Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hoe USG Professionals digitaal leiderschap toont

Barbara Stadsbader, managing director van USG Professionals

Hoe kan je als HR-dienstverlener snel en wendbaar inspelen op een disruptieve markt, waarbij covid-19 als brandversneller fungeert? Door zelf het goede – lees: digitale – voorbeeld te geven, zegt Barbara Stadsbader, managing director van USG Professionals, onderdeel van RGF Staffing Belgium. Hun 400 consultants, actief in ICT, Engineering, Science, Finance, Legal, HR & Facility, blinken vooral uit in veelzijdigheid en expertise.

USG Professionals lanceert zijn nieuwe strategie met een 100% digitaal platform. Met deze digitale aanpak wil de HR-dienstverlener zowel experts alle kansen bieden om hun talent te accelereren als het gebruiksgemak voor zijn klanten nog vergroten. ‘Wij bieden volop kansen aan jonge en ervaren experts om zich te ontplooien en aan bedrijven om beroep te doen op onze veelzijdige specialisten. Die focussen op zeven expertises: : ICT, Engineering, Science, Finance, Legal, HR & Facility’, zegt Barbara Stadsbader, managing director.

Thought leadership

‘Door corona hebben bedrijven nieuwe expertise nodig waardoor je ook als HR-dienstverlener sneller dan ooit moet reageren. We moeten continu de expertise die de klant vraagt, aanscherpen. Daarom zetten we nu ook meer ervaren freelancers in. Onze ‘USG Professionals’ kunnen die moeilijke vraagstukken in een veranderende markt oplossen omdat het bedrijf zelf futureproof oplossingen in de praktijk brengt.’

Leading by example, dus. Net zoals klanten hun business plots versneld moesten digitaliseren door bijvoorbeeld een webshop op te zetten, digitaliseerde USG Professionals in sneltempo in 2020. ‘Voor ons rekruteringsluik hebben we het proces naar een interviewgesprek zo kort mogelijk gemaakt. Via een app geeft een m/v vijf cruciale zaken in (vakgebied, expertise, beschikbaarheid, range van kostprijs en regio). Het hele proces gaat dus niet meer via een trage mailbox. We krijgen een BI-dashboard met het aantal experts die - nu of in de toekomst - beschikbaar zijn en die gaan we proactief naar de markt brengen of naar de opdrachten van onze klanten loodsen. We werken niet meer één op één voor job posting en krijgen zo een beter inzicht of we het vraagstuk van de klant kunnen oplossen. Ook onze backoffice processen hebben we gedigitaliseerd naar realtime gegevens. Van onze 400 mensen die elke dag actief zijn bij onze klanten zien we onmiddellijk op ons dashboard hoeveel er ziek zijn en hoeveel er met vakantie zijn, zodat we heel snel kunnen ingrijpen. Ook onze payroll hebben we 100% gedigitaliseerd, wat heel handig is voor onze freelancers. Voor ons is het kristalhelder: alleen door zelf zoveel mogelijk processen te digitaliseren, kan je leiderschap tonen naar je klanten en ook hun sales-, HR- of businessprocessen veel beter digitaliseren.’

Multi skilled specialisten
Daarom rekruteert USG Professionals nu multi skilled specialisten. ‘Een ict’er moet vandaag kaas gegeten hebben van projectmanagement, menselijke expertise dus. Of we zetten iemand van facility en HR samen bij een klant. Onze experts kunnen via onze app perfect samen vraagstukken oplossen. We stellen teams samen van ervaren en iets minder ervaren mensen. Hun learning agility wordt enorm getest.’

‘Wij bieden volop kansen aan jonge en ervaren experts om zich te ontplooien en aan bedrijven om beroep te doen op onze veelzijdige specialisten. Die focussen op zeven expertises: : ICT, Engineering, Science, Finance, Legal, HR & Facility.'
Barbara Stadsbader,
managing director

USG Professionals investeert ook in een bredere community, o.a via LinkedIn. Leden van die community krijgen toegang tot een netwerk aan relevante content, stimulerende opleidingen, netwerkmomenten en interessante projecten. Barbara Stadsbader: ‘Ons netwerk bestaat nu uit zo’n 26.650 leden.’

Veranderende markt

Op acht januari lanceert USG Professionals ook een nagelnieuwe website, waarbij elk doelpubliek voldoende aandacht krijgt. Want een nieuwe strategie impliceert een heldere communicatie in employer branding. ‘Ik durf gerust zeggen dat we onszelf heruitgevonden hebben in het voorbije coronajaar, zowel naar onze eigen medewerkers als naar onze klanten’, besluit Barbara. ‘We hadden onze strategie, maar corona heeft alles versneld. We zeggen nu: ‘We zoeken voor onze klanten interimmanagers in talentmanagement, business transformation, digitalisering, etc… We zijn geen ict-bedrijf meer maar een bedrijf dat experts heeft in digitalisering. We spelen continu in op de veranderende markt: zo merken we dat Legal profielen nu enorm gegeerd zijn en zetten we daar digitaal en proactief op in. Onze versnelde digitalisering maakt ons dus concurrentiëler en futureproof’, besluit de managing director.

Talent District, waar talenten elkaar ontmoeten

Talent District is de online ontmoetingsplaats waar u moet langskomen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en trends in de HR-wereld. In onze exclusieve vacature-sectie kunt u de interessantste vacatures in de markt vinden én plaatsen.

Ontdek Talent District.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.