Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De veerkracht van de mens valt niet te evenaren'

2020 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar van de digitale versnelling. ‘Bedrijven toonden een enorm aanpassingsvermogen.’

‘Vaak hoor je dat mensen niet openstaan voor verandering. Ik ben het daar niet mee eens’, zegt Martine Tempels, senior vicepresident van Telenet Business. ‘Mensen zijn net heel flexibel. Ze staan wel open voor verandering, op voorwaarde dat ze weten waarom die verandering er komt.’ Ook bedrijven stonden in 2020 voor ongeziene uitdagingen. ‘Deze crisis heeft ons geleerd dat bedrijven niet alleen technologie in huis moeten halen. Ze hebben ook begeleiding en advies nodig’, aldus Sophie Pollet, vicepresident marketing bij Telenet Business

Wat waren de belangrijkste uitdagingen voor jullie klanten het afgelopen jaar?

Martine Tempels: In de eerste week werd vooral duidelijk dat bedrijven niet klaar waren voor thuiswerk. Ze waren niet georganiseerd en hun netwerk en infrastructuur waren daar niet op voorzien. Al snel kwam ook de bezorgdheid over cybersecurity naar boven. Plots waren werknemers actief buiten de veilige omgeving van het kantoor en het eigen netwerk. We zagen ook meteen een toename in de cybercriminaliteit. Het ging er vaak zeer gesofisticeerd aan toe.

Later zagen we dat bedrijven zichzelf wilden heruitvinden. Dat iedereen thuis kon werken, hadden ze nooit voor mogelijk gehouden, maar het bleek wel te werken. Veel bedrijven hebben zo een enorme digitale versnelling geplaatst en zich enorm veerkrachtig getoond. Zelfs sterren- restaurants begonnen online afhaalmaaltijden aan te bieden. Dat was voor de coronacrisis totaal ondenkbaar.

Hoe heeft Telenet  Business zijn klanten bijgestaan in dat  vreemde jaar?

‘We hebben nu meer qualitytime en die is van onschatbare waarde’
Sophie Pollet
VP Marketing bij Telenet Business
Sophie Pollet

Sophie Pollet: Al in het eerste weekend hebben we actie ondernomen. We hebben meteen aan onze klanten laten weten wat ze van ons mochten verwachten. We hebben onze klanten ook massaal opgebeld met de vraag wat we voor hen konden doen. Uit die gesprekken hebben we veel geleerd. Onze diensten zijn natuurlijk cruciaal om de continuïteit bij bedrijven te garanderen. Maar daarnaast zijn we onder #samenerdoor ook speciale content beginnen aanbieden om klanten te helpen. Daar vinden ze bijvoorbeeld uitleg over hoe ze concreet stappen kunnen zetten in de digitalisering.  Sommige klanten kregen ook uitstel van betaling of ze konden diensten laten stopzetten als ze die tijdelijk niet nodig hadden. En na de eerste drukte zijn we nagegaan of we wel met de juiste dingen bezig waren. Dat bleek vaak het geval, zoals met cyber- security. Daar waren we al voor de crisis heel erg mee bezig, maar we hebben ons verhaal wel aangepast aan de nieuwe realiteit van Covid-19.  

Wat heeft Telenet Business nog meer gedaan rond #samenerdoor? En wat waren de resultaten?

Tempels: We hebben bijvoorbeeld gezorgd voor duizenden tablets en internetaansluiting voor kinderen die dat nodig hadden. Dat heeft een groot verschil gemaakt. En door onze acties hebben we enkele vergeten groepen ontdekt. We gaan er nogal makkelijk vanuit dat iedereen onderhand wel internet heeft. Dat klopt natuurlijk niet. Of soms is er maar één laptop voor een heel gezin.

Het zou mooi zijn als internet een recht zou zijn voor iedereen. Maar we moeten ook maken dat iedereen ermee overweg kan. Vaak zijn mensen digitaal uitgesloten, omdat ze niet de juiste kennis hebben.

Wat waren de uitdagingen voor Telenet Business zelf?

Op langere termijn hadden heel wat bedrijven meer capaciteit nodig. We moesten daarom voorzichtig omgaan met interventies op ons netwerk, dat wel onderhoud nodig heeft. Ondertussen hebben we daar een goed evenwicht in gevonden. Vandaag merken we nog altijd meer vraag, onder andere naar beveiliging en naar hulp bij de digitale versnelling.

Is jullie manier van werken veranderd dit jaar? Heeft Telenet Business zich bijvoorbeeld anders moeten organiseren?

‘Thuiswerken werkt en is efficiënt, maar af en toe samenzijn blijft nodig voor de verbondenheid’
Martine Tempels
senior vicepresident van Telenet Business
Martine Tempels

Tempels: Wij waren al bezig met hervormingen naar een meer agile of wendbare organisatie. In de eerste lockdown wilden we die hervorming uitstellen, maar we hebben al snel beslist toch door te zetten. Als een tanker aan het keren is, kun je die beweging niet zomaar stoppen.

Pollet: Een agile organisatie geeft meer autonomie aan teams, en daarom is er meer overleg nodig. Plots moest dat overleg thuis gebeuren. Dat maakte het moeilijker om veel van elkaar te leren en ervaringen te delen. We zijn er wel in geslaagd die hervorming af te ronden. Het is een turbulente periode geweest, maar het heeft ons sterker gemaakt. En iedereen heeft zijn steentje bijgedragen.

Tempels: In de eerste plaats de veiligheid van onze medewerkers en de continuïteit van onze dienstverlening. Internet was plots voor iedereen een prioriteit, maar wij mochten tijdelijk geen nieuwe installaties doen. We hebben toen voorrang gegeven aan herstellingen.

Welke lessen hebben jullie geleerd voor 2021?

Tempels: Thuiswerken werkt en is efficiënt. Maar af en toe samenzijn blijft wel nodig voor de verbondenheid. En bedrijven hebben hulp nodig met de digitale versnelling. Ze hebben geen behoefte aan theorieën of boeken, wel aan praktisch advies om de juiste stappen te zetten.

En hoe zal 2020 zijn stempel drukken op de toekomst?

Pollet: In 2020 is ons leven voor altijd veranderd, in positieve zin. Natuurlijk is dit een crisis waarbij jammer genoeg te veel overlijdens te betreuren zijn. Maar we hebben ook gezien wat echt belangrijk is. Ik geloof niet dat we nog terugkeren naar de ratrace en ik zal die ook niet missen. Ik zat vroeger om 7u te ontbijten in de wagen. Nu kan ik dagelijks een halfuurtje uittrekken voor het gezin. Dat is qualitytime en die is van onschatbare waarde. 

Het jaar van veerkracht en solidariteit

Het coronajaar 2020 was een jaar vol verrassingen. ‘Wat mij het meest verrast heeft, is de veerkracht en het aanpassingsvermogen van de mensen. Ik ben vaak bezig met artificiële intelligentie en robotica, maar geen tool zal ooit dat menselijk vermogen kunnen evenaren’, zegt Martine Tempels, senior vicepresident van Telenet Business.

‘Ik ben aangenaam verrast door de ongelooflijke solidariteit’, aldus Sophie Pollet, VP Marketing bij Telenet Business. ‘In ons team bijvoorbeeld zijn mensen met kleine kinderen en een partner in quarantaine toch blijven werken, uit solidariteit. Veel collega’s zijn voor elkaar door het vuur gegaan. Dat vergeet je niet snel.’

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.