Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wij verbinden mensen, culturen en economieën’

Nele De Brabandere, hr-director bij Thalys

Thalys biedt jobs met een maatschappelijke betekenis, binnen een organisatie die zowel een ondernemersmentaliteit als een open dialoog stimuleert. ‘We geven medewerkers de kans om zich te ontwikkelen in een bedrijf waar veel ruimte is om hun eigen loopbaan vorm te geven’, zegt Nele De Brabandere, hrdirector bij Thalys. ‘We staan heel sterk in de markt en dragen ons motto ‘van harte welkom’ uit naar onze klanten en ook naar onze medewerkers.’

Thalys verbindt mensen, culturen en economieën in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. In 2019 maakten meer dan 7,85 miljoen reizigers gebruik van die rechtstreekse én duurzame internationale hogesnelheidstreinverbindingen. ‘Zingeving en merktrots: dát is wat onze mensen drijft binnen hun job’, vertelt Nele De Brabandere. ‘Ze werken mee aan een duurzame mobiliteit – onze treinen rijden op 100 procent groene energie – en het verminderen van de CO2-uitstoot.’

Thalys in cijfers

  • 630 medewerkers van 10 verschillende nationaliteiten
  • 50% van de medewerkers in de Thalys-kantoren en 50% aan boord van de treinen en in de stations
  • Milieuvriendelijke hogesnelheidstreinverbinding naar 27 bestemmingen in 4 landen
  • 2019: een jaaromzet van 549,5 miljoen euro
  • Hoge tevredenheidsscore bij reizigers en personeel
  • Op zoek naar nieuwe mensen in diverse domeinen waaronder digitale, commerciële en financiële talenten

Transparantie en open dialoog

De medewerkers doen dat bovendien in een organisatie zonder logge hiërarchische structuur. Transparante communicatie en een open dialoog worden aangemoedigd. Er wordt geluisterd naar meningen, invalshoeken en ideeën van iedereen, en daar worden ook concrete zaken mee gedaan, volgens Nele De Brabandere. ‘Onze werkomgeving en manier van werken is voortdurend in beweging. Hierbij vertrekken we vaak van de input van onze medewerkers via diverse kanalen en initiatieven gebaseerd op ons model van co-constructie. Ons project ‘Future Workplace’ kadert binnen deze aanpak, met onder meer aangename, functionele lokalen en een ruime telewerkpolitiek met veel flexibiliteit. Het resultaat is een motiverende werkomgeving voor iedereen.’

Ondernemerschap

Maandelijks organiseert Thalys live videogesprekken voor al haar medewerkers, waar de directie cijfers en resultaten deelt. Iedereen kan er aan de CEO vragen stellen die meteen beantwoord worden en waar het management mee aan de slag gaat. ‘De stem van de medewerkers geeft ons de oriëntatie in de verdere bedrijfsontwikkeling’. ‘Ook ondernemerschap wordt aangemoedigd’, vult Nele De Brabandere aan. ‘We zetten onze mensen aan tot het nemen van initiatieven die onze business verder doen groeien. Ons duurzaam model staat hierbij steeds voorop. Enkele voorbeelden zijn: de optimalisering van onze onboard services met onder andere ons hoogstaand cateringmodel, het design van onze nieuwe treinstellen en de verduurzaming van onze vloot. ’Die ondernemersmentaliteit moedigt Thalys ook aan om nieuwe innovatieve groeiprojecten uit te werken. Zo zal er in de nabije toekomst werk gemaakt worden van het project Green Speed: een ambitieuze alliantie tussen Thalys en Eurostar.

Thalys staat heel sterk in de markt. We dragen ons motto ‘van harte welkom’ uit naar onze klanten en ook naar onze medewerkers
Nele De Brabandere
hr-director bij Thalys

Ontwikkelingsmogelijkheden

Met datzelfde ondernemerschap kunnen medewerkers ook hun carrière in eigen handen nemen. 70% van de interne mobiliteit in 2021 bij Thalys betreft de jongeren. ‘We bieden onze mensen ook een ruim aanbod ontwikkelingsmogelijkheden én transversale samenwerkingsprojecten aan waarmee ze hun kennis en vaardigheden kunnen aanscherpen’, besluit Nele De Brabandere. We stimuleren dat medewerkers hun ontwikkeling en loopbaan in eigen handen nemen en willen daar in de toekomst nog verder op inzetten. ‘Onze multiculturele collega’s versterken elkaar op álle vlakken, want ze delen dezelfde bedrijfswaarden, getypeerd door maatschappelijke zingeving, teamspirit en trots.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.