Logo
Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Betrouwbare merken geven advertenties meer impact

De Belg heeft het meest vertrouwen in het nieuws en de advertenties die hij vindt bij het nieuwsmerk De Tijd. Dat blijkt uit onderzoek van het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Kantar en Trustmedia, de regie van De Tijd en L’Echo. Ze peilden naar het publieke vertrouwen in 36 Belgische nieuwsmerken.

Online verkiezingsmanipulaties en de verspreiding van fake news via sociale netwerken: wereldwijd kampt de nieuwsindustrie met een dalend mediavertrouwen. Belgen hechten nog altijd het meest vertrouwen aan zogenaamde “klassieke” media. Want vertrouwde nieuwsmerken selecteren accurate feiten met een hoge nieuwswaarde, geven daar achtergrond en context bij en zijn betrouwbaar. Dat blijkt uit het recente vertrouwensonderzoek van Kantar bij 8.218 Belgen. Meer dan 75 procent van de Belgische bevolking kijkt, leest of luistert minstens éénmaal per dag (naar) nieuws.

Meest vertrouwde Belgische nieuwsmerken

Op de eerste plaats van de meest vertrouwde Belgische nieuwsmerken staat De Tijd, met een vertrouwensscore van 8,6/10, op de voet gevolgd door zusterkrant L’Echo met 8,4/10. 78 procent van de Nederlandstaligen en 64 procent van de Franstaligen in België gelooft dat media in de eigen taal het meest betrouwbaar zijn. Binding met een nieuwsmerk ontstaat pas wanneer de consument dat merk vertrouwt. Ongeveer 80 procent van de Belgen heeft een vertrouwelijke relatie opgebouwd met minstens één nieuwsmerk.

Advertentievertrouwen

Het onderzoek bewijst ook dat mediakanalen met een hoog vertrouwen en een groot publiek adverteerders de kans geven om maximale impact te genereren. De advertenties met het grootste publieksvertrouwen staan volgens het onderzoek in De Tijd (6,1/10) en L’Echo (6/10), gevolgd door andere nieuwsmerken die journalistiek brengen die een hoog vertrouwen oproept.

Conclusie: mediakanalen die feiten correct weergeven en een betrouwbare context leveren bij het nieuws, krijgen heel veel vertrouwen van de bevolking. En hoe groter het vertrouwen in een nieuwsmerk, hoe groter het vertrouwen in de advertenties die verschijnen in dat medium.

Hoe verliep het onderzoek?

Tussen februari en juli 2018 peilde Kantar TNS bij 8.000 Belgen tussen 18 en 75 jaar in een online enquête naar vijf nieuwsdimensies en hoe belangrijk respondenten die vinden: nieuwsgierigheid, nieuwsnoden, nieuwsvertrouwen, nieuwsonafhankelijkheid en het nieuwswaarheidsgehalte.

De newsconsumers kregen 36 Belgische nieuwsmerken voorgelegd. Elke respondent werd geraadpleegd over twee nieuwsmerken die hij of zij kende. Uiteindelijk werden voor alle merken ongeveer evenveel gebruikers gepeild.