Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Ook in het buitenland is locatie belangrijk'

Abama, Tenerife ©Into the sails

Spanje blijft afgetekend de favoriete bestemming van Belgen die een optrekje zoeken in het buitenland. Ook de andere landen rond de Middellandse Zee scoren goed. Nieuwe bestemmingen zijn de Kaapverdische eilanden en Thailand. Die zijn vooral in trek als investeringsvastgoed.

’Voor u een buitenverblijf in het buitenland koopt, moet u zichzelf enkele vragen stellen’, waarschuwt Koen De Zutter van de beurs Second Home in Gent, Antwerpen en Brussel. ‘Wat wil u ermee doen? Wilt u het pand voor u alleen of wilt u het ook verhuren in het hoogseizoen? In dat tweede geval is de locatie belangrijk. Hoe ver ligt het van de luchthaven, van horeca, van de kust …? U kunt verliefd worden op een huis, maar als het in een buurt ligt waar niets te beleven valt, dan zult u weinig huurders vinden.’

Volgens de officiële cijfers van de Spaanse registratiekantoren kochten 3.915 landgenoten er in 2017 een stek. Daarmee lijkt de vastgoedcrisis aan de costa’s voorbij. In 2013 kochten Belgen de helft minder vastgoed in Spanje en tien jaar geleden – in het crisisjaar 2009 – waren dat er maar 600. We zijn daarmee de vierde groep buitenlandse kopers van vastgoed in Spanje, na de Duitsers, de Fransen en de Britten. De gestegen vraag heeft natuurlijk een impact op de prijs. De kans op een buitenkansje werd veel kleiner.

Nieuwe bestemmingen

Uit een beperkte enquête die Second Home hield op zijn beurs in Antwerpen blijkt dat de meeste bezoekers een appartement zoeken, ongeveer de helft. Ruim een kwart zoekt een villa. De meesten hebben een budget van 100.000 tot 150.000 euro in gedachten. 29 procent van de bezoekers dacht aan 150.000 tot 200.000 euro, 15 procent tussen 200.000 en 250.000 euro, 11 procent tussen 250.000 en 300.000 euro. Amper 1,5 procent kan een budget van meer dan 500.000 aan zijn buitenverblijf spenderen.

‘U kunt verliefd worden op een huis, maar als het in een buurt ligt waar niets te beleven valt, dan zult u weinig huurders vinden.’
Koen De Zutter
organisator van Second Home

De landen rond de Middellandse Zee trekken het gros van de Belgische investeerders aan, naast Spanje zijn dat Portugal, Frankrijk, Italië en Griekenland. Volgens Liesbeth Balthazar van het travelmarketingbureau Into the Sails blijven de Canarische Eilanden bij Belgen een topbestemming om te overwinteren. ‘Het weer blijft er het hele jaar door aangenaam en er valt altijd iets te beleven. Bovendien zijn het Spaanse eilanden waardoor je in de Europese Unie blijft, een veilige bestemming dus.’

Abama, Tenerife ©Into the sails

Nieuwe bestemmingen zijn de Kaapverdische Eilanden en Thailand. ‘Vooral investeringsvastgoed is daar populair’, duidt De Zutter. ‘De markt boomt met een groot aanbod nieuwe projecten en je kunt er nog mooie rendementen meepikken. Ook touroperators als TUI of Thomas Cook spelen daarop in en leggen meer vluchten in naar deze bestemmingen. Enkele jaren geleden hadden wij maar één exposant voor deze bestemmingen, dat zijn er ondertussen drie.’

Lokale belastingen

Opgepast, ook in het buitenland betaalt u belastingen boven op de aankoopprijs van een buitenverblijf. In Italië betaalt u algauw 10 tot 15 procent van de waarde van het onroerend goed. In Frankrijk kunnen de grondbelasting en woningtaksen flink oplopen. In Spanje moet u gemiddeld 14 procent van de aankoopsom betalen. In de autonome regio van de Canarische eilanden betaalt u geen btw, maar alleen de impuesto general indirecto canario, een lokale taks van 7 procent op de prijs van de aankoop. Ook Portugal kent een fiscaalvriendelijk regime.

‘Op de Canarische eilanden betaalt u geen btw, maar alleen een lokale taks van 7 procent op de prijs van de aankoop.’
Liesbeth Balthazar
travelmarketingbureau Into the Sails

De belastingen kunnen een invloed hebben op uw rendement, denk aan registratierechten, juridische kosten, lokale taksen, enzovoort. Neem daarom contact op met een lokale vertrouwenspersoon die de taal spreekt en u de kleine lettertjes uitlegt.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.