Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Rekrutering wordt steeds meer maatwerk

Stephanie Meynckens, Strategic Sales & Account Manager bij Solvus ©Studio Dann

Hoe overtuig je kandidaten anno 2021, in een zeer krappe arbeidsmarkt, toch nog om vast voor jouw bedrijf aan de slag te gaan? ‘Door dat almaar meer gespecialiseerde rekruteringsproces ook geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan externe specialisten,’ stelt Stephanie Meynckens, Strategic Sales & Account Manager bij Solvus.

Waarom zou een bedrijf de vaste rekruteringen uitbesteden aan een externe partner?

Stephanie Meynckens: Een aantal trends op de arbeidsmarkt zetten zich almaar sterker door, en hierdoor neemt ook de nood aan verregaande specialisatie in de rekruteringsbusiness sterk toe. Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en de daaruit voortvloeiende war for talent zijn anno 2021 vooral de sollicitanten aan zet: de macht ligt nu grotendeels bij hen. Hierdoor moeten bedrijven zich echt kunnen onderscheiden op die arbeidsmarkt om de beste kandidaten binnen te halen.

De meeste bedrijven hebben intussen dan wel een sterke HR-afdeling uitgebouwd, niet zelden blijkt het ook voor hen steeds lastiger om specifieke profielen aan boord te halen. Niet in het minst omdat dit nu eenmaal niet hun corebusiness is. Als bedrijf zijn we continu bezig met het optimaliseren en innoveren van onze processen. Door onze schaal en focus zijn we in staat om investeringen te doen die onze klanten niet meteen zelf kunnen doen.

Jullie maken zich sterk het rekruteringsproces een stuk efficiënter te kunnen maken dankzij Recruitment Process Outsourcing (RPO): legt u de krachtlijnen van die aanpak eens even uit?

RPO is eigenlijk een gemoduleerd proces, waarbij wij de vaste rekruteringen gedeeltelijk of volledig overnemen van de klant. Op basis van het profiel van de ideale kandidaat – over welke vaardigheden moet hij of zij precies beschikken – bepalen wij in samenspraak met de klant wat nu de ideale kanalen zijn om die talenten binnen te halen. Daarbij vertrekken we van de meer klassieke kanalen – van advertenties op de eigen website of gespecialiseerde websites tot LinkedIn – maar maken we ook steeds vaker gebruik van zeer gerichte campages op sociale media.

‘Vandaag is iedereen min of meer op zoek naar een schaap met vijf poten, maar die zijn helaas quasi onvindbaar’
Stephanie Meynckens
Strategic Sales & Account Manager bij Solvus

De one-size-fits-all aanpak wordt dus totaal verlaten, en we bekijken welke sociale media zich nu het best lenen om bepaalde profielen te bereiken. In essentie denken we dus van bij het prille begin van het proces mee met de klant: welke profielen en vaardigheden hebben ze precies nodig voor welke bedrijfsprocessen? En hoe kunnen we die eventueel ontwikkelen, of waar kunnen we die het best vinden? Vandaag is iedereen min of meer op zoek naar een schaap met vijf poten, maar die zijn helaas quasi onvindbaar. Het komt er dus op aan om zeer goed te bepalen wat nu echt de core-skills van zo’n nieuwe werknemer moeten zijn. Bij die oefening proberen wij hen ook te helpen, op basis van onze diepgaande expertise over de jobmarkt van vandaag.

Gaan jullie daarbij niet voorbij aan de eigen expertise van een HR-dienst binnen een bedrijf, die doorgaans ook een zeer grondig inzicht heeft in de bedrijfscultuur en daar ook rekening mee houdt bij nieuwe aanwervingen? 

Dat klopt ongetwijfeld, en daarom zitten die zogenaamde cultural fit-meettechnieken ook ingebakken in onze rekruteringsprocedures. Bovendien betrekken we daar doorgaans ook het bedrijf zelf nog bij, maar dan is het grootste gedeelte van het traject natuurlijk al afgelegd. Onze grootste meerwaarde zit elders: de meeste bedrijven zijn gewoonweg niet uitgerust om plots 200 mensen extra te moeten aanwerven, ze kunnen dat inhoudelijk noch logistiek opvangen.

Ook hebben we intussen heel wat expertise opgebouwd in het assessment-luik, een niet onbelangrijk onderdeel van het hele RPO-proces. En ook wijzelf doen uiteraard regelmatig nog een beroep op zeer gespecialiseerde, externe partners. De hele aanpak is bijzonder modulair, en  we functioneren altijd als een verlengstuk van onze klanten, waarmee we ook constant in nauw contact staan. Kandidaten weten aanvankelijk dus niet dat ze met een externe partner aan tafel zitten: wij gebruiken de employer brand van onze klanten en spelen die ook zo bewust mogelijk uit. Wil je vandaag succesvol zijn op de rekruteringsmarkt, dan moet je kandidaten ook een echt goed gevoel bezorgen over de hele duur van het sollicatietraject.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.