was dat initiatief nooit van de grond gekomen’, maakt bezieler Pieter Gheeraert zich sterk.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Voor Pieter Gheeraert, manager connected services bij Volvo Trucks in Gent, zijn het even drukke als boeiende tijden. Vorig jaar al werkte hij een nieuwe applicatie uit die de technische gegevens van vrachtwagens centraal bijhoudt. Bedrijven die Volvo-trucks op de baan hebben, moeten daardoor niet langer alle gegevens bijhouden, maar krijgen op geregelde tijdstippen een lijst van voertuigen die een onderhoud nodig hebben.

Maar Gheeraert was nog ambitieuzer, en vatte het idee op om alle Volvovrachtwagens wereldwijd vanuit België in realtime te monitoren. Daardoor kan Volvo onverwachte pannes vermijden door de chauffeur bijvoorbeeld een paar uur vooraf te waarschuwen dat er motorpech dreigt. In eerste instantie ving Gheeraert bot bij het Zweedse hoofdkwartier.

‘Ik kreeg telkens de boodschap dat ik te snel ging’, blikt hij terug. Een jaar later liggen de kaarten volledig anders. ‘Vanuit het hoofdkwartier kreeg ik groen licht voor mijn idee’, vertelt hij enthousiast. ‘De directie in Zweden heeft zich achter het project geschaard. Ik ben dit al enkele maanden aan het uitwerken, met een intern team van 16 mensen én een aantal externe consultants.

Het initiatief is intussen ook officieel de proeffase ontgroeid, en vanaf 2018 wordt het effectief als betaalde optie aangeboden aan alle kopers van een nieuwe Volvo-truck hier in eigen land en in een aantal buurlanden. Op termijn kunnen ook de Volvo-bussen met het systeem worden uitgerust.’

Snapshot

Dankzij de nieuwe Telematic Gateway (TGW) is het mogelijk om de motor en de staat van bepaalde componenten vanop afstand op te volgen. Op regelmatige tijdstippen ontvangen de Volvo Trucks-dealers een snapshot van de staat van het voertuig en kunnen ze op basis daarvan het voertuig onmiddellijk herstellen, of het combineren met een gepland onderhoud. ‘De klanten ontvangen als het ware rapporten over de ‘gezondheidstoestand’ van hun trucks.

‘Dankzij de opleiding kon ik mijn pitch en digitale strategie scherper definiëren.’ 

Bovendien leiden de data tot een intern kwaliteitsproces, waarbij wij analyseren waar het productieproces beter kan’, zegt Gheeraert. Hoewel hij dit idee dus al eerder aankaartte bij de directie, kwam er pas schot in de zaak na de eerste editie van Take the Lead, waar Gheeraert begin dit jaar aan deelnam. ‘Tijdens die lessen is het me duidelijk geworden, onder meer toen de pijnpunten van mature bedrijven anno 2017 werden blootgelegd.

Ook een bedrijf als Volvo, met zowat 100.000 werknemers, is een reusachtige tanker die maar heel langzaam keert. Dankzij de opleiding kon ik mijn pitch en digitale strategie scherper definiëren.’ ‘Ik heb de directie duidelijk gemaakt waarom we geen tijd te verliezen hebben en hier nu op moeten inzetten.

Zo ben ik er in geslaagd om Karin Falk, de senior vicepresident van Volvo Trucks, te overtuigen. Zij was het met me eens dat mijn project de juiste weg was. Andere projecten werden hiervoor opzijgeschoven. Er was nog één vraag: hoeveel miljoen had ik nodig?’  

Advertentie

Advertentie