Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

110.000 pakjes, elke dag opnieuw

bpost startte onlangs met het uitrollen van zaterdagleveringen. Daarmee speelt het bedrijf in op de florerende e-commercemarkt in ons land.

In 2013 stegen de onlineverkopen in ons land met 17 tot 23 procent ten opzichte van het jaar voordien, en ook 2014 zal een mooie groei kunnen optekenen. BeCommerce, de Belgische vereniging van e-commercebedrijven, schat de omzet voor dit jaar op 2,2 miljard euro. ‘België is de achterstand ten opzichte van zijn buurlanden aan het inhalen’, bevestigt Jan Vandenneucker. Als Managing Director van de pakjesafdeling van bpost, heeft hij een goed zicht op de sector. ‘Vandaag vertegenwoordigt e-commerce 5 à 6 procent van de totale retailbusiness in ons land. Dat is mooi, al bedraagt het percentage in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk of de VS gemakkelijk het dubbele.’

bpost

Als pakjesverdeler is bpost een essentiële schakel in de e-commerceketting. Het bedrijf maakt er geen geheim van dat de toenemende internetverkopen zich vertalen in een aanzienlijke stijging van het aantal leveringen. ‘Door de digitale evolutie worden er geleidelijk aan minder traditionele brieven verstuurd’, zegt Vandenneucker. ‘De afgelopen jaren stellen we een dalend papieren mailvolume vast. Maar daar tegenover staat het stijgende aantal fysieke pakketjes, die ook het gevolg zijn van de digitalisering.’

30.000 Belgische webshops

Ons land telt een 30.000-tal webshops, en het aantal stijgt nog elke dag. Maar bpost profiteert ook van de lokale aanwezigheid van buitenlandse aanbieders, zoals Zalando en Coolblue. Jan Vandenneucker: ‘Zulke internetgiganten hebben aanzienlijke reclamebudgetten, en wanneer e-commerce gestimuleerd wordt, plukken de Belgische retailers –en dus ook bpost - daar mee de vruchten van.  Bovendien stellen we vast dat steeds meer sectoren in e-commerce stappen.’ Dat blijkt ook uit de cijfers van Comeos: vroeger werden vooral cd’s en dvd’s online gekocht, vandaag zijn het voornamelijk kleding, binnenhuisdecoratie, hardware en software, speelgoed en elektronische apparaten.

‘Webshops en consumenten verwachten snelheid en flexibiliteit.’
Jan Vandenneucker
Managing Director van de pakjesafdeling bpost

Vandaag levert bpost elke dag 110.000 pakjes aan huis. ‘Onze uitrol van pakjesleveringen in het weekend vraagt heel wat inspanningen op het vlak van mensen en processen, maar benadrukt onze focus op e-commerce. Zowel de webhandelaars als de consumenten verwachten van ons snelheid en flexibiliteit. We beseffen dan ook dat we een belangrijke speler zijn in de value chain van onlinebusiness.’

Drie leveringsmethodes

bpost is de enige pakjesbezorger in ons land die drie leveringsmethodes aanbiedt. Er is de klassieke thuisbezorging, waarvoor nog altijd meer dan 70 procent van de Belgische consumenten kiest. ‘De vertrouwensrelatie tussen onze 11.000 postbodes en de eindklant speelt daarbij een grote rol’, weet Vandenneucker. ‘Daarnaast kan de klant ook terecht in 1.250 postkantoren en -punten. Ten slotte zijn er ook onze pakjesautomaten, waarvan er tegen het einde van dit jaar al 125 geplaatst zullen zijn in tal van grootsteden en stations. Hiermee mikken we op de zeer actieve onlinekoper die elke dag van de week zijn bestelling zelf wil kunnen oppikken, overal en op elk moment. Intussen hebben al meer dan 140.000 mensen zich hiervoor geregistreerd.’

‘Webwinkels kiezen steeds vaker voor onze diensten vanwege ons ruim assortiment aan leveringsmethodes. Bovendien zijn die niet beperkt tot België: via tal van partnerships bezorgen we ook pakketjes buiten onze landsgrenzen. bpost ondersteunt dus mee het succes van de Belgische webhandelaar.’

‘Dankzij onze ‘shipping manager’ module kan die onze afleveringsopties op een eenvoudige manier aanbieden in zijn onlineshop: de standaard thuislevering, levering in een postpunt of postkantoor en de levering via een pakjesautomaat.’

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.