Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘AI maakt de job van managers efficiënter'

Thierry Geerts, Country Director bij Google Belgium: 'Het eerste dat veel managers moeten doen, is hun angst voor die nieuwe technologie opzijzetten. Ze moeten de digitalisering omarmen.'

Welke impact heeft artificiële intelligentie op uw job? En op de manier waarop managers teams en bedrijven leiden? ‘Nog niet iedereen ziet het potentieel, maar AI creëert vooral opportuniteiten’, meent Thierry Geerts, Country Director bij Google Belgium.

‘Ik vergelijk de opkomst van AI en machine learning met de introductie van de pc decennia geleden. Niet iedereen zag het potentieel, maar vandaag wordt elke job ondersteund door een computer: van de huisarts tot de bakker.’

‘Op korte termijn creëert AI voor bedrijven en werknemers vooral nieuwe opportuniteiten. Slimme algoritmes en data-analyses optimaliseren operationale processen, verstrekken nieuwe marktinzichten en leveren concurriëntiele voordelen op.’

Sneller schrijven

‘Om van die voordelen te genieten, hebben ondernemingen nieuwe profielen nodig zoals AI-specialisten. Maar ook de huidige werknemers hebben nieuwe vaardigheden nodig: van operationele medewerkers tot en met de CEO.’

Ik vergelijk de opkomst van AI met de introductie van de pc decennia geleden. Niet iedereen zag het potentieel, maar vandaag wordt elke job ondersteund door een computer.
Thierry Geerts
Country Director bij Google Belgium

‘En AI maakt de job van managers veel efficiënter. Dat begint bij het sneller schrijven en beantwoorden van mails, dankzij oplossingen zoals Smart Reply, Smart Compose en Google Translate.’

‘Managers kunnen dankzij AI hun teams en het bedrijf op nieuwe manieren doen groeien. Stel dat uw bedrijf een callcenter heeft, maar teveel klanten stappen over naar de concurrentie omdat ze bij u te lang moeten wachten op een antwoord. AI kan dat voorkomen door vaak gestelde vragen te automatiseren, zodat de callcentermedewerker zich meteen kan richten tot de essentie van het probleem. Managers moeten AI dus niet kunnen programmeren, ze moeten vooral weten hoe ze die kunnen inzetten.’

Helpen kiezen

‘Het eerste dat veel managers moeten doen, is hun angst voor die nieuwe technologie opzijzetten. Ze moeten de digitalisering omarmen: dit is de toekomst. Wie dat doet, merkt al snel dat het allemaal veel ingewikkelder lijkt dan het is.’

Managers moeten AI niet kunnen programmeren, ze moeten weten hoe ze die kunnen inzetten.
Thierry Geerts
Country Director bij Google Belgium

‘De  managers die in de jaren tachtig met een computer werkten, hadden bijna ingenieursvaardigheden nodig. Overzichtelijke dashboards maken werken met digitale technologieën vandaag veel intuïtiever, wat ik ook uitleg in mijn boek Homo Digitalis. En AI zal managers steeds vaker helpen bij het nemen van strategische beslissingen. Data-analyse vervangt het buikgevoel.’

Anders rekruteren

‘AI zorgt er ook voor dat bedrijven anders moeten rekruteren. De meeste kandidaten beschikken vandaag over een ruime basis-set digitale skills. Ze zijn opgegroeid met digitale technologieën of hebben er mee leren werken.’

‘Sollicitanten gebruiken die digitale tools ook in hun zoektocht naar een nieuwe job. Ze gebruiken soms niet meer dan één zoekterm om hun ideale functie te vinden. Online vacatures moeten daarop afgestemd zijn. Kortom: de opmars van AI is begonnen, haal er uw voordeel uit.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.