Trend 2: Alles is sociaal
De grens tussen B2C en B2B vervaagt, zo wordt wel eens gezegd. Dat is zeker zo bij smartphones en tablets. En dat is absoluut het geval bij sociale netwerken.
Facebook, Twitter en LinkedIn geven iedere persoon de mogelijkheid om actief te netwerken, zonder dat ze hun bureaustoel moeten verlaten. En dat slaat aan, want koning van de sociale netwerken Facebook krijgt inmiddels elke maand meer dan een miljard unieke gebruikers over de vloer. Het is dan ook een zeer aantrekkelijk medium: wie u ook bent en waar u zich ook bevindt, door middel van een statusupdate kunt u de wereld laten weten wat er gaande is. Misschien luistert niemand naar die specifieke boodschap, maar voor hetzelfde geld ontstaat er een conversatie met bekenden en zelfs onbekenden. In veel gevallen is heel de wereld getuige van die conversatie. Zo vervaagt de grens tussen professionele en privé-communicatie, en wint elke conversatie aan belang.
Kennis delen
Er wordt vooral ook heel anders en veel meer gecommuniceerd dan vroeger. Dat heeft zowel intern als extern nogal wat gevolgen – en die mogen bedrijven niet uit het oog verliezen. Communicatie onder personeel werd traditioneel beperkt door allerlei factoren. Misschien was er een traditie van top-downcommunicatie of zijn medewerkers verspreid over verschillende locaties, zodat ze maar sporadisch in contact komen met elkaar. Een probleem, want een onderneming die snel wil reageren op de markt – en welk bedrijf wilt dat niet? – heeft nood aan een goede doorstroom van informatie tussen medewerkers.
Kennis delen is cruciaal om nieuwe opportuniteiten te spotten of problemen te duiden. Maar u wilt natuurlijk ook niet dat alle gesprekken tussen medewerkers plaatsvinden op openbare sociale netwerken. Potentieel gevoelige informatie moet niet te grabbel worden gegooid op Facebook of Twitter. Maar u kunt wel zorgen voor een manier waarop medewerkers met elkaar kunnen converseren zoals ze dat gewoon zijn van Facebook.
Veel aandacht en energie
Een ‘eigen’ sociaal netwerk kan dan een oplossing bieden. Yammer is daar een typevoorbeeld van, maar zeker niet de enige optie. Ondernemingen moeten ook beseffen dat de communicatie met klanten veranderd is, ongeacht of ze in een B2B- of B2C-context werken. Net zoals interne communicatie veel sneller en vlakker verloopt, verwachten klanten een meer persoonlijke, snellere en interactieve conversatie. Via mail, maar misschien ook via een medium als Twitter. (Potentiële) klanten en leveranciers zijn mondiger geworden en hebben hoge verwachtingen, en dat zet bedrijven soms aardig onder druk. Relaties opbouwen en onderhouden wordt een continu proces, wat veel aandacht en energie vraagt. De juiste tools zijn onontbeerlijk.
Meest gelezen
- 1 Demir schrapt lastenverlaging voor oudere werknemers
- 2 De Wever ploetert voort op piste van regering met Open VLD: 'Something's gotta give'
- 3 De Wever legt laatste kaart op tafel om met vier partijen regeringsonderhandelingen op te starten
- 4 Bevat een vat 192 of 168 pintjes? Cafés halen slag binnen in strijd tegen fiscus
- 5 Belgische studie spreekt oude beurswijsheid tegen: 'Markt timen is wél zinvol'