Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Corona heeft ons sterker én toekomstbestendiger gemaakt'

An Vanhauwaert, Managing Partner bij Effectis

Hoe ziet uw organisatie er vandaag uit? Sluit uw hr-strategie aan bij de bedrijfsdoelstellingen? Welke profielen heb je nodig om te groeien? Meestal lost hr-bureau Effectis deze puzzels op voor andere organisaties. Corona dwong het bedrijf dit jaar echter om zichzelf opnieuw in vraag te stellen. ‘De coronacrisis heeft ons een spiegel voorgehouden.’

Als externe hr-partner is Effectis gespecialiseerd in alles wat met mensen te maken heeft, zowel strategisch als operationeel: van het versterken van hr, naar coaching, ondersteuning bij rekrutering en nog veel meer. ‘Om dit optimaal aan te pakken, gaan we bij klanten op zoek naar de vraag àchter de vraag’, verduidelijkt An Vanhauwaert, Managing Partner bij Effectis. ‘We weten namelijk uit ervaring dat achter bijna elk operationeel probleem vaak een groter structureel euvel schuilt.’

Nieuwe hr-vragen

De coronacrisis verplichtte Effectis ertoe om dit jaar zichzelf als snelgroeiend bedrijf opnieuw onder de loep te nemen. ‘Door corona moesten verschillende klanten noodgedwongen tijdelijk sluiten’, zegt An Vanhauwaert. ‘Dat zorgde bijgevolg ook bij ons voor een plotse daling in het aantal opdrachten en klanten. Ons businessmodel, waarbij wij simpelweg wachten tot klanten ons benaderen, was plots achterhaald.’ Tegelijk kwamen er veel nieuwe hr-vragen bij: zoals advies bij het digitaliseren van processen, het behouden van verbinding tussen personeel en het bedrijf bij structureel thuiswerk, en het omgaan met al dan niet tijdelijke ontslagen en bijbehorende onrusten bij medewerkers.

‘Bedrijven moeten zich twee vragen stellen: waar willen we naartoe en welke talenten en competenties hebben we nodig om daar te geraken?’
An Vanhauwaert
Managing Partner bij Effectis

Externe blik op organisatie en talent

Effectis heeft die uitdaging vrij snel in een opportuniteit veranderd, om zichzelf als organisatie met het bijbehorende talent klaar te stomen voor de toekomst. ‘Wij hebben daar een extern paar ogen voor ingezet’, vertelt An Vanhauwaert. ‘Bij onze klanten zijn wij de objectieve buitenstaander, die dingen anders bekijkt, analyseert en in vraag stelt. We beseften door deze crisis dat we daar nu ook zélf nood aan hadden.’ Effectis vond die neutrale blik bij enkele van haar externe investeerders, die operationeel weinig betrokken zijn bij het bedrijf maar als serieondernemers heel wat relevante feedback konden geven.

Aanwerven in volle crisis

Op die manier heeft Effectis geïdentificeerd wat er allemaal nodig is om de groeiambities voor de komende jaren in het snel veranderende hr-landschap waar te kunnen maken. ‘We weten nu wélke profielen, en wélke competenties er bij onze mensen nodig zijn om onze bedrijfsdoelen te kunnen bereiken’, zegt An Vanhauwaert. ‘In volle crisis zijn wij nieuwe mensen beginnen aanwerven, waaronder een project manager en een hr-manager.’

Dat zijn voor Effectis twee sleutelprofielen die de focus van het bedrijf op de klanten én de eigen mensen zullen garanderen. Twee resources die voor de werking en de groei van de onderneming even belangrijk zijn. Zowat elk bedrijf kan voordelen halen door even stil te staan bij de eigen werking en uit te zoomen op het beleid. An Vanhauwaert: ‘Bedrijven moeten zich daarbij twee vragen stellen; waar willen we naartoe en welke talenten en competenties hebben wij nodig om daar te geraken?’

Eerst goals, dan people

Het uitstippelen van de bedrijfsdoelstellingen dient eerst te gebeuren, daarna komt pas de focus op talent. ‘Veel bedrijven pakken dat omgekeerd aan. Dat is niet doordacht’, zegt An Vanhauwaert. ‘Het is veel sterker om eerst de doelstellingen te hertekenen, dan te identificeren welke competenties er nodig zijn om die doelen te behalen en dan pas het personeelsbestand te bekijken en aan te passen, via bijvoorbeeld trainingen en aanwervingen.’

Talent District, waar talenten elkaar ontmoeten

Talent District is de online ontmoetingsplaats waar u moet langskomen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en trends in de HR-wereld. In onze exclusieve vacature-sectie kunt u de interessantste vacatures in de markt vinden én plaatsen.

Ontdek Talent District.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.