Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Start-ups en de nieuwe economische revival

©Deloitte

Het prestigieuze Belgische Innovation Center van Deloitte mag binnen enkele weken zijn eerste kaarsje uitblazen. Het project stimuleert beloftevolle Belgische jonge bedrijven om te professionaliseren en uit te breiden. Vandaag heeft het adviesbureau ruim 30 jonge bedrijven onder zijn vleugels. ‘Er komt een nieuwe economie op gang rond open innovatie’, zegt Guido Vandervorst, een van de voortrekkers van het project.

Deloitte lanceerde het ‘Deloitte Innovation Center’ op 29 april vorig jaar. Het adviesbureau begeleidt er jonge bedrijven uit de technologische sector, actief in analytics, digitale oplossingen, cyberveiligheid en mobiliteit. De geselecteerde start-ups worden actief geholpen, krijgen toegang tot de knowhow van Deloitte en het brede internationale netwerk van de consultant. De doelstellingen zijn niet min. ‘We willen Belgische start-ups uit de technologische sector tot in de Champions League brengen’, zegt Guido Vandervorst, Managing Partner Innovation. ‘Het is de bedoeling dat enkele van hen uitgroeien tot wereldspelers.’

Tientallen jonge bedrijven schreven zich in voor het Innovation Center, en afgelopen zomer volgde een eerste selectie. Vijftien van hen werden geselecteerd voor het Academy Programma, een soort mini Master in Entrepreneurship. Zes maanden lang worden de leden van dat programma opgeleid in praktische zaken als intellectuele eigendom, een efficiënt ‘go-to-market’-plan en uitbreiding naar het buitenland. Vier start-ups kregen een ticket voor het Booster Programma, een intensieve begeleiding van twee jaar. De Booster-leden krijgen een individuele mentor, toegang tot het Deloitte-netwerk, 50 dagen gratis consulting en begeleiding in stappen als het opzetten van een organisatiestructuur, funding en internationalisering. ‘Ondertussen zijn er al acht nieuwe start-ups gestart met een tweede Academy en hebben we zes extra bedrijven geselecteerd voor ons Booster programma’, vertelt Vandervorst.

Open innovatie

‘De voorbije vijf jaar  zien we een belangrijke transformatie in de manier waarop de jonge generatie initiatieven neemt’, zegt Nikolaas Tahon, Managing Partner Accountancy bij Deloitte en mentor van een van de Booster-leden. ‘Er is een nieuwe revival van het economisch weefsel aan de gang. Je kunt het vergelijken met wat we in de jaren 1960 zagen: toen waren er ook heel veel starters.’ Het belangrijkste kenmerk van die revival? Jonge mensen gaan samen aan de slag om nieuwe producten of services te ontwikkelen die inspelen op hoe de technologie de wereld kan veranderen. ‘We geloven dat er nieuwe economie op gang komt, die draait rond open innovatie’, vult Vandervorst aan.

Die nieuwe economie staat centraal in de bewustwordingscampagne Tomorrow is Today. Met die campagne wil Deloitte bedrijven sensibiliseren over de exponentiële groei aan innovaties en de gevolgen op de huidige economie. ‘We kiezen er bewust voor om die evoluties positief te benaderen’, zegt Vandervorst. ‘De innovaties brengen gigantische opportuniteiten mee voor wie bereid is de veranderingen te omarmen.’ Vanuit die filosofie werd het Innovation Center opgericht. ‘Als we de mogelijkheden willen benutten van de technologische vooruitgang, moeten we vandaag al bezig zijn met de toekomst. En de start-ups zijn de nieuwe economie. Zij zijn de toekomst’, aldus Vandervorst.

