Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Technologie en transparantie: een succesformule bij het rekruteren'

Virginie Nazon, Head of Marketing StepStone België

In de huidige rekruteringsmarkt hebben we te maken met een nieuwe type kandidaten: zij die op zoek zijn naar een werkgever waar ze perfect mee matchen, op allerlei niveaus. Met name deze kandidaten vinden het essentieel om hun plaats te vinden in de nieuwe bedrijfscultuur, de waarden en de langetermijndoelen van een bedrijf. ‘Bedrijven moeten op een transparante manier communiceren’, zegt Virginie Nazon, Head of Marketing bij StepStone België. ‘En technologie is er om hen te helpen.’

In de oorlog om talent heeft een almaar grotere groep kandidaten nieuwe wensen en stelt andere eisen. Hoe ondernemingen daaraan tegemoet kunnen komen? ‘In de eerste plaats met technologie’, zegt Virginie Nazon.

De voorbije jaren zijn personeelsadvertenties op mobiele sites en apps de norm geworden. ‘Meer dan de helft van de kandidaten bekijkt vacatures vandaag op een mobiele telefoon’, weet Virginie Nazon. ‘Veel kandidaten zoeken naar een job tijdens het pendelen. Of ze bekijken openstaande betrekkingen als hun computer of laptop uitstaat, ’s avonds in de zetel. Dat dwingt rekruteerders ertoe kortere en aantrekkelijkere jobadvertenties te plaatsen.’

Automatische aanbevelingen

Kandidaten zoeken ook vaker een job dicht bij hun woonplaats of met mogelijkheden tot thuiswerken. ‘De geolocatie van het bedrijf is bij het jobhunten een cruciaal aspect geworden. De app of site die kandidaten naar de juiste job leidt, moet ook een persoonlijke ervaring bieden. Net zoals mensen dat gewend zijn via andere mobiele zoektochten: zoals het vinden van een film of een muzieknummer via een streamingdienst.’

'Sommige bedrijven ervaren online reviews nog steeds als een bedreiging, maar ze zijn juist een extra hulpmiddel'
Virginie Nazon
Head of Marketing StepStone België

StepStone speelt daarop in met automatische aanbevelingen. ‘Als een kandidaat een vacature bekijkt, wijst onze artificiële intelligentie-technologie hem automatisch op twee andere mogelijk interessante jobs, gebaseerd op zijn persoonlijke voorkeuren, wensen en zoekgedrag. Daarnaast is bij vacatures niet alleen het aangeboden takenpakket belangrijk. Steeds meer kandidaten zoeken een functie die past bij hun ambities. En dat bij een werkgever wiens bedrijfscultuur en -waarden matchen met hun persoonlijke verwachtingen.’

Geen reactie op sollicitatie

‘Kandidaten verlangen naar transparantie’, zegt Virginie Nazon. ‘Als ze die niet terugvinden in een advertentie, gaan ze er zelf naar op zoek: bijvoorbeeld via online werkgeversreviews. Sommige bedrijven ervaren die online reviews nog steeds als een bedreiging, maar ze zijn juist een extra middel waarmee kandidaten een optimale match vinden met een werkgever. En andersom: online reviews kunnen voorkomen dat mensen met andere verwachtingen zich kandidaat stellen.’

Tot slot ontvangt 76 procent van de kandidaten geen enkele reactie als ze reageren op een advertentie. ‘Dat heeft een negatieve impact op het werkgeversmerk van de bedrijven die niets van zich laten horen. Daarom bieden wij oplossingen aan waarmee werkgevers tijdens elke fase van de selectieprocedure kunnen communiceren met kandidaten. Een afwijzing sturen is nog altijd positiever dan volledige radiostilte. Tel al die elementen samen en rekrutering is een 360 graden-proces geworden’, besluit Nazon.

Solliciteren met een video

Bovendien worden video-interviews steeds belangrijker bij de selectieprocedures. En die hoeven niet per se live te gebeuren. ‘Wij hebben een oplossing ontwikkeld waarmee werkgevers vragen vooraf kunnen opnemen en die kandidaten vervolgens op een moment naar keuze via video beantwoorden’, zegt Virginie Nazon. ‘Rekruteerders sparen hier tijd mee uit, en kijken met video veel verder dan met een cv.’

Talent District, waar talenten elkaar ontmoeten

Talent District is de online ontmoetingsplaats waar u moet langskomen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en trends in de HR-wereld. In onze exclusieve vacature-sectie kunt u de interessantste vacatures in de markt vinden én plaatsen.

Ontdek Talent District.

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.