Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Deze signalen vertellen u dat het tijd is voor een nieuwe job

Bie Van Lishout, arbeidspsycholoog: ‘De meeste signalen die aangeven dat het tijd is voor een nieuwe professionele uitdaging vind je bij jezelf.’

Hoe weet je dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging? Dat een weekje vakantie niet zal volstaat om die motivatiedip te herstellen? ‘Er zijn zeker signalen, maar de kunst is vooral om even naar jezelf te kijken’, zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Bie Van Lishout.

Geen fut om ’s ochtends te starten met werken, zondagen die minder leuk worden – want de dag erna begint de nieuwe werkweek, taken uitvoeren op automatische piloot, weinig voldoening uit je werk halen. ‘De meeste signalen die aangeven dat het tijd is voor een nieuwe professionele uitdaging vind je bij jezelf’, zegt Bie Van Lishout.

‘Maar die signalen manifesteren zich vaak langzaam, zonder dat mensen dit beseffen. De kunst is om even stil te staan en naar jezelf te kijken. Zo ontdek je achterliggende oorzaken, zoals een gebrek aan uitdaging, te weinig zelfontplooiing of het ontbreken van een al dan niet maatschappelijk doel in je job.’

Leercurve

‘Op basis van mijn ervaring stel ik vast dat mensen gemiddeld om de vijf jaar nood hebben aan een nieuwe professionele uitdaging’, zegt Bie Van Lishout. ‘Bij sommigen is dat al na drie jaar, bij anderen na zeven jaar. Die cyclus is ongeveer de tijd waarin de leercurve binnen een functie zijn top bereikt.’

Mensen hebben gemiddeld om de vijf jaar een nieuwe professionele uitdaging nodig.
Bie Van Lishout
arbeidspsycholoog

Wie amper nog iets nieuws leert, verliest zijn focus en roest vast. Maar een nieuwe uitdaging betekent niet altijd promotie maken of veranderen van werkgever.

‘Dat is een van de meest voorkomende misvattingen over een carrièreswitch’, zegt Bie Van Lishout. ‘Een nieuwe uitdaging kan ook “horizontaal” zijn: meewerken aan een nieuw project, veranderen van takenpakket of een nieuwe samenwerking met externe partners starten.’

Foute context

Wat als de nieuwe job of uitdaging de verwachtingen niet inlost? Wat als mensen spijt krijgen van hun keuze? ‘Het is belangrijk om te achterhalen of dat gevoel voorkomt uit de jobinhoud, of uit de context. Een verkeerde context kan een manager zijn met wie het niet klikt, afdelingen die fuseren, collega’s die wegvallen.’

‘Dan is het aan werkgever en werknemer om daarover te praten, en te zoeken naar een gepaste oplossing. Het is pas wanneer de situatie in balans is, dat beide partijen daar voordeel uit halen.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.