Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Data-economie opent heel wat nieuwe mogelijkheden'

Agoria ziet een duidelijke tendens richting cloudcomputing bij bedrijven. De technologiefederatie ondersteunt deze evolutie. ‘Maar een goede begeleiding is geen overbodige luxe’, zegt Bart Meert, business group leader digital industries bij Agoria.

Cloudcomputing bestaat in varianten: infrastructure as a service, platform as a service, software as a service… Vooral die laatste is sterk ingeburgerd in het bedrijfsleven. Daarbij wordt software niet meer als een product aangeboden, maar als een dienst.

‘Neem nu het vroegere Microsoft Office’, illustreert Bart Meert. ‘In het verleden draaide deze toepassing lokaal, vandaag is er ook een online variant in de cloud. Veel eindgebruikers beseffen dit niet eens.’

‘Een cloudoplossing als Office kan je naadloos integreren in je bestaande IT-omgeving. Je medewerkers krijgen hiermee toegang tot een heel pakket van toepassingen die aan elkaar gekoppeld zijn. Die zijn bovendien vanop eender welke locatie beschikbaar. De coronacrisis en het hierdoor sterk toegenomen thuiswerk maakten duidelijk hoe belangrijk dit is. Bedrijven hoeven bovendien niet meer te investeren in apparatuur: ze betalen enkel voor het gebruik of per maand, en de oplossing groeit mee naargelang hun behoeften.’

Zonder IT-afdeling

De nood aan eigen IT-support wordt kleiner. Zelf servers onderhouden en updates installeren behoort tot het verleden. ‘Heel wat kmo’s kunnen het vandaag stellen zonder een eigen IT-afdeling’, meent Bart Meert. ‘Voor eventuele technische interventies schakelen ze wel een externe partij in. Grotere ondernemingen werken vaak in een hybride omgeving die lokale apparatuur en cloudapplicaties combineert. Denk aan een productiebedrijf dat data van zijn machines lokaal bewaart en verwerkt. Daar blijft interne IT-support dikwijls noodzakelijk.’

Cloudcomputing laat toe om met een laptop in je garage de wereld te veroveren.
Bart Meert
business group leader digital industries bij Agoria

‘Hoe meer machines productiedata echter verzamelen in cloudplatformen, hoe meer die kunnen uitgewisseld worden over de bedrijfsgrenzen heen. Dat creëert opportuniteiten op het vlak van integratie en samenwerking. In die context kadert een EU-initiatief dat European data spaces wil uitbouwen. Het doel is om gegevens van verschillende bedrijven samen te brengen en daar onder meer artificiële intelligentie op los te laten. We evolueren naar een data-economie, en dat opent heel wat nieuwe mogelijkheden.’

Begeleiding bij transitie

Als sectorfederatie voor de technologische industrie kent Agoria de voordelen als geen ander. De organisatie is partner van de Belgian Cloud Summit. Die brengt alle spelers - voorlopig virtueel - bij elkaar.

‘We begeleiden ondernemingen bij hun transitie naar de cloud’, zegt Bart Meert. “We organiseren webinars en stellen templates ter beschikking, zoals contracten en checklists. Maar je kan bij ons ook terecht voor gepersonaliseerd advies, bijvoorbeeld over juridische en privacy gerelateerde issues.’

‘Een goede begeleiding is geen overbodige luxe. De integratie van cloudoplossingen houdt enkele uitdagingen in. Als bedrijf ga je op zoek naar de beste oplossing voor een bepaald probleem, zoals een cloudtool voor CRM-doeleinden, voor mailingcampagnes enzovoort. Maar als je die afzonderlijke applicaties niet met elkaar kan laten communiceren, heb je een probleem. Gelukkig bestaan er ook weer overkoepelende cloud integration tools om deze “silo’s” te integreren.’

Een nieuwe wereld

Ook voor de softwareontwikkelaars opende cloudcomputing een nieuwe wereld. Bart Meert: ‘Zij kunnen gebruikmaken van de platformen die o.a. grote spelers als Amazon, Microsoft en Google ter beschikking stellen. Het zijn laagdrempelige cloudoplossingen waarmee ze gemakkelijk hun eigen software kunnen schrijven. Deze manier van werken laat hen toe om met een laptop in hun garage de wereld te veroveren. Ze kunnen voor eenzelfde product verschillende abonnementsformules aanbieden, met aparte functionaliteiten of modules.’

‘Anderzijds is de concurrentie een pak groter geworden, net omwille van die laagdrempeligheid. Als softwareontwikkelaar moet je bovendien meer dan ooit waken over het juridische plaatje. Gegevens van gebruikers opslaan of verwerken is gebonden aan de strenge GDPR-regelgeving. Ook je klanten behouden is binnen een software as a service-formule elke maand opnieuw een uitdaging. Het capteren van hun behoeften vergt extra aandacht. Maar daarvoor bestaan dan uiteraard ook weer handige cloudoplossingen die hierbij helpen.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.