‘Met het Innovation Center kunnen we de Belgische economie stimuleren’, zegt Tahon, ‘want een start-up krijgt met heel wat uitdagingen te maken.’ De juiste mensen aantrekken, een goede organisatiestructuur kiezen, de contante zoektocht naar financiering en tal van juridische aspecten: jonge ondernemers worden vandaag veel sneller geconfronteerd met dergelijke vraagstukken. Daarbij moeten ze door de globalisering onmiddellijk in een internationale omgeving concurreren. ‘Deloitte is perfect geplaatst om hen bij te staan’, zegt Tahon. ‘We hebben ervaring in de technische sector, werken al jaren internationaal, beschikken over een breed netwerk en bezitten de juiste knowhow om een jong bedrijf snel in de markt te zetten.’

Nieuwe leden

Een van de nieuwe leden van het Booster Programma is Xpenditure, een Expense Note Management Application. De verwerking van onkostennota’s is voor veel bedrijven een complexe en tijdrovende bezigheid. De papieren bonnetjes zorgen bovendien voor een administratieve rompslomp. Xpenditure-medeoprichters Wim Derkinderen en Boris Bogaert, ontwikkelden een app die onkosten eenvoudig en digitaal verwerkt. Het enige wat de gebruiker nog moet doen is een foto van zijn bewijsbonnetje maken met een smartphone, via een app of een webcam. Xpenditure scant het bonnetje en haalt er de relevante informatie uit.

Het project van Bogaert en Derkinderen is al een succes. Xpenditure haalde grote klanten binnen zoals Belfius en heeft al contracten afgesloten in meer dan tien landen. ‘Deloitte helpt met expansie  in het buitenland. We introduceren Xpenditure in ons netwerk en verhogen hun credibiliteit door onze naam aan het project te verbinden’, vertelt Renaud Hendricé, mentor van Xpenditure.

‘Het Innovation Center is een win-winsituatie: we stimuleren de nieuwe generatie start-ups en houden zelf een vinger aan de pols van de nieuwe innovatieve ontwikkelingen.’
Nikolaas Tahon
Managing Partner Accountancy bij Deloitte

De overige geselecteerde bedrijven voor het Booster Programma zijn Nallian, Ontoforce, Smappee, Sensolus, Proxyclick, Ugentec, Teamleader, Ubench en Guardsquare. Nallian ontwikkelde een data sharing platform dat bedrijven de mogelijkheid biedt om private communities op te zetten met hun business partners, gestructureerde data uit te wisselen en efficiënter te kunnen samenwerken.

Het Gentse Ontoforce maakte met DisQover een product dat farmabedrijven toelaat hun databanken aan elkaar te verbinden en er snel nuttige informatie uit te halen die met het blote oog niet meteen zichtbaar is. Smappee creëerde een energiemeter, waarmee consumenten het energieverbruik in hun huis in de gaten kunnen houden en bij kunnen sturen. Sensolus ontwierp draagbare technologie voor offline analytics en Proxyclick maakte software om bezoekers van bedrijven te managen: van uitnodiging tot check-out. Ugentec ontwikkelde software om DNA te analyseren en Teamleader creëerde softwarepakketten voor kmo’s voor klantenbeheer, facturatie en projectplanning.

‘Het Innovation Center is geen eenrichtingsverkeer, het is een win-winsituatie’, benadrukt Tahon. ‘Wij willen dat er een sterke, goed ontwikkelde economie is. Logisch, wij begeleiden continu bedrijven. Als het goed gaat met hen, gaat het goed met ons.’ Op termijn hoopt Deloitte duurzame partnerschappen op te zetten met de start-ups. ‘Grote bedrijven zijn niet altijd de beste in innovatie. Door samen te werken met start-ups, kunnen we snel trends detecteren. Tegelijk tonen we aan onze klanten dat Deloitte innovatief is.’

De komende maanden wil Deloitte zich focussen op de huidige groep start-ups, maar Vandervorst sluit niet uit dat er op termijn nieuwe start-ups worden toegevoegd aan de community. ‘Dit is geen one shot, maar een langetermijnproject.’

Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Lees meer.

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.