Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Vandaag moet onze klant de kandidaat overtuigen, en niet langer andersom’

Matthias Eraly, oprichter van ElmosExpert en Marijke Wouters, salesmanager van Elmos

Elmos helpt en begeleidt bedrijven bij hun war for talent naar geschikte IT consultants. Advies en ondersteuning zijn daarbij cruciaal, want de IT-wereld staat voor enkele belangrijke uitdagingen.

Organisaties die tijdelijk nood hebben aan IT-specialisten, kunnen daarvoor al 25 jaar aankloppen bij de drie business units van Elmos: Development (JAVA, .NET), Analyse (functioneel en process analyse) en Data (data analisten en data engineers). Sinds 2018 kan dochteronderneming ElmosExpert hen ook helpen aan vaste IT-medewerkers. Dat gebeurt via een toegankelijke Try & Hire-formule. De Elmos-groep biedt dus een totaaloplossing aan, waardoor élk bedrijf in principe bij hen terecht kan.

Met de juiste data kan je gefundeerde prognoses maken en je organisatie klaarstomen voor de toekomst en zeker in crisis is het belangrijk dat je je data op een correcte manier weet in te zetten.
Marijke Wouters
salesmanager van Elmos

‘De vraag naar goede IT’ers is groter dan ooit. Neem nu een consultant met pakweg vijf jaar ervaring: daarmee kunnen wij één klant gelukkig maken, maar tegelijk moeten we 25 andere vragende partijen teleurstellen. Elmos gaat ervan uit dat een tijdelijke crisis de markt een beetje zal stabiliseren waardoor je een beter evenwicht zal hebben tussen vraag en aanbod. Gespecialiseerde IT-consultancy zal altijd blijven bestaan, ook in tijden van een tijdelijke recessie, naast vaste medewerkers’, stelt salesmanager Marijke Wouters

Omgekeerde wereld

‘De looneisen van IT’ers betekenen een enorme change en uitdaging voor de rekruteringsmarkt’, zegt Matthias Eraly, de oprichter en general manager van ElmosExpert. ‘Vandaag moet het bedrijf de kandidaat overtuigen, en niet langer andersom. Wijzelf treden dan ook op als adviseur voor onze klanten, en begeleiden hen om het aanwervingsproces in goede banen te leiden.’

Vandaag moet onze klant de kandidaat overtuigen, en niet langer andersom. Wijzelf treden dan ook op als adviseur voor onze klanten.
Matthias Eraly
oprichter van ElmosExpert

‘Wij geven onze consultants de raad niet te hoge looneisen te stellen. Door te investeren in opleidingen en opvolging werken we samen aan een persoonlijk groeitraject met mooie perspectieven. Generatie Y verwacht veel vrijheid en flexibiliteit van haar werkgever of opdrachtgever. Het is normaal dat jongeren hun mogelijkheden en ambities aftoetsen. Jonge IT’ers hebben de afgelopen jaren ook voornamelijk online lessen gevolgd, en ze gaan ervan uit dat ze ook thuis zullen kunnen werken. Wij leggen hen uit dat dit niet altijd zomaar kan.’

De lat ligt hoog

Ondanks de schaarste aan IT’ers legt Elmos de lat hoog. ‘We streven steevast naar kwaliteit’, zegt Marijke Wouters. ‘We verwachten in principe een bachelor- of masterdiploma, en versterken dat profiel nog verder via opleidingen, begeleiding en ondersteuning. Want hoewel een IT-consultant vandaag geacht wordt T-shaped te zijn, zijn specialisatie en differentiatie belangrijker dan ooit. We hechten ook veel belang aan de juiste attitude, zeker op het vlak van volharding. “Screen for attitude, train for skills”: dat is ons motto. Een diploma heeft voor Elmos zeker niet alleen te maken met hard skills, maar meer nog met een bepaalde attitude: doorzettingsvermogen en de eigenschap echt iets te kunnen afronden.’

Naast de people challenge - de juiste mensen aantrekken en aan boord houden - is er nu meer dan ooit ook een technology challenge.
Marijke Wouters
salesmanager van Elmos

‘Vergeet niet dat de IT-markt sterk veranderd is. De keuze tussen de verschillende technologieën is enorm, en bedrijven moeten de juiste keuzes maken. Naast de people challenge - de juiste mensen aantrekken en aan boord houden - is er nu meer dan ooit ook een technology challenge. De wereld is continu in verandering en als consultancybedrijf moet je die continue change voor blijven. Elmos helpt zijn klanten bij het stellen van hun prioriteiten. Wij differentiëren en specialiseren sterk via onze competence centers. We zijn er bijvoorbeeld van overtuigd dat de focus almaar meer op het datagebeuren moet liggen. Want met de juiste gegevens kun je gefundeerde prognoses maken en je organisatie klaarstomen voor de toekomst. Data analytics en data science zullen in een stroomversnelling komen de volgende jaren en wij spelen daar op in door onze IT‘ers data ready te maken om zo organisaties te helpen in die omslag’, besluit Marijke Wouters.

‘De human touch blijft essentieel’

Elmos is een moderne bedrijvengroep die zelf helemaal mee is met de nieuwste technologieën. ‘Maar we houden wel vast aan onze menselijke benadering’, merkt salesmanager Marijke Wouters op. ‘Organisaties kunnen ons contacteren via een onlineplatform, maar eerlijk gezegd: mensen kopen toch vooral van mensen. We hebben ook al een digitaal matchingsysteem tussen bedrijven en kandidaten uitgetest. Dat kan de eerste fase van het rekruteringsproces wel wat vergemakkelijken, maar de human touch blijft toch essentieel.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.