Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De drie pijlers van het nieuwe werken

Bernd Carette, bedrijfspsycholoog bij Liantis

Corona heeft telewerk, flexibiliteit en meer vrijheid voor werknemers bij veel organisaties blijvend gemaakt. Dat brengt voordelen en valkuilen met zich mee. ‘Het nieuwe werken bestaat uit drie belangrijke pijlers’, zegt Bernd Carette, bedrijfspsycholoog bij hr-dienstengroep Liantis.

Thuiswerk is een blijver. Daar zijn werkgevers en werknemers het nu wel over eens. Bedrijven merken dat telewerken loont: de productiviteit lijdt er niet onder, medewerkers verliezen minder tijd met pendelen en werken vaak efficiënter. Maar telewerk toestaan, is slechts een deel van het verhaal. Hoe verankeren organisaties en managers het nieuwe werken duurzaam binnen de bedrijfscultuur?

Waar werken we?

‘Door strategisch na te denken over drie cruciale factoren’, meent Bernd Carette, product manager en bedrijfspsycholoog bij Liantis. Hybride werken betekent dat medewerkers vlot moeten kunnen samenwerken, waar ze zich ook bevinden. Daar komt meer bij kijken dan digitale communicatieoplossingen.

Managers maken best duidelijke afspraken binnen hun teams over de plaats waar taken en meeting plaatsvinden. ‘Het bedrijfskantoor wordt een ontmoetingsplaats waar mensen samenkomen om fysiek te brainstormen en te vergaderen met mekaar. Het thuiskantoor is ideaal voor taken die focus en concentratie vereisen.’

Waarom werken we?

Een tweede pijler bij het nieuwe werken is betekenis. Waarom voeren mensen hun taken en job uit? Dat antwoord moeten bedrijven hun talenten kunnen bieden via hun bedrijfsdoelstellingen. Salaris en extralegale voordelen zijn niet langer de differentiërende factor bij een job. Al is er wel een stijgende belangstelling voor flexibele en personaliseerbare verloningssystemen zoals cafetariaplannen.

Purpose is een cruciaal wapen binnen de oorlog om talent.
Bernd Carette
bedrijfspsycholoog bij Liantis

Bernd Carette: ‘De purpose economy is in opmars. Mensen verlangen werkbetekenis. Ze willen weten welke meerwaarde zij via hun job leveren aan hun team, het bedrijf en bij uitbreiding de samenleving.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wint sinds het begin van de pandemie aan belang: zowel bij grote organisaties als bij kmo’s. ‘Bedrijven moeten hun maatschappelijke doelstellingen scherpstellen en uitdragen op alle niveaus. Zo vinden bestaande én toekomstige medewerkers een meerwaarde in hun job. Purpose is een cruciaal wapen binnen de oorlog om talent’, klinkt het.

Hoe werken we?

Ook belangrijk is hoe organisaties hun mensen laten samenwerken. Het nieuwe werken vereist een ander soort leiderschap. In plaats van taken en teamleden te controleren is het veel belangrijker om mensen te stimuleren, ondersteunen en vertrouwen te geven. ‘Empowerment is daarbij onmisbaar’, verduidelijkt Bernd Carette.

‘Daarbij krijgen individuen en teams meer autonomie om zichzelf en hun taken te organiseren en eigen beslissingen te nemen. De manager wordt steeds meer een coach, die zijn of haar mensen helpt om hun output, resultaten en doelen te bereiken.’

Wanneer mensen binnen hun functie en kennis zelf beslissingen nemen, maken ze allicht al eens fouten. Maar daar leren ze uit. ‘Ook dat is onmisbaar in de zoektocht naar werkbetekenis.’

Organisaties en leidinggevenden die duidelijk de ‘waar’, ‘waarom’ en ‘hoe’ implementeren, verhogen de motivatie en de bevlogenheid van hun medewerkers. ‘Tegelijk versterkt daarmee de veerkracht van mensen’, zegt Bernd Carette. ‘Medewerkers zullen minder uit hun lood geslagen zijn bij een tegenslag. Om al die redenen is het cruciaal dat bedrijven een duurzame en gestructureerde politiek rond het nieuwe werken ontwikkelen, installeren én onderhouden.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.