Een onlineplatform voor vermogensbeheer, toegankelijk voor kapitalen vanaf 10.000 euro, transparant en met nauwelijks kosten. Met dit unieke instrument bewijst onlinebank MeDirect zijn status van innoverende trendsetter.
Bij zijn Belgische debuut als onlinebank in september 2013, profileerde MeDirect zich meteen als een bank met een frisse, transparante aanpak, die na de bankencrisis het vertrouwen in de sector moet herstellen. ‘We willen kwaliteitsproducten brengen, in een transparante structuur, en met lage kosten’, vat CEO Xavier De Pauw het samen.
Vanuit die filosofie startte MeDirect in september 2014 met een uniek concept: een online vermogensbeheerplatform. ‘Al in 2013 bleek uit een studie dat 80 procent van de Belgen de rente op het spaarboekje te laag vond’, weet De Pauw. ‘En waarschijnlijk ligt dat percentage nu nog hoger. Maar door gebrek aan ervaring, kennis en tijd durfden spaarders de stap naar de beurs niet te zetten. Dat lossen wij nu op.’
Traditioneel is de sector van het vermogensbeheer elitair, vindt Xavier De Pauw. ‘300 tot 400.000 euro is vaak het minimumbedrag voor discretionair of volledig vermogensbeheer. Bij MeDirect kan het al vanaf 10.000 euro.’ En tegen een fractie van de kosten. ‘We rekenen geen instapkosten aan, geen uitstapkosten of transactiekosten. Alleen beheerskosten van maximum 0,5 procent(excl BTW). Dat betekent 50 euro kosten voor wie 10.000 euro belegt. En hoe hoger het bedrag, hoe lager dat percentage. Vanaf 100.000 euro is de laagste kost van 0,25% (excl BTW) van toepassing.’
Financiële technologie in dienst van de klant
Dat noemt De Pauw de dotcomaanpak: ‘De druk ligt op onze schouders, niet op die van de klanten. Wij moeten de klant tevreden houden. En is hij dat niet? Dan kan hij zijn geld weer opnemen en gewoon vertrekken. Want er zijn geen instap-, uitstap- of transactiekosten.’
‘Wij investeren niet in een groot kantorennetwerk, maar in technologie. Zo kunnen we onze kosten beperken. En dus ook die voor onze klanten. We bieden ook geen eigen beleggingsproducten aan. Want zo steven je af op een belangenconflict. Misschien zijn die eigen producten van een bank wel heel goede producten. Maar is het ook het beste voor die individuele klant? Als je het beste wilt, dan moet je maatwerk leveren.’
Een en ander past volgens de CEO ook in de trend van de FinTech-beweging: FinTech bedrijven gebruiken innoverende technologie om traditionele financiële diensten efficiënter aan te bieden en de competitie aan te gaan met gevestigde waarden. ‘Dat zorgt voor een disruptie in de traditionele markt waar de consument uiteindelijk beter van wordt. Een private banker kan maar een aantal klanten per dag ontmoeten, omdat die werkdag maar zoveel uur telt. En dus verkiest hij klanten met 1 miljoen euro boven die met 50.000 euro. Dankzij onze technologie is dat voor ons niet zo.’
Klanten vullen online een vragenlijst in, wat 15 minuten in beslag neemt. ‘Op basis van die vragenlijst kunnen we heel precies een profiel van de klant opmaken om dan een gepaste portefeuille voor te stellen, van defensief tot dynamisch. Het is misschien geen persoonlijk contact, maar het is wel gepersonaliseerd. Bovendien is ons callcenter ook elke dag bereikbaar van 9 tot 20u om eventuele vragen op te vangen.’
Uniek in België
Het online vermogensbeheer van MeDirect is uniek in België. ‘In Europa zijn er misschien nog een of twee gelijkaardige spelers’, weet De Pauw. ‘Ons doelpubliek is duidelijk. We richten ons op de goede huisvader/huismoeder, en niet op speculatieve daytraders. Want we werken met zeer eenvoudige producten: fondsen, aandelen en obligaties. Eigenlijk willen we iedereen laten mikken op een hoger rendement, onafhankelijk van zijn ervaring of het kapitaal dat hij ter beschikking heeft. Dat is de democratisering van vermogensbeheer. Of je nu 10.000 euro of 1 miljoen belegt: je krijgt dezelfde dienstverlening.’
En over een jaar, waar wil de trendsetter dan staan? ‘Ons klantenbestand blijft onafgebroken aangroeien, en die groei versnelt ook. Uiteraard hoop ik dat dat blijft duren’, zegt De Pauw. ‘Maar bovenal hoop ik dat ons product meer mainstream wordt. Want vermogensbeheer hoeft niet elitair, onbegrijpelijk en duur te zijn.’