Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

bpost zet wetenschap in voor beter welzijn

Jan Matthys, Directeur Engage & Care en Cassandre Van Der Kuylen, HR Expert Absenteism & Wellbeing bij bpost. ©Marco Mertens

Absenteïsme is een groot probleem voor veel organisaties. Het verstoort werkprocessen, vermindert productiviteit en verhoogt de werkdruk voor collega's. ‘Afwezigheid is een indicator van de gezondheid en het welzijn van medewerkers’, getuigt Jan Matthys van bpost. Hij vertelt hoe het postbedrijf via de Leerstoel 'Wellbeing Works' aan Antwerp Management School zijn welzijnsbeleid wetenschappelijk versterkt.

Tijdens de coronaperiode merkte bpost bij zijn postbedelers beduidend minder absenteïsme. De mensen van de post kregen veel appreciatie van burgers toen ze tijdens de lockdowns klaar bleven staan voor de samenleving, vergelijkbaar met hoe het ziekenhuispersoneel op een voetstuk geplaatst werd. ‘Dat was een echte eyeopener’, bekent Jan Matthys, Directeur Engage & Care bij bpost.

‘Voordien kampten wij net zoals vele andere grote organisaties met een stijgend ziekteverzuim. Maar toen onze mensen tussen maart en de zomer van 2020 bejubeld werden, keerde het tij. Dat deed ons inzien hoe belangrijk erkenning geven is, zorgen dat mensen zich goed voelen in hun job.’

Advertentie

Doelgericht welzijnsbeleid

Je goed voelen in een job via het krijgen van erkenning, zorgt er meteen voor dat ook de betrokkenheid van mensen toeneemt.

Cassandre Van Der Kuylen
HR Expert Absenteism & Wellbeing bij bpost

Sindsdien besliste bpost om werk te maken van een hedendaags welzijnsbeleid, dat veel verder gaat dan het louter rapporteren en analyseren van processen en elementen zoals absenteïsme. Na een voortraject met Antwerp Management School maakt bpost sinds 2023 deel uit van de drie jaar lopende leerstoel 'Wellbeing Works'.

Jan Matthys: ‘Daarin focussen we op twee onderzoeklijnen. We bekijken hoe we op een wetenschappelijke manier een efficiënt welzijnsbeleid kunnen uitbouwen. En we specificeren de welzijnsrol van onze eerstelijnsmanagers, zodat ze doelgericht kunnen ondersteunen én voorkomen dat mensen uitvallen door mentale problemen – een trend die na covid sterker dan ooit aanwezig is.’

Concrete acties

Via de Leerstoel werkt bpost rond het detecteren van energiegevers en energienemers in een job: elementen die ervoor zorgen dat mensen hun werk liever of net minder graag doen. En er wordt ook gefocust op het vervullen van basisbehoeften via de ABC-formule, op vlak van autonomie, betrokkenheid en competentie. ‘Je goed voelen in een job via het krijgen van erkenning, zorgt er meteen voor dat ook de betrokkenheid van mensen toeneemt’, vertelt Cassandre Van Der Kuylen, HR Expert Absenteism & Wellbeing bij bpost.

Jan Matthys, Directeur Engage & Care en Cassandre Van Der Kuylen, HR Expert Absenteism & Wellbeing bij bpost. ©Marco Mertens

‘Een eerste proefproject waarbij we de betrokkenheid van medewerkers stimuleerden was in ons contactcentrum.’ De mensen beseften daar niet altijd goed welke schakel zij waren in de grote processen van bpost. Dus maakte de leidinggevende een video waarin de weg beschreven werd die een pakje aflegt bij alle departementen: van het binnenkomen naar het sorteren tot het afleveren. ‘Zowel de jonge als de meer ervaren contactcentermedewerkers kennen nu veel beter hun rol in de organisatie, ze kunnen gerichter klantenvragen beantwoorden én ze ervaren een hogere jobbetrokkenheid’, zegt Van Der Kuylen.

Advertentie

We ontwikkelen een wetenschappelijk onderbouwd welzijnsbeleid, waarbij we bottom-up luisteren naar onze mensen: daar wordt iedereen beter van.

Jan Matthys
Directeur Engage & Care bij bpost

Tools voor leidinggevenden én bottom-upbenadering

Momenteel bevindt bpost zich in het tweede jaar van de samenwerking met Antwerp Management School. In 2025 is het de bedoeling om te eindigen met concrete en doeltreffende tools en instrumenten die het welzijnsbeleid verder versterken. ‘Daarmee koppelen we de realiteit van een groot bedrijf als het onze aan academische kennis’, besluit Jan Matthys. ‘Zo kunnen we wetenschappelijk gefundeerde beslissingen nemen, en een doordacht en efficiënt welzijnsbeleid ontwikkelen, waarbij we ook bottom-up en zeer actief luisteren naar onze mensen. Daar wordt iedereen beter van.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.