Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Op zoek naar waarde

Erwin Deseyn, CEO CaptalatWork ©rv

Al bijna vijfentwintig jaar biedt CapitalatWork Foyer Group onafhankelijk vermogensbeheer op maat van particuliere en professionele klanten. Het ‘back to basics’-principe staat centraal in de beleggingsfilosofie.

Al van bij de aftrap in 1990 ligt de focus van CapitalatWork op puur actief vermogensbeheer. Daarmee onderscheidt deze nichespeler zich naar eigen zeggen van de concurrentie, die vaak ook tal van andere producten en diensten commercialiseert. ‘Denk maar aan al die grootbanken, die naast vermogensbeheer ook actief zijn in retail banking, zakenbankieren en kredieten’, zegt chief executive officer Maarten Rooijakkers. ‘Bij CapitalatWork is de focus duidelijk. Bovendien zijn wij gevrijwaard van belangenconflicten, waardoor onze klanten kunnen rekenen op een volledig onafhankelijke dienstverlening.’

Lees hier het artikel 'Noodzaak aan specialisten'.

‘Ook onze keuze voor discretionair vermogensbeheer, waarbij klanten hun beleggingsportefeuille toevertrouwen aan ons team van specialisten, illustreert die focus’ vult Erwin Deseyn, Chief Investment Officer, aan. We zijn ervan overtuigd dat deze formule de beste optie is voor onze klanten. Onze experts nemen alle bekommernissen en verantwoordelijkheden van hen over, om hun vermogen vervolgens op een actieve en consistente manier te beheren. En in tegenstelling tot andere vermogensbeheerders laat CapitalatWork, bij de keuze van de beleggingen, zich niet leiden door de samenstelling van de indexen. Uiteraard gebruiken we deze indexen wel als benchmark, maar onze beleggingsfilosofie gaat veel verder. Dankzij ons eigen analistenteam kunnen we het kaf van het koren scheiden bij de samenstelling van onze portefeuilles. “We know what our clients own”. Dat is actief beheer.’

CapitalatWork

Kijken naar de cashflow

De basisgedachte in deze beleggingsfilosofie is het ‘back to basics’-principe. ‘Er is maar een beperkt aantal beleggingsinstrumenten dat cashflow genereert’, legt Deseyn uit. ‘Meer bepaald: aandelen, obligaties en cash. Daardoor is het mogelijk, in alle bescheidenheid, die cashflows te waarderen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld gestructureerde producten, hefboomfondsen, grondstoffen en goud. De waardebepaling van beleggingen gebeurt bij ons dus door te kijken naar cashflows, met een voorkeur voor stabiele cashflows. Deze fundamentele analyse geeft een goed inzicht in de verhouding tussen risico en rendement. Terwijl anderen het risico trachten in te schatten aan de hand van statistieken uit het verleden, doen wij aan risicobeheersing via onze waarderingsmethode en door al onze investeringen grondig te bestuderen.’

‘Discretionair vermogensbeheer is de beste formule voor de klant.’

Erwin Deseyn
Chief Investment Officer CapitalatWork

Bij CapitalatWork worden de grotere vermogens, afhankelijk van de wensen van de klant, belegd in individuele lijnen én/of fondsen. De kleinere vermogens in onze fondsen. ‘Fondsen zijn ideale werkinstrumenten om onze filosofie om te zetten in een transparant beleggingsproces. Ze zijn gediversifieerd, hebben een gunstige kostenstructuur, worden nauwgezet geauditeerd en zijn liquide. Ook fiscaal zijn ze interessant. Maar in tegenstelling tot grootbanken, die vaak een onoverzienbaar aanbod van fondsen hebben, is ons zorgvuldig samengesteld gamma beperkt maar compleet. Ze geven toegang tot bijna alle regio’s en tot de belangrijkste assetcategorieën: aandelen, obligaties en liquiditeiten. Bovendien zijn ze op maat van elk risicoprofiel, van defensief tot dynamisch.’

Transparantie troef

Het discretionair vermogensbeheer van CapitalatWork vergt uiteraard een goede vertrouwensband met de klant. ‘We investeren in de toekomst van de relatie met onze klanten’, zegt chief executive officer Maarten Rooijakkers. ‘Vermogensbeheer is iets heel persoonlijks en vergt het nodige vertrouwen. We streven niet alleen naar transparantie wat betreft asset allocation, maar ook op het vlak van security selection, en zelfs op het niveau van market timing. Onze klanten weten dus precies waarin we beleggen. Dat we hen met één druk op de knop een actueel overzicht van hun portefeuille kunnen geven, zorgt voor bijkomende gemoedsrust.’

‘Bovendien communiceren we niet alleen periodiek over onze resultaten, onze visie en ons beleid, ook bij nervositeit op de financiële markten lichten we onze klanten meteen in over de situatie. Daarbij hechten we ook veel belang aan duidelijkheid. We vermijden vage bewoordingen en vermelden alleen relevante gegevens. Bovendien trekken we resoluut de kaart van openheid. We zeggen eerlijk wat kan en wat niet kan. Het is ook onze taak om af en toe ‘neen’ te zeggen tegen een klant. Alleen zo maak je geen valse beloftes.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.