Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Dirk Gyselinck, Belfius

Dirk Gyselinck ©Dries Luyten

Middelgrote en grote ondernemingen zijn geen nieuwe doelgroep voor Belfius, maar nooit eerder investeerde de bank zo veel middelen in corporate banking. Een belangrijke troef: beslissingen worden lokaal of in Brussel genomen. Niet in Parijs of Amsterdam.

Naast de bestaande focus op kleine ondernemingen, zelfstandigen en vrije beroepers zal Belfius nu nog meer aandacht hebben voor ondernemingen met een omzet van meer dan 10 miljoen euro. ‘We zijn er voor alle ondernemingen, groot en klein. Want met ons productgamma en onze expertise kunnen we een onderneming bijstaan in elke groeifase’, zegt Dirk Gyselinck, lid van het directiecomité en hoofd Public & Corporate Banking bij Belfius. 

Met welke strategie benadert Belfius grote ondernemingen?

‘Als Belgische bank-verzekeraar richten we ons tot Belgische ondernemingen met een beslissingscentrum in ons land. We willen een totaalrelatie opbouwen en uitgroeien tot een huisbankier, waarbij we betrokken worden bij alle bancaire producten en diensten die de onderneming nodig heeft. We willen de ondernemer ook bijstaan bij het beheer van zijn privévermogen.’ 

We willen een totaalrelatie opbouwen en uitgroeien tot een huisbankier, waarbij we betrokken worden bij alle bancaire producten en diensten die de onderneming nodig heeft'
Dirk Gyselinck
hoofd Public & Corporate Banking bij Belfius

In het verleden was corporate banking geen speerpunt van jullie strategie. Nu wel?

‘We hebben altijd al aan corporate banking gedaan. Nu is het een van de kernpunten van onze strategie. Nooit eerder hebben we zo veel middelen geïnvesteerd in de uitbouw van dit segment. We hebben het aantal corporate bankers met een kwart uitgebreid en ook meer kredietanalisten in dienst genomen. Daarnaast hebben we zowel ons salesteam als onze marktenzaal gestroomlijnd om hun diensten maximaal beschikbaar te stellen voor ondernemingen. We zijn ervan overtuigd dat we binnen drie à vijf jaar ons marktaandeel in corporate banking kunnen verhogen van 8 naar 13 procent.’

©Dries Luyten

Vanwaar dit ambitieus objectief?

‘We hebben alle kennis in huis om met ondernemers een langetermijnrelatie uit te bouwen. Onze klanten weten dat heel goed. We kennen kredieten toe, beheren zichtrekeningen en beleggingsportefeuilles, voeren transacties in vreemde munten uit, beschermen tegen renteschommelingen, bieden autoleasing aan … Daarnaast kunnen we ondernemingen ook nog eens begeleiden bij de uitgifte van obligaties of bij overnames. Waarom zouden we al die kennis niet ten volle uitspelen? Bovendien merken we dat er in de Belgische markt een grote vraag is naar een betrouwbare Belgische partner. Tal van buitenlandse banken trokken in 2007 en 2011 weg uit ons land en kredieten werden toen brutaal opgezegd. Voor veel ondernemingen was dat een drama. Zij zien intussen de meerwaarde van een bankier die sterk verankerd is in het Belgische economische weefsel. En Belfius heeft ook een sterke financiële positie opgebouwd, zowel qua solvabiliteit als qua liquiditeit, wat van ons een geloofwaardige en langetermijnpartner maakt.’

Is die lokale benadering geen belemmering voor ondernemingen met internationale ambities? 

‘Er zijn intussen genoeg IT-toepassingen waarmee je internationaal heel wat kunt realiseren zonder een buitenlandse bancaire aanwezigheid. Inzake internationaal cashmanagement maken we deel uit van Connector, het internationale netwerk van banken, waardoor we vlot een competitieve waaier van oplossingen kunnen aanbieden. We werken wereldwijd met honderden banken samen inzake handelsfinancieringen (trade finance-transacties). En we kunnen onze klanten van dienst zijn bij transacties in vreemde munten via onze marktenzaal.’

‘De openbare sector is een onontgonnen markt van 50 miljard voor ondernemingen. Wij kunnen de bruggen slaan tussen hen en die sector’
Dirk Gyselinck
Hoofd Public & Corporate Banking bij Belfius

Belfius staat ook bekend voor haar sterke positie in de openbare sector. Verschuift die focus nu naar de achtergrond?

‘Helemaal niet. Sterker nog: we willen de brug slaan tussen ondernemingen en de openbare sector. Voor veel ondernemingen is dat nog altijd onontgonnen terrein, terwijl dat toch een markt is van 50 miljard euro. Daar ligt nog een enorm groeipotentieel. Veel ondernemingen kijken met enige terughoudendheid naar deze sector, omwille van de wetgeving rond overheidsopdrachten. Vaak weten ondernemers niet hoe ze dat moeten aanpakken. Daar kunnen wij hen in begeleiden. We hebben ook specifieke kredietlijnen voor schuldeisers van de openbare sector. De betalingstermijnen lopen er soms op tot 90 of 120 dagen. Zo kunnen ze dat overbruggen zonder hun andere kredietlijnen te belasten. We doen er echt alles voor om de toegang tot die nieuwe markt te vergemakkelijken.’

In de tuin (mevrouw De Smet en vriendin) (1913), Léon De Smet 

‘De kleuren en de stijl van dit schilderij creëren een enorme frisheid en dynamiek die ervoor zorgen dat het blijft boeien. Het optimisme en de levensvreugde, die deze kunstenaar zo typeren, werken aanstekelijk.’

© Collectie Belfius

Naar aanleiding van de opening van de Belfius Art Gallery selecteerde Dirk Gyselinck zijn favoriete kunstwerk uit de indrukwekkende Belfius-kunstcollectie. Die collectie is er uiteraard ook voor u. U leest er hier meer over.

 

Lees verder

Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